"Между Борисов и Пеевски има тънка сделка, която се състои в това, че Пеевски има значителен контрол върху съдебната система и службите за сигурност, а Борисов има стари грехове, за които се страхува, че ще бъде наказан, ако има реално работещи съдилища и прокуратура. Борисов носи гласовете, а Пеевски гарантира, че сегашните институции не създават рискове." Това каза Кирил Петков в едно от знаковите си интервюта по време на тази кампания. Тревожна истина, която сякаш не ни изненадва, но нямаме обяснение как е възможна.

България е парламентарна република. Хората гласуват, избират народни представители, общински съветници, кметове и президент. От управляващите се очаква доходите да са достойни, образованието да е с добро качество, цената на тока и на лекарствата да е поносима, данъците да са справедливи, бизнесът да може да създава блага свободно, държавата да е сигурна и защитена. Съдебната власт трябва да гарантира всички да са равни пред закона - институции, политици, чиновници, бизнеси, граждани.

Какво обаче се случва на практика?

За хората на ключови позиции в държавата в прокуратурата често има папка. Някой прокурор е подготвил досъдебно производство, с доноси и казуси - в някои случаи реални данни за престъпления, в други случаи - скалъпени полуистини, достатъчни за сплашване и шантаж. Те се използват, за да бъдат принуждавани уж властимащите да вземат решения не в интерес на хората, а в интерес на този, който има контрол върху съдебната система.

Кръговете за влияние в прокуратурата, които лъснаха за пореден път покрай скандалния случай с Мартин Божанов - Нотариуса, съществуват от самото създаване на съдебната система след падането на социалистическия режим. Те се пренареждат, променят границите и някои от повелителите си, но едно остава непроменено - там се крие реалната власт. Който дърпа конците в съда и прокуратурата, той, на базата на страха, може да предопредели решения на т. нар. независими регулатори и служби, от които зависи животът на хората. И ако някой посмее да се опълчи, на главата му се стоварва с пълна сила целият силов ресурс на тази адска машина за ликвидиране на хора и бизнеси.

Какво може да се направи?

Днес новата Конституция дава лостове за промяна на това злокобно статукво, което задушава страната и ограбва бъдещето ни вече 30 години. Но тя може да остане изцяло на хартия, ако не бъде довършена съдебната реформа - с промяна в закона за съдебната власт, с въвеждане на прозрачни и обективни механизми за назначаване на компетентни и независими хора в регулаторите и службите. В меморандума на ПП-ДБ и в проекта на споразумение с ГЕРБ сложихме "реформа в службите" с ясен краен срок. В проекта на ГЕРБ пишеше "трябва да проведем разговор за службите". "Дребна" разлика, която обяснява защо отиваме на избори - за да може реформите да се отложат до безкрайност или току виж отпаднали изцяло, само и само скритата власт да продължи да ползва зависими хора в институциите за репресии и рекет срещу гражданите и бизнеса.

Това ще се случи, ако ГЕРБ и ДПС отново окупират и официалната власт. Ще го допуснем ли?

Акцент в програмата на ПП-ДБ е продължаване на съдебната реформа и попълването на институциите на съдебната власт с независими и компетентни професионалисти, както и приемане на новия Закон за съдебната власт с гаранции за независимост на съда и отчетност на прокуратурата. Планът на ПП-ДБ е приоритетно да се попълни съставът на Комисията за противодействие на корупцията с политически неутрални членове, избрани по правила, одобрени от Европейската комисия, както и да се въведе практика за максимална публичност и проверка на интегритета при избор на ръководствата на регулаторите.

Програмата предвижда още при издигането на номинации и провеждането на процедурите за избор на ръководство на институциите да се следват принципите на интегритет, професионални качества и доказана независимост от политически и корупционни влияния - с възможност за обществени номинации и достатъчно време за обществено обсъждане.

Вижте тук още акценти от програмата на ПП-ДБ тук.

Има мнозинство за нормална европейска България!