Информацията от тол системата ще може да се ползва и от други държавни контролни институции. Това заяви проф. Олег Асенов, член на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" пред участниците в "Автомобилен форум - 2019".

От 16 август тази година тол системата е в техническа експлоатация като поетапно се тестват различни нейни функционалности. В четири демонстрационни центъра в страната - в София, Пловдив, Варна и Русе всички гражданите могат да се запознаят с начина, по който се издава маршрутна карта, както и т.нар. тол калкулатор, с който може да се изчисли, чрез примерна тарифа, за характерни маршрути на типични товарни превозни средства какъв би бил тол разходът.

Проф. Асенов представи и възможността стационарните контролни точки да събират информация за осевото натоварване на тежките автомобили, както и за баланса на съответния товар. "На базата на този контрол в системата се създава т.нар. електронно нарушение, което ще се предоставя на контролни органи, които са от друга служба в АПИ - тази, която се занимава с контрол на извънгабаритните товари", поясни той.

Подобно сътрудничество ще има и по отношение на Агенция "Митници", както и на НАП.

Започват реалните тестове на тол системата

Започват реалните тестове на тол системата

Реални суми все още няма да се начисляват

"Има възможност да бъде засечен всеки курс на товарен автомобил, който не е деклариран. Ние можем да предоставим панорамна снимка, а служителите в НАП по целесъобразност, да използват тази информация", посочи проф. Асенов.

Мобилните групи могат да бъдат разположени и в района на акцизни складове, както и да се използват за контрол на нерегламентирани автобусни превози.

"АПИ предоставят всеки ден карта с координатите на мобилните контролни екипи на "Пътна полиция", така че да се разпредели контролът и да бъдем максимално ефективни", обясни още проф. Асенов.

Впрягат и тол системата в превенцията по пътна безопасност

Впрягат и тол системата в превенцията по пътна безопасност

Тя ще осигурява данни за контрол на извънгабаритния тежкотоварен трафик

По думите му темповете на събиране на таксите от електронните винетки са по-добри от тези при хартиените стикери през 2018 г. Миналата година постъпленията са били 357 млн. лв., а към днешна дата са продадени електронни винетки за близо 330 млн. лв.

Проф. Асенов изтъква, че това се дължи на два основни фактора - достъпност и контрол.

На въпрос какво ще стане с тези служители, когато започнат да функционират стационарните контролни точки на тол системата, проф. Асенов поясни, че тол покритието, за което ще плащат такса само пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона е едва 6 000 км при 20 000 км републиканска пътна мрежа в страната. Стационарните рамки ще се "грижат" основно за тол покритието, докато мобилните групи ще бъдат разположени в други зони.

С приходите от тол системата рехабилитират три пъти повече пътища

С приходите от тол системата рехабилитират три пъти повече пътища

Това заяви в Разград заместник-министър Николай Нанков

В АПИ има разработен математически модел, който ще покаже къде мобилните групи ще са най-ефективни. На базата на статистически данни има изработени "карти", които показват зони с насищане на различни типове нарушения. Най-вероятно мобилните екипи ще бъдат насочени към трети клас пътища, в определени региони с много голям риск от липса на таксуване. Ще се пренасочат и към граничните пунктове, където служители на Агенция "Митници" имат право да контролират за платена пътна такса напускащите границата превозни средства. Така работата им ще бъде облекчена.