Информацията от тол системата ще може да се ползва и от други държавни контролни институции. Това заяви проф. Олег Асенов, член на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" пред участниците в "Автомобилен форум - 2019".
От 16 август тази година тол системата е в техническа експлоатация като поетапно се тестват различни нейни функционалности. В четири демонстрационни центъра в страната - в София, Пловдив, Варна и Русе всички гражданите могат да се запознаят с начина, по който се издава маршрутна карта, както и т.нар. тол калкулатор, с който може да се изчисли, чрез примерна тарифа, за характерни маршрути на типични товарни превозни средства какъв би бил тол разходът.
Проф. Асенов представи и възможността стационарните контролни точки да събират информация за осевото натоварване на тежките автомобили, както и за баланса на съответния товар. "На базата на този контрол в системата се създава т.нар. електронно нарушение, което ще се предоставя на контролни органи, които са от друга служба в АПИ - тази, която се занимава с контрол на извънгабаритните товари", поясни той.
Подобно сътрудничество ще има и по отношение на Агенция "Митници", както и на НАП.
"Има възможност да бъде засечен всеки курс на товарен автомобил, който не е деклариран. Ние можем да предоставим панорамна снимка, а служителите в НАП по целесъобразност, да използват тази информация", посочи проф. Асенов.
Мобилните групи могат да бъдат разположени и в района на акцизни складове, както и да се използват за контрол на нерегламентирани автобусни превози.
"АПИ предоставят всеки ден карта с координатите на мобилните контролни екипи на "Пътна полиция", така че да се разпредели контролът и да бъдем максимално ефективни", обясни още проф. Асенов.
По думите му темповете на събиране на таксите от електронните винетки са по-добри от тези при хартиените стикери през 2018 г. Миналата година постъпленията са били 357 млн. лв., а към днешна дата са продадени електронни винетки за близо 330 млн. лв.
Проф. Асенов изтъква, че това се дължи на два основни фактора - достъпност и контрол.
На въпрос какво ще стане с тези служители, когато започнат да функционират стационарните контролни точки на тол системата, проф. Асенов поясни, че тол покритието, за което ще плащат такса само пътните превозни средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 тона е едва 6 000 км при 20 000 км републиканска пътна мрежа в страната. Стационарните рамки ще се "грижат" основно за тол покритието, докато мобилните групи ще бъдат разположени в други зони.
В АПИ има разработен математически модел, който ще покаже къде мобилните групи ще са най-ефективни. На базата на статистически данни има изработени "карти", които показват зони с насищане на различни типове нарушения. Най-вероятно мобилните екипи ще бъдат насочени към трети клас пътища, в определени региони с много голям риск от липса на таксуване. Ще се пренасочат и към граничните пунктове, където служители на Агенция "Митници" имат право да контролират за платена пътна такса напускащите границата превозни средства. Така работата им ще бъде облекчена.