В последната седмица широко известен стана случаят с изненадан от цената клиент на варненски ресторант, който си е поръчал стек и е останал изненадан от цената му.
Последвала е проверка на КЗП - Комисията за защита на потребителите, което обаче предизвиква Сдружението на Заведенията в България и Българската асоциация на заведенията да предадат урок по готварство и да обясняват в публичното пространство някои тънкости от занаята.
Двете браншови асоциации се чувстват принудени да отговорят на коментарите, които заляха предимно социалните мрежи, като заявяват, че не могат да носят отговорност за липсата на образование и култура на хранене у някои клиенти и уверяват, че имат достатъчно служители, които могат да отговорят на въпросите на нашите клиенти, "стига те да имат нужния интелект, за да попитат".
Заплашват и че ще съдят въпросния мъж, който се оплаква в социалните мрежи и че ще търсят отговорност по съдебен път на всеки един такъв случай.
Разтревожени са и от подозрението си, че в КЗП не работи нито един професионален готвач, бивш собственик на ресторант от висок клас и при проверката няма да има никой който "поне малко да разбира от материята и индустрията".
Първо те обясняват защо някои видове храни в менютата на ресторантите, се предлагат на тегло от 100 гр., напр. висококачествени стекове (да не се бърка с обикновени пържоли), риби и морски деликатеси. Те пристигали от доставчиците в различни калибровки по грамаж и размер и тъй като не тежат еднакво и не са с еднаква стойност, се предлагат според грамаж. Това била практика в защита на интересите на клиента и не е иновация на българския предприемач, а съществува във Европа и по света. Нормална е практиката и за пазари, където качеството се издига на пиедестал.
Освен това от БАЗ и СЗБ открояват и желанията на клиентите, а това позволявало на готвачите да удовлетворяват вкуса по отношение на изпичането на месото, а технологията на изпичане се определя и съобразно вида стек, включително и неговият грамаж зависи от това.
"За да бъде крайният резултат удовлетворяващ клиента, е нужно майсторство и умения, които се учат с години. А това е и още една причина, която не позволява задаването на крайна цена", завършва "урокът" по гурме кухня на СЗБ и БАЗ.
Ако се налага да бъде сформирана крайна цена за клиента, то трябва да се избере един от двата варианта - или да се премахне подобен тип скъпа храна от менютата, или да се изчисли среден грамаж и да го заложим в менютата на съответната крайна цена. Това звучи абсурдно, но по всичко личи, че КЗП е тръгнало точно в тази посока, пишат ресторантьорите.
От двете сдружения заявяват, че КЗП не може да бъде репресивен орган и да взима еднолични решения, основаващи се на непрофесионално мнение по специфични теми, каквато е технологията, свързана с предлагането на висококачествени храни в ресторантите. Според двете асоциации с проверката на КЗП се осъществява недопустима и груба държавна намеса в бизнес практиките, без комисията да има ни най-малка представа от тънкостите в занаята.
СЗБ и БАЗ настояват за незабавно прекратяване на проверката срещу заведението и обявяването на практиката за продажба на скъпи храни за напълно стандартна и лоялна. Искат извинение от директора на КЗП за негови твърдения, които уронвали престижа на целия бранш и се заканван да търсят по съдебен път отговорност от клиента, който се оплака в социалните мрежи.
По съдебен път ще бъде потърсена отговорност и за всеки един подобен случай в бъдеще, категорични са от СЗБ и БАЗ.
В позицията се посочва, че подобни скъпи и изключително качествени стекове има само в около 10 заведения във Варна и това е и едно от нещата, които отличават елитните ресторанти. Само във въпросния ресторант за последните 20 дни има продадени над 30 кг. висококачествени и скъпи стекове, няма нито едно оплакване, клиентите са доволни и резервират отново.
"Ако искаме да насърчаваме развитието на кулинарията и предлагането на така наречения гурме туризъм, както вътрешен, така и международен, то по никакъв начин не би следвало да се атакуват умишлено, още повече от държавни институции, ресторантите, които се стремят да предлагат високо качество на храна. Разбира се, на съответната цена.
unixg
на 23.07.2023 в 03:01:55 #1тотални глупости оправдания с доставчици като ясно готвача на въпросното заведение показа, че те си го режат сами ... така, че да си го на режат по артикули и да го продават с единична цена не на грамаж. Баламосват хората и правят с хватки с цените те това очакват някой да се обърка и да поръча иначе няма кой да им го поръча. Това със дет щели да съдят пък е супер жалко и трагично.... и сбз загуби толкова заведения за 2 години и това не е съюз, а еднолично дружество. То зам. председателя им виждали го сте как се държи като див селянин в фейсбук и обижда и нарежда, я Нап да го провери и него и "ше4фа" му от къде имат те такива пари за имоти и коли и за тоя стандарт на живот.