Българската ИТС Асоциация (БИТСА) излезе със становище за по-безопасни светофари. То е във връзка с проекта за промени в наредбата Организацията на движението по пътищата.
Според асоциацията пътните светофари могат да направят трафика по безопасен и по-ефективен. БИТСА предлага в становището си допълнителната мигаща жълта светлина за ляв и десен завой да стане задължителна за всички кръстовища с трисекционни светофари.
В проекта за промяна на Наредбата, чл. 22, е дадено като препоръчително въвеждането на допълнителна сигнална секция с мигаща жълта светлина, с изображение на участника в движението, който следва да бъде пропуснат за повишаване на вниманието на водачите, които извършват десен/ляв завой, но преди това трябва да пропуснат друг участник в движението (при пресичане на трамвайна, велосипедна и/или пешеходна инфраструктура).
БИТСА предлага въвеждането на секцията да стане задължително за всички кръстовища с трисекционни светофари предвид това, че мигащите жълти светлини като допълнителни средства за сигнализиране и повишаване на вниманието на водачите биха имали съществена роля за избягване на пътни инциденти и повишаване на безопасността на движението. В становището се излага и идеята при регулиране на движението в реверсивна пътна лента, да се въведе секция с жълта стрелка, осигуряваща информация за водачите за необходимостта от освобождаване на лентата при промяна на посоката на движение в нея.
В проекта на МРРБ в чл. 23, ал. 1 е посочено, че регулиране навлизането и освобождаването на движението в реверсивна пътна лента става единствено с двусекционен светофар (зелено и червено). БИТСА настоява да се въведе и секция, подаваща сигнал с жълта стрелка , която ще осигури информация за освобождаване на пътната лента по време на преход към друг режим на работа на реверсивната лента.
Асоциацията иска да отпадне въвеждането на светофари, които регулират движението на пешеходци и велосипедисти едновременно (чл. 32, ал. 5). Като причини за това те изтъкват липсата на яснота как това ще допринесе за по-ефективна организация на движение, факта, че велосипедистите и пешеходците са различни категории участници в движението и следва да спазват различни правила, както и това, че времето, необходимо за преминаването на велосипедистите и пешеходците през кръстовището, е различно.
С цел по-ефективно управление, отдалечен мотиноринг и дистанционно отстраняване на повреди, БИТСА предлага към контролерите на светофарите да се въведе изискване за комуникация чрез отворен комуникационен протокол.
В чл. 39 относно изискванията към техническите средства, използвани за регулиране на движението със светлинни сигнали, да се въведе допълнително изискване към контролерите на светофарите да осигуряват техническа възможност за комуникация чрез отворен комуникационен протокол със система от горна равнина (софтуер за мониторинг и контрол, както и за съхранение на данните от контролерите). Това ще позволи да се осигури съвременна и ефективна комуникационна среда с цел осъществяване на отдалечен мониторинг и контрол върху работата на контролерите и ще се създаде възможност работата на светофарите да се следи дистанционно и своевременно да се установяват и откриват проблеми, грешки и повреди, съответно и ще позволи бързото и навременното отстраняване на тези проблеми, както и ще позволи събирането и анализирането на записи/логове за събития по време на работа на светофарните уредби, посочват от асоциацията.
В проекта за наредбата, в чл. 46, е вменено задължение на собствените или съответно администрацията, управляваща пътя, да събира и съхранява за срок от 5 години данни от всяка светофарна уредба. Не е указано как трябва да се съхранява тази информация - при какви условия, на какви носители и има ли специфични изисквания за съхраняването. Като се има предвид, че информацията, която се генерира, е огромна по обем, предлагаме да се предвидят конкретни правила за начина на съхраняване на информацията, събирана от всяка светофарна уредба, допълват от асоциацията.
В становището си БИТСА иска отпадането и на ограниченията за продължителността на светофарния цикъл, описани в чл. 62 от проекта. На места кръстовищата се регулират при координирани режими за осигуряване на аварийни трасета и ръчни режими на работа (напр. приоритизация на градския транспорт или на линейка). Отпадането на ограниченията за продължителността на светофарните цикли ще позволи по-гъвкавото управление на кръстовища, включени в изброените режими на работа, смята асоциацията.
БИТСА желае минималния период за почистване от замърсяване на светещите полета на светофарите да остане 6 месеца. Намаляването на периода от 6 на 3 месеца (в чл. 69) би означавало извършване а почистващи дейности в зимния период, а при зимни условия и ниски температури дейностите по почистването биха били изключително затруднени, невъзможни и дори опасни. От друга страна, 3-месечен минимален период за почистване ще изисква допълнителен ресурс за обезпечаване на изпълнението на това изискване и съответно ще увеличи разходите по поддръжката, допълват от асоциацията.
Наред с гореизложените коментари, предлагаме да се въведе изискване светофарите в населените места да работят при 24 часов режим като допълнителна мярка за подобряване на безопасността на движението. Практиката показва, че въпреки намаляването на интензивността на пътния трафик през нощта, пътните инциденти, вкл. тежки пътнотранспортни произшествия, при липсата на регулиране на кръстовищата със светлинни сигнали, не са изключение. Смятаме, че регулирането на кръстовищата със светлинни сигнали през цялото денонощие е важен фактор за създаване на условия за безопасно движение в населените места. Ето защо предлагаме да се въведе изискване за непрекъснат режим на работа на пътните светофари, се посочва още в становището.
Становището е изпратено до Министерство на регионалното развитие на 25.4.2024 г., в обявения за обществено обсъждане срок.