С около 15% се е увеличил пътно-транспортният травматизъм в София с премахването на мигащия зелен светофар. Това показва анализ на Института за пътна безопасност.

В своя позиция до новия кмет на столицата Васил Терзиев оттам посочват, че към този момент няма утвърдена методология, чрез която да се установи обективно до каква степен премахването на мигащата зелена светлина е повлияла на увеличението на ПТП в гр. София.

Наред с това от Института призовават за незабавно свикване на Консултативен съвет по безопасността на движението, като на него държат да бъдат поканени и представители на Държавната агенция по "Безопасност на движението по пътищата".

Мигащата зелена светлина на светофарите не нарушавала Виенската конвенция

Мигащата зелена светлина на светофарите не нарушавала Виенската конвенция

България би нарушила Конвенцията ако например реши да смени цветовете на светофара

Според експертите от ИПБ зелената мигаща светлина дава повече информация на шофьорите и по този начин могат да управляват риска от настъпване на ПТП по-ефективно. Това станало ясно след направено проучване.

В своята позиция експертите посочват още, че в ИПБ са постъпили редица сигнали за връщането на мигащата зелена светлина.

Освен свикване на Консултативен съвет по безопасност на движението, сред исканията им са още възлагане на ДАБДП да изготви методология за влиянието на мигащата зелена светлина, пускане експериментално за срок от 6 месеца на зелената мигаща светлина, както и ДАБДП подготви законодателни промени за регламентиране на зелената мигаща светлина след извършен анализ.

Припомняме, че дебат "за" и "против" мигащия зелен сигнал на светофарите в София се заформи и през 2021 г. Тогава Столичната община премахна въпросната сигнализация заради жалба от български гражданин до Европейската прокуратура. Причината бе, че съгласно Наредбата за регулиране на движението по пътищата със светлинни сигнали зеленият сигнал на светофарите за ППС е "зелен, немигащ цвят".

Тогавашният регионален министър Виолета Комитова се застъпи за мигащия зелен сигнал, но 11 организации, обществено ангажирани с проблемите на пътната безопасност, в съвместна позиция се обявиха против връщането му. Според тях сигналът от зелена мигаща светлина не може да се използва, докато не бъде регламентиран нормативно.

Зелената светлина на светофарите е намалила катастрофите в София

Зелената светлина на светофарите е намалила катастрофите в София

От Института по пътна безопасност не са съгласни с премахването й