Националното тол управление (НТУ) излезе с официално разяснение относно принципа на работа на новата система за претегляне в движение на тежкотоварни превозни средства, след появили се въпроси и медийни публикации за нейната точност.

От ведомството уточняват, че системата е изградена по международния стандарт OIML R134, който определя изискванията за точност, калибриране и проверка на системите за измерване на теглото на превозни средства в движение.

"Използваните сензори са на водещия американски производител Intercomp, чиято технология вече се прилага успешно в Австрия и Полша за контрол на претоварването", посочват от НТУ.

При изграждането на системата са оценени и подбрани 100 пътни участъка, които отговарят на строги технически изисквания - дължина от 60 метра, максимална денивелация по оста на пътя до 1% и напречен наклон до 1%.

Тези параметри гарантират равни и стабилни условия за измерване, като елиминират външни фактори, които могат да изкривят резултатите.

Калибрирането на сензорите се извършва чрез еталонно измерване със стационарна везна, като стойностите от тестовото превозно средство се използват за настройка на системата. Дори минимални наклони на пътя се компенсират при калибрацията.

Конфигурацията на системата е матрична - сензорите са подредени по двойки, за да измерят всяко колело на превозното средство повече от веднъж.

Всеки сензор отчита натиска два пъти - основно и коригиращо измерване, което елиминира възможността за грешка и повишава точността на анализа на натоварването на всяка ос.

От НТУ опровергават разпространеното твърдение, че натискането на спирачка по време на преминаване през участък за претегляне води до грешни показания.

"При спиране не възниква сила, която да увеличава теглото на превозното средство. Спирачните сили са хоризонтални и не влияят на вертикалното натоварване, което системата измерва", уточняват от управлението.

Изключения са възможни само при цистерни (поради движение на течности) или при превоз на живи животни, което е отчетено при проектирането на системата.

Националното тол управление подчертава, че системата за претегляне в движение осигурява надежден и непрекъснат контрол върху тежкотоварния трафик, подпомага опазването на пътната инфраструктура и повишава безопасността на движението.

Новата функционалност беше активирана поетапно от 15 октомври 2025 г., като само за първите два дни системата наложи глоби за над 1,1 млн. лв. на претоварени тирове.

Николай Нанков: Авантата за тировете свърши - над 1,1 млн. лева глоби за претоварени камиони

Николай Нанков: Авантата за тировете свърши - над 1,1 млн. лева глоби за претоварени камиони

Ефект от въвеждането на новите сензорни кантари по пътищата