Асоциацията за защита на потребителите (АЗП) не хареса кандидатите за омбудсман. Тя няма да подкрепи нито един от тях. Това обяви председателят на АЗП Пейо Майорски.

Той подчерта, че повечето желаещи да заемат поста на обществения защитник са политически обвързани и не са независими, което е недопустимо, защото те трябва да защитават правата и свободите на българските граждани. По думите му на избора на омбудсмана отново се гледа като на разменна монета. Той посочи, че в тази игра участват политически сили от целия спектър.

Майорски смята, че партиите гледат повече на позицията като възможен кандидат-премиер в бъдеще при служебни правителства. Затова АЗП предлага пряк избор на Омбудсмана от народа при провеждането на национални избори.

Джема Грозданова се кандидатира за Омбудсман

Джема Грозданова се кандидатира за Омбудсман

Мая Манолова ще си има конкуренция

Пейо Майорски отбеляза, че до момента нито един омбудсман за повече от 10 години не е защитил реално правата на българските граждани от тормоза на колекторските фирми, бързите кредити, банките, на фирмите, които осъществяват обществени услуги - топлофикационни, електроснабдителни, телекомуникационни, ВиК услуги, образование, здравеопазване и др.

От АЗП посочват, че омбудсманът трябва да служи като застъпник за правата и свободите на гражданите. Това е висш независим конституционен орган, който се избира от Народното събрание за срок от пет години. Той е застъпник за правата на хората и пазител на обществения интерес.

Омбудсманът има право на достъп до органите, техните администрации и доставчиците на обществени услуги, включително и да присъства при обсъждане и вземане на решения от тях. Също така може да иска и получава навременна, точна и пълна информация от тях и да изразява публично мнение и становища, включително в средствата за масово осведомяване. Държавните и общинските органи и техните администрации, юридическите лица и гражданите са длъжни да предоставят информация, поверена им по служба, и да оказват съдействие на омбудсмана във връзка с жалбите и сигналите, които са изпратени до него.

Омбудсманът не може да задължи администрацията или доставчиците на обществени услуги да променят практиката си, но може да ги убеди или да създаде условия за обществен натиск за промяна. Затова е важно за потребителите да отправят жалби и сигнали винаги, когато се чувстват ощетени от административен орган или някой от доставчиците на обществени услуги, отбелязват от АЗП.

Десетки организации задружно издигнаха Мая Манолова за омбудсман

Десетки организации задружно издигнаха Мая Манолова за омбудсман

Всички си даваме сметка, че във времена на кризи хората имат нужда от смел обществен защитник, заяви Манолова