Стотици учебни автомобили се събраха на протест в центъра на София заради промените в шофьорските курсове. Присъстваха автоинструктури от цялата страна и то протест и контра протест, едните се бяха събрали сутринта, другите следобед.

По-рано днес бяха представители от бранша, които подкрепят промените. От 13:30 се събраха автоинструктури и школи, които са твърдо против промените, които засягат както кандидат-водачите, така и самите обучаващи.

Предлаганите промени ограничават младите водачи до право на 4 явявания на листовки и практически изпит, както ще се увеличат и броят на часовете за кормуване; те ще бъдат 41 вместо досегашните 31. Самите автошколи ще трябва да прилагат много по-сериозна документация за воденето на курсовете.

Шествието започна от "Княз Александър 1" в София. Протестът протича без напрежение, като исканията на протестиращите са да се спрат наредба 37 и 38, както и наредбите за учебната документация. Автоинструктурите искат и оставката на заместник министъра на транспорта Димитър Недялков. Новите промени не са обмислени и не мислят, че ще бъдат в полза на инструкторите и кандидат-водачите.

Автоинструктурите смятат, че дигитализацията по този начин е напълно излишна и GPS тракерите, които искат да им бъдат поставени, не са съобразени със закона, тъй като държавата не им е работодател, за да бъдат следени от нея.

Дългогодишният преподавател-инструктор, Емил Христов смята, че в тяхната тежка и отговорна работа не трябва да се намесват некомпетентни хора, които не са обучили и един човек и нямат представа от тежестта и деликатността на процеса на обучение, особено такива, които имат за пръв път досег до автомобил. Добър инструктор се създава много трудно, с дълъг опит през годините, а не с някакви дистанционни средства, при това противозаконни, допълни още господин Христов. Според него гонките са се превърнали в незаконно забавление на младежи с различно разбиране за безопасността на движението. "Ние не сме виновни за липсващия контрол след взимане на свидетелство за управление на МПС", така завърши автоинструкторът Емил Христов.

Според Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България, които подкрепят измененията, те ще допринесат за изсветляването на бранша. Промените, които гарантират дигитализация на учебния процес и отпадането на хартиения учебен картон, ще гарантират обективен контрол върху подготовката и изпитите на новите водачи.

В коментар за БТА председателят на асоциацията Красимир Георгиев посочи, че сивият сектор в бранша е около 90%. "Гражданите, които карат шофьорски курс и искат да станат водачи, ще могат да знаят във всеки един момент къде са карали, колко са карали, на какво са ги учили. Така ще знаят за какво дават парите за шофьорския курс, ще могат да търсят сметка, както и да извършват някакъв граждански контрол на автошколите, които не са съвестни", обясни той.

"Когато всичко се дигитализира и информационната система ще определя дали учебният час е даден правилно или не, мисля, че всичко ще бъде на светло", допълни Красимир Георгиев. Той обяви, че от организацията подкрепят и готвеното ограничение курсист да се явява до четири пъти на изпит за половин година.