"Посредниците навлизат и във фитнес индустрията. Те задоволяват потребителската нужда от по богат избор на услуги, могат да намалят разходите за маркетинг и евентуално да създадат нови клиенти на пазара, но в дългосрочен план могат да нанесат непоправими вреди и за действащите оператори, и за потребителите, а и за фиска."
Това заяви на пресконференция Петър Ангелов - председател на Българската асоциация за здраве и фитнес (БАЗФ, член на БСК).
Според него има реална опасност от предстоящи фалити на фирми от фитнес сектора, а причината е, че операторите губят собствените си клиенти, губят контрол върху ценообразуването, достъпа, бранда и др., стават зависими от посредника за всичко.
По думите на Ангелов когато посредниците натрупат повече опит, вземат по-голяма печалба от сектора за сметка на другите участници и така се създава монопол.
Той е категоричен, че ключовият проблем са монополното положение и дъмпинговите цени.
"Не остава печалба за операторите. Поради това се забавя или става невъзможно инвестирането в нови услуги и в модернизирането в сектора. След постигане на монопол цените за потребителите ще растат, а качеството на услугите ще спада", предупреждава председателят на БАЗФ.
Той подчертава, че губещ е и държавният бюджет, тъй като цялата печалба изтича извън страната, в компанията-майка.
В България има над 600 малки и средни предприятия в областта на фитнес индустрията, в които са заети над 50 000 души., а годишният оборот на тези компании е между 80 и 100 млн. лв.
Инвестициите в бранша са над 100 млн., а проникването в пазара е около 5 % (при средно в ЕС 7,8%, а в някои страни - 21%).
На българския пазар оперират два основни посредника - "Бенефит системс" (с карта "Мултиспорт") и "Содеко" (с карта "Спортпас"), както и българската онлайн платформа coolfit.
От БАЗФ обръщат внимание, че проблемният посредник е "Бенефит системс", тъй като ползва серия от некоректни търговски практики, вкл. дъмпингови цени.
По думите им част от стратегията на компанията е изсмукване на печалбата на операторите и изкупуване на цели бизнеси, което според тях създава реални възможности за монополизиране на индустрията.
Според твърдения на компанията броят на активните й карти е над 75 000. На нашия пазар потребителите не надвишават 200 000 и това я поставя в монополна позиция. За влияят и дъмпинговите цени. Според официалните отчети компанията губи пари, но пред акционерите те се представят за "маркетингови разходи", обяснява Петър Ангелов.
Полската компания е влязла в пряка конкуренция с операторите след отварянето на 6 собствени зали в София. С малки изключения от големите вериги, всички оператори влизат в "партньорската" им мрежа.
От БАЗФ възнамеряват да сезира Комисията за защита на конкуренцията и алармират участниците на пазара за опасностите.
Те са категорични, че не са против навлизането на новите технологии, но са притеснени от "агресивния подход на т. нар. агрегатори".
USD
CHF
EUR
GBP