През изминалата година в администрацията на омбудсмана са постъпили рекорден брой жалби и сигнали - 10 640. От тях 30% са срещу монополни дружества и доставчици на обществени услуги. Това обяви омбудсманът Мая Манолова, която представи резултатите от дейността на институцията за изминалата 2016-та година.
14% от постъпилите жалби са срещу нарушени социални права. Най-голям брой от жалбите постъпват по интернет, следвани от писмата, 22% от жалбите са от граждани, посетили приемната на омбудсмана.
9 675 са приключените проверки. 27 037 граждани са получили непосредствена подкрепа от институцията на омбудсмана.
17 362 са приетите и консултирани граждани в приемната на омбудсмана. Над 50 са посетените от омбудсмана градове в страната. Организирани са 27 изнесени приемни. Постъпилите жалби и сигнали са 10 640 срещу 6202 за 2015 г.
Първите топ 10 на постъпилите жалби по области са: София град с 3521 жалби, Пловдив - 654, Варна 569, Бургас - 354, Плевен - 322, Стара Загора - 307, Враца/ Русе - с по 279, Кюстендил с 272, Велико Търново с 261, София област - 250.
Най-много са нарушенията срещу потребителските права - 3138, като от тях за арбитражни съдилища са 128 броя, за сравнение през 2015 г. тези сигнали са били 1 645.
За нарушаване на социалните права жалбите са 1428, за нарушено право на собственост са постъпили 1161, а за нарушени основни права и свободи 1129, жалбите за нарушени права на здравеопазване са 421.
Най-много жалби и сигнали през 2016 г. са постъпили срещу Топлофикация - 882, следвана от мобилни оператори - 531 и електро оператори - 502, срещу ВиК дружества - 422, банки - 314 и арбитражни съдилища 128.
Организираните от омбудсмана кръгли маси и дискусии са 18 на брой, законодателните инциативи 11, сезирания на КС - 4 броя, сезиране на върховни съдилища - 2 жалби и предоставяне на 4 становища на Конституционния съд (КС) за образувани конституционни дела. Предоставени са пет становища на върховните съдилища - ВКС и ВАС по образувани тълкувателни решения.
Според Манолова най-голямата победа през 2016 г. на институцията на омбудсмана е свързана с окончателното приемане на промените, свързани с отпадането на ДДС върху дарените храни.
"През тази година това също ще е приоритет на институцията", посочи Манолова. Кампанията, която поде институцията е: "Не хаби - дари", тя е насочена към домакинствата.
В по-широк план Манолова отчете като победа доверието на българските граждани към институцията на омбудсмана. "Хората не спират да се обаждат по телефона, да пишат писма, във Фейсбук. Превърнахме се в помощник, другар на обикновения българин", допълни Манолова.