Европейският център за транспортни политики не приема решението на Министерството на транспорта и съобщенията да отнеме лиценза на пилоти и компании с опит само на базата на клипове, разпространени в социалните мрежи.
Според ЕЦТП е необмислено решението на ведомството да уволни директора на ГД "Гражданска въздухоплавателна администрация" Христо Щерионов заради това, че хипотетично е било възможно да възникне инцидент.
Проверка на организацията е показала, че летателното средство, извършило полета, е отговаряло на всички правила и норми в България и ЕС, а пилотът е бил достатъчно квалифициран и подготвен, за да извърши подобен полет. Екипът, изпълнил наглед опасните действия от борда на хеликоптера, е бил от обучени каскадьори.
"Не приемаме на базата на клюки и клипове да се очерня името на доказани професионалисти, без изобщо да се потърси тяхната гледна точка, или най-малкото да се проведе обективно, честно и всеобхватно разследване на фактите и обстоятелствата и тогава да се предприемат действи", изтъкват от ЕЦТП.
Подчертава се, че авиационният сектор е един от най-контролираните и безопасните видове транспорт. От организацията изразяват увереност, че българските пилоти и екипажи са добре обучени, с висок морал и доказан професионализъм.
Те не считат, че с отстраняването на директора на ГДГВА проблемите в сектора ще бъдат разрешени.
От ЕЦТП отбелязват, че ако евентуалната възможност да възникне инцидент е валиден аргумент за отстраняването на Щерионов, то след всяко пътнотранспортно произшествие председателят на АПИ или директорът на ГДНП трябва също незабавно да бъдат уволнявани.
Уточнява се, че хеликоптерът е регистриран при авиационния оператор "Авиотряд Варна", които изпълняват полети от летище Балчик, под контрола на летище София - държавния летищен оператор. Изтъква се, че "Авиотряд Варна" работи по програми на ЕС повече от десет години, изпълнява полети в Гърция и Турция и има висок професионален авторитет.
Според ЕЦТП няма нарушение на чл. 143 от ЗГВ, което може да се провери при обективно, всеобхватно и честно разследване.
От организацията посочват, че значително по-сериозни аргументи за отстраняването на директора на ГДГВА би било това, че при неговото управление има инциденти с 13 загинали, липсва контрол на малката авиация, липсват и инспектори, които да контролират тази част от авиацията. Освен това е Щерионов е бил с отнет достъп до класифицирана информация.
От ЕЦТП питат не би ли следвало да се поиска оставката на управителя на държавното дружество, преди да се подходи към отстраняването на директора на ГДГВА.
Те настояват за отговор на въпроса кой печели от това без обективно разследване и без изясняване на цялата истина да бъдат опетнявани имената на експерти, а също и кой е посъветвал министъра на транспорта и съобщенията да уволни директора на ГДГВА на базата на недоказани твърдения.
От ЕЦТП поясняват, че не коментират дали Щерионов да бъде отстранен, или не, а само конкретната причина за уволнението му.
Припомняме, причината за отстраняването на Христо Щерионов от поста му е случай от Джулай морнинг - 1 юли, когато хеликоптер прелетя опасно ниско над къмпинг "Градина" и по-конкретно пред Kite bar, край Созопол. От хеликоптера бяха хвърляни рекламни листовки под формата на доларова банкнота с лика на Тодор Живков.