Европейският център за транспортни политики настоява за нова организация на движението след тежката катастрофа в Айтос и специализиран бюджет за пътна безопасност на централно ниво

Това заявяват те в своя позиция до медиите.

По думите им поне 3 фактора имат отношение към тежката катастрофа в Айтос на 11 септември с един загинал и шестима ранени, от които трима тежко:

  • Преминаване на тежкотоварен камион през центъра на града
  • Инфраструктура, която създава предпоставка за пътно-транспортни произшествия (особено при тежкотоварен трафик)
  • Поведението на водача (наличие на наркотици в полевата проба, скорост на движение)

От центъра посочват, че подобно условия на пътя не са изключение в малки и големи населени места в страната и множеството протести - последният в Поликраище, където тежки камиони се преобръщат или се врязват в къщи, алармират, че проблемите са реални и животозастрашаващи. Цялата отговорност обаче се прехвърляла само и единствено върху водачите и тяхното поведение.

Другите съществени фактори, които оказвали ключово влияние, се неглижирали и премълчавали.

Дрогиран тираджия помете 12 коли на светофар в Айтос, една жена загина
Обновена

Дрогиран тираджия помете 12 коли на светофар в Айтос, една жена загина

Шестима души са приети в болница

Според експертите на Европейския център за транспортни политики решението за тези два града и другите проблемни отсечки с подобни характеристики (и село Драганово, където отново ТИР помете кола и се вряза в къща), е нова организация на движението, която освен да облекчи трафика и ежедневието на жителите, ще спаси животи. Процесът обаче изисква специализиран бюджет за пътна безопасност в дългосрочен план. В него трябва да залегнат:

  • Използването на модерни технологии за цялостно изследване на инфраструктурата и оценка на риска;
  • На база на резултатите от това изследване да се предложат конкретни мерки, обвързани с отговорни лица и целево финансиране
  • Подобряването на инфраструктурата да се превърне в национален приоритет, като първият етап от този процес да е тясното сътрудничество с експерти във връзка с промените на организацията на движението там, където това е основополагащ елемент за гарантиране на високо ниво на пътна безопасност
  • Цялостно преосмисляне на методите за обучение на водачите и създаване на нова нормативна уредба, която да не допуска системните нарушители да управляват пътни превозни средства.

На 7 септември Европейският център за транспортни политики призова да се шофира отговорно, като поводът бе стряскащата статистика за първите 7 дни на месеца за нарасналия брой катастрофи, загинали и ранени спрямо същия период на миналата година.

Междувременно от началото на месеца загиналите вече са 26, а ранените 327.