78% от водачите използват мобилните си телефони, докато шофират. Това показва проучване на Института за пътна безопасност (ИПБ), направено в периода 04-20 януари 2025 година и като обхваща 808 шофьори в градовете София, Варна, Бургас и Пловдив.
От тях 14% са признали, че са участвали в катастрофа, докато са си използвали телефона.
От ИПБ посочват, че със заявление по Закона за достъп до обществена информация са получили информация от МВР за констатираните нарушения при използване на телефони по време на шофиране. Според данните за периода 2020-2024 година са установени 80738 нарушения. Това прави по 16156 нарушения средно на година. Констатира се и увеличение на санкционираните водачи всяка година, като през 2024 г. те достигат над 20 000, докато през 2020 са били 14 000. В Българи регистрираните правоспособни водачи за над 2,5 милиона души, което означава, че годишно 0,6 % от всички водачи са залавяни да шофират, докато изпозлват мобилен телефон. В България глобата при използване на мобилен телефон е 50 лв., като тя е най-ниската в цяла Европа.
В тази връзка институтът е представил и от колко започват глобите в други държави за същото действие:
- Полша: от 50 евро
- Австрия: от 50 евро
- Швейцария: 90 евро
- Белгия: 110 евро
- Франция: от 135 евро
- Италия: от 165 евро
- Испания: от 200 евро
- Великобритания: от 230 евро
- Холандия: 240 евро
- Естония: от 400 евро
ИПБ изтъква, че рискът е най-голям, когато водачът вдигне телефона си, често при спешни случаи. Тогава вниманието вече не е насочено към шофиране, понеже телефонът, дори със слушалки или хендсфри, променя поведението и способността да се реагира. По време на разговор водачът се фокусира върху предната част на пътя, по-малко се оглежда в огледалата и отстрани, обръща по-малко внимание на знаците и другите участници в движението, независимо дали е свикнал да използва лаптоп и независимо от възрастта си. Превозното средство има тенденция да забавя леко и да върви на зигзаг: по-често пресича централната линия.
Освен това според данните на изследването на Института водачите все по-често използват смартфоните си по време на движение, за да пишат съобщения, а някои дори гледат видеоклипове.
Доказано е, че телефонът в ръката на шофьора пречи на шофирането и увеличава времето за реакция средно с 0.7 секунди. При скорост от 60 км/ч, например колата изминава 12 метра за въпросните 0.7 секунди. Без значение колко опитен е шофьорът и колко перфектна е спирачната система на колата, няма как разстоянието от 12 метра да бъде наваксано при екстремна ситуация. А често пъти тези 12 метра костват човешки живот, изтъква ИПБ.
ИПБ заключва, че контролът, осъществяван от контролните органи, е недостатъчен и неефективен. Санкциите са пренебрежимо малки спрямо риска от настъпване на ПТП. Увеличават се водачите на МПС, които използват мобилен телефон по време на движение.
Необходимо е да се подготвят законодателни промени, както и да се приоритизира контрола от страна на МВР върху водачите, използващи телефони по време на шофиране, препоръчва Институтът по пътна безопасност и добави, че е необходимо да се използват технически средства за контрол за тези нарушения. Липсата на такава практика в България е предпоставка да продължаваме да бъдем с най-висок риск от настъпване на катастрофи в целия ЕС.