"Изкуствен интелект" (45%), "сглобка" (37 на сто) и "времеубежище" (35%). Това е изборът в станалото традиционно проучване "Думи на годината" за 2023-та за България на платформата за грамотност "Как се пише?".

В проучването отново се включва и класация на най-употребяваните знакови думи и изрази в медиите на български език с помощта на анализа на системата за глобален медиен мониторинг Sensika.

Проверени са 10 милиона и 600 хиляди публикации в 9730 информационни онлайн източника за периода 1 януари - 31 декември 2023 г.

Онлайн гласуване решава кои са думите на 2023 г. за българите

Онлайн гласуване решава кои са думите на 2023 г. за българите

Проучването се провежда онлайн и в три етапа

Проверката показва, че сред 20-те най-често споменавани думи са били: "България", "Русия", "Украйна", "Европа", "САЩ", "дете", "помощ", "война", "политика", "министър" и, "цена".

От съществителните нарицателни първата дума е "дете" и употребата ѝ е нараснала в абсолютна стойност в сравнение с 2022-ра, докато на почти всички останали са намалели.

За първи път се представя и класация на най-споменаваните личности в медиите. На челна позиция е Бойко Борисов, следван от Владимир Путин, Румен Радев, Николай Денков, Иван Гешев и Кирил Петков.

Кандидатите за кмет на София през 2023 година също показват очаквана динамика. Проследени са представителите на ПП - ДБ - Васил Терзиев, на ГЕРБ - СДС - Антон Хекимян, и на "БСП за България" - Ваня Григорова.

При сравнение с предходната 2022 година, анализаторите засичат трудно обяснима аномалия при медийните споменавания на кандидата за министър-председател на ГЕРБ Николай Габровски. За кратката си кампания той е успял да се изкачи от 544-то място през 2021 г. до 9-о място. Подобни амплитуди не се наблюдават при останалите кандидати за премиер в периода 2021 - 2023 г.

Google: Българите се интересуват от цената на един грам злато и един.. бъбрек

Google: Българите се интересуват от цената на един грам злато и един.. бъбрек

Това показва традиционния годишен списък на Google с най-търсените думи за 2023 г.

Кампанията цели чрез езиковите нагласи да проследи общественото мнение за това кои са били най-важните теми през изминалата година.