Надявам се протестите да са мирни и да няма ексцесии, а полицаите да се държат адекватно и да не прекрачват границите на пропорционалността. Това заяви пред БНТ омбудсманът Диана Ковачева по повод т.нар. "Велико народно въстание 2", планирано за днес.
Тя посочи, че след протеста на 2 септември е изпратила искане за извършване на проверки, чиито резултати да са публични и да е ясно, ако има нарушения, как са наказани нарушителите.
По думи на обществения защитник са поставени въпросите за протестиращи, лишени от правото на защита във 2 РПУ, както и за нашивки със заплашителни знаци върху униформите на служителите на реда .
Ковачева изрази надежда днес гражданите да се отнасят с уважение към полицаите, а те от своя страна да бъдат по-подготвени как да реагират адекватно.
Следя протестите от гледна точка да няма насилие спрямо протестиращите,тъй като омбудсманът е медиатор в посока на исканията на гражданите, но когато става въпрос за политически искания, не смятам, че мястото на омбусманата е там, заяви тя в отговор на въпрос дали фигурата на обществения защитник може да бъде използвана за помирение между управляващи и протестиращи.
Относно началото на учебната година и евентуалното връщане към дистанционно обучение Ковачева предупреди, че над 70 000 деца може да се окажат дигитално изключени, тъй като нямат достъп до интернет или устройства за целта.
Опитът показва, че феноменът на дигиталното изключване е факт, заяви тя и напомни, че правото на образование е основно право.
Ковачева посочи, че е поставила няколко въпроса към МОН, свързани с организацията на учебния бпроцес, опазването на здравето на учениците и учителите, както и за дигиталното изключване.
Тя подчерта, че все още няма публичен анализ кои са дефицитите на електронното обучение.
Относно необходимите устройства за дистанционното обучение омбусманът обясни, че обществените поръчки са в ход, но устройствата ще бъдат налични в началото на следващата календарна година, а учебната година започва другата седмица. Не било ясно и по какви критерии ще бъдат освобождавани децата, чиито родители изберат да не учат присъствено.
Относно жалбите към "Топлофикация" омбудсманът обясни, че съобщенията за фактура са доста неясни.
По нейни думи само за два дни, преди изтичането на срока за рекламации на 31 август, тя е получила над 300 жалби от граждани. Хората не могат да разберат защо им се връщат символични суми, поясни тя и допълни, че е поискала проверка от КЕВР по случая. Ковачева посочи и че е изпратила и препоръка до "Топлофикация" с с настояване сметките да бъдат реорганизирани, тъй като в момента всичко във фактурите е насипно и хората не могат да разберат какво точно плащат.