Голяма част от веригите хранителни магазини отказват поисканата информация във връзка с проверките на Комисията за защита на потребителите и след призива от лидера на ДПС- Ново начало Делян Пеевски. Това се посочва в позиция на КЗП.
Председателката на Комисията Мария Филипова изтъква, че е изключително разочарована от начина, по който голяма част от търговските вериги неглижират проблема на потребителите, свързан с непрекъснатото повишаване на цените на основни хранителни продукти - още повече, когато има съмнения за необосновано увеличение на цени, без видима икономическа причина, което може да води до цялостно изкривяване на вътрешния пазар.
Подобно поведение от страна на търговци, действащи на българския пазар, който е част от вътрешния пазар на Европейския съюз, е неприемливо за която и да е страна членка, без значение от националността на веригата, почертава тя.
Филипова отбелязва, че дейността на българските контролни органи, както и на контролните органи на останалите страни членки, е свързана с правилното функциониране на целия вътрешен пазар на ЕС.
"Българските граждани са граждани на ЕС. Респективно, те са потребители не само на българския пазар, а са потребители и на вътрешния пазар на ЕС. Следователно е недопустимо от гледна точка на европейското и българското законодателство който и да е търговец, без значение от активите, националността и големината на неговата компания, да проявява неуважение към българските потребители и към контролните органи, натоварени със задачата да осигуряват правилното функциониране на европейския вътрешен пазар", категорични са от КЗП.
На търговските вериги се напомня, че Комисията е изискала от тях конкретна информация във връзка с оповестените от законодателната и изпълнителната власт мерки за засилване на контрола върху нелоялните търговски практики. Освен това, КЗП е задължена за извършването на съответните проверки пряко и по силата на Закона за защита на потребителите, тъй като е преценила, че има съмнения за евентуалното прилагане на нелоялни търговски практики от страна на търговци към потребители.
Филипова изтъква, че в съответствие с компетенциите си по Закона за защита на потребителите, КЗП пряко защитава икономическите интереси на потребителите от нелоялни търговски практики от страна на търговци към потребители, като по този начин непряко защитава търговците, отговарящи на законовите изисквания, от техните конкуренти, които не спазват разпоредбите на потребителското законодателство. Чрез тези свои действия КЗП спомага за насърчаване на лоялната конкуренция.
Изисканата от Комисията информация е за целите на осъществявания контрол за спазване на разпоредбите на ЗЗП и цели да се установи прилагат ли се нелоялни търговски практики, които увреждат икономическите интереси на потребителите, като:
- ограничават правото на свободен избор;
- заблуждават или не предоставят информация за действителния размер на крайните цени или за размерите на намаленията и периодите на тяхното прилаган и т.н.
Отбелязва се, че като краен резултат прилагането на нелоялни търговски практики би могло косвено да доведе до изкуствено и необосновано повишаване на цените, тъй като част от различните разновидности на нелоялните търговски практики са свързани с недобросъвестното насърчаване на потребителя да закупи стока или услуга, а друга част са свързани с недобросъвестното възпрепятстване на потребителя да закупи стока или услуга, която потребителят е избрал.
Тези нелоялни търговски практики са в състояние косвено да повлияят върху цялостното търсене и предлагане на стоки и услуги на пазара. Предвид, че цените на стоките и услугите в условията на свободна стопанска икономика се определят именно съобразно търсенето и предлагането, тези нелоялни търговски практики биха могли да доведат до необоснованото покачване на цените на дадени стоки или услуги, а от там да доведат и до изкривяване на пазара, тъй като ще се наблюдава търсене и предлагане, което не съответства на действителните нужди и волята на потребителите, допълва се в позицията.
Посочва се, че отказът на голяма част от търговските вериги да предоставят информацията, която КЗП е изискала от тях, опорочава опитите на институцията да спомогне с усилията си в рамките на своята компетентност за нормализирането на пазарната среда. По този начин търговските вериги, вместо да окажат съдействие на държавата за възстановяване на нормалното функциониране на пазара, което е в интерес на всички участници по веригата (производител, доставчик, търговец, потребител), увеличават риска от продължаващо влошаване на ситуацията на пазара.
"Намирам подобно поведение за безотговорно и лишено от смисъл. То не защитава интересите на въпросните търговски вериги, а единствено е в състояние да влоши условията за развитието на техния бизнес", категорична е Филипова и изразява надежда, че тези търговски вериги ще преосмислят моментната си позиция и ще спомогнат за правилното функциониране на пазара, като предоставят съответната информация на КЗП за целите на нейните проверки, освен ако не се притесняват, че предоставянето на тази информация би могла да ги уличи в евентуални нарушения на потребителското законодателство. Тогава вече отказът им за предоставянето на съответната информация би намерил своето логично обяснение.