От началото на годината броят на образуваните съдебни дела по електронен път е над 10 500. За изминалите 18 месеца общият им брой надхвърля 13 700.Това съобщават от Информационно обслужване.
Единния портал за електронно правосъдие (ЕПЕП), създаден от Информационно обслужване през 2023 г., позволява на гражданите да инициират съдебни дела изцяло онлайн. Порталът се ползва активно от над 19 хил. потребители.
Според данните на Информационно обслужване извършените процесуални действия чрез подаване на документи изцяло по електронен път са над 160 000, а след оптимизацията на системата, прочетените електронни призовки през потребителски профили са над 38 хиляди. Благодарение на ЕПЕП адвокати и страни по дела са успели да попадат успешно над 164 000 електронни документа във всичките 151 съдилища.
Изпълнителния директор на Информационно обслужване Ивайло Филипов отбеляза, че оптимизирането на платформата повишава значително ефективността на сектор "Правосъдие" и облекчава достъпа до правосъдие на гражданите и бизнеса. Той посочи, че дигитализацията в сектора дава възможност за получаване на висококачествени, икономически ефективни и леснодостъпни електронни услуги. От друга страна спестява значителни разходи и време на потребителите, допълни Филипов.
От началото на 2024 г. достъпите до електронни съдебни дела през ЕПЕП са скочили със 130% спрямо същия период на миналата година. Общият брой на достъпите за последните 18 месеца достигна 340 000, което е шесткратно увеличение спрямо всички достъпи от стартирането на електронния портал през 2015 г.
Проектът "Оптимизиране на Единния портал за електронно правосъдие за създаване на условия за повишаване достъпа на граждани и юридически лица до е-правосъдие" на Висшия съдебен съвет увеличава значително публичността, проследимостта и прозрачността на съдебната система. Той предоставя възможност за онлайн регистрация на потребители, създаване и управление на профили на юридически лица (държавни институции, банки, застрахователи, доставчици на комунални услуги и др.), електронно заявяване на достъп до дела, нови електронни услуги за иницииране на съдебно производство, подаване на документи по образувани дела и електронни разплащания през виртуален ПОС терминал.
Като част от проекта, Информационно обслужване разработи и мобилното приложение eCase. То предоставя възможност на всеки потребител с регистриран профил достъп до публични и дела с лично участие, преглед на всички приложени електронни документи и връчване на електронни съдебни книжа. Приложението осигурява удобна и лесна проследимост на хронологията по съдебните дела навсякъде и по всяко време. За допълнително удобство на потребителите е реализирана възможност за синхронизация на предстоящи съдебни заседания с календара на мобилната операционна система. Приложението е налично за двете най-разпространени операционни системи за мобилни устройва Android и iOS. Данните показват, че отворените потребителски сесии само в рамките на 1 година, откакто приложението влезе в експлоатация, надхвърлят 530 000.
"Електронният достъп до съдебни дела и електронното призоваване спестява значително време на административни органи, юридическите лица, гражданите и адвокатите и повишава достъпността до е-правосъдие и прозрачността в сектора", каза още Ивайло Филипов.