47 метростанции са оборудвани вече със стойки за велосипеди, което ще даде възможност на 545 велосипедисти едновременно да се възползват от тях. На практика вече всички метеостанции имат такива, освен "Софийска Света гора" и "Летище София".

Рамките са изработени от алуминий - ненатрапчив, лесен за поддръжка и устойчив материал, а формата им следва контура на велосипед и така дава възможност всичките части на велосипеда да бъдат закрепени. Рамките са и сигурни, така че да се намалят възможностите за кражби.

Общинският съветник и основател на "Спаси София" Борис Бонев, който взе участие в откриването на проекта заяви, че това ще позволи на много колоездачи да се придвижват до метрото със своето колело. Той призова софиянци да използват своите велосипеди.

Снимка 580079

Източник: Бояна Маркова

Освен от екологична гледна точка, това ще има положително въздействие и за подземния транспорт. Целта е да мотивираме хората да използват своите колела и след това метрото като форма за придвижване, като алтернатива с придвижването с автомобил, заяви Бонев. Стойността на инвестицията за тези 550 паркоместа за велосипеди е същата, колкото струва едно паркомясто за автомобил в новия етажен паркинг, който ще се строи при пазар "Ситняково". Един автомобил срещу 550 колела на една и съща цена. За това когато говорим за ограничен финансов ресурс е важно да се инвестират пари там, където ще има най-голям смисъл, бе категоричен той.

Според Бонев проектът трябва да бъде и надграден и да се създадат безопасни алеи за велосипедисти, които да водят до метростанциите. Въпреки че Бонев успокои колоездачите, като каза, че има камери на всяка станция и местата за рампите да са специално избирани да са в обсега на камерите, даде и съвет все пак те да използват хубави вериги. Досега е имало три опита за кражби на велосипеди, които са били разкрити. Около 11 хиляди души се придвижват с велосипеди в София.

Снимка 580082

Източник: Бояна Маркова

Попитан дали е възможно да се създадат паркинги за колела с видеонаблюдение в целия град, Бонев отговори, че това е записано в множество стратегически документи на общината, но до този момент нищо не е направено.

Въпреки прокараните в последните години велосипедни алеи в София градът остава враждебен за велосипедисти, а много от тези алеи са опасни и е по-добре да ги няма, коментира още Бонев. Той даде пример за велосипедната алея на "Мария Луиза", която има потенциала да бъде една от най-използваните алеи в града, защото свързва един много голям квартал директно с центъра на града, но в момента, ако един велосипедист мине по нея има огромен шанс да спука гума.