Три български екипа ще представят разработените от тях прототипи по време на 29-тото издание на Шел Еко-Макартон Европа. Разработчиците са студенти от ТУ София, ТУ Варна и учениците от Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм.
Моделите им бяха представени в София от зам. министъра на образованието Петя Евтимова. Състезанието е следващия месец в Ротердам, Холандия.
„Радвам се, че тази година в един от най-големите социални проекти на Shell в света - Shell Eco-marathon - се включват три български отбора. С много постоянство и усърдие те успяха да конструират своите автомобили. Очакваме с тях студентите и учениците да демонстрират ефективни решения за устойчив транспорт и отново да класират странатa ни на челните места в Shell Eco-marathon. Пожелавам им успех" - заяви Камелия Славейкова, изпълнителен директор на Shell Бълария.
„Миналата година заехме второ място в класирането в категорията, в която участвахме. Тази година стремежът ни е да бъдем номер 1" - коментира пилотът на автомобила на ТУ - София Атанас Кефсизов.
Колата на младите инженери се казва Еко 2, тежи 90 кг, дълга е 3 м, задвижва се от водородна горивна клетка и развива скорост до 40 км/ ч. Шасито на автомобила е изработено от дуралуминий, а купето е от стъклопласт.
Отборът на ТУ - София, който участва в надпреварата за шеста поредна година очаква да измине поне 80 км с 1 кВтч електроенергия. По настоящата цена на дребно електричеството за бита с ДДС е около 22 стотинки.
Студентите от ТУ - Варна, които ще участват в надпреварата за пета поредна година, са не по-малко амбицирани. За първи път те разработиха автомобил със зареждаща се в електрическата мрежа батерия (plug-in) в категория „Градски тип".
По думите на техния капитан Георги Митев, автомобилът на отбора - Квази - захранван с енергия от електрическата мрежа, с тегло 95 кг, дължина 2.22 м и максимална скорост 60 км/ ч, ще може да измине 190 км с 1 кВтч електроенергия.
Рамата на автомобила е изработена от алуминий, а купето - от вералит.
Не по-малко целеустремен е и отборът на най-младите участници тази година - учениците от Професионалната гимназия по селско, горско стопанство и туризъм „Н. Вапцаров" - гр. Чепеларе, които едва преминават възрастовата граница от 16 г. за участие в Shell Eco-marathon.
Участието в това състезание вече е успех за тях.
„Надяваме се да постигнем и достойно класиране" - коментира капитанът и ръководител на отбора Тодор Михайлов.
Електромобилът на учениците е прототип с plug-in батерия и соларен панел. Колата на име STORM е дълга 2,50 м, тежи само 40 кг и има капацитет да измине 400 км с 1 кВтч енергия. Тя развива скорост до 52 км/ч. Носещата конструкция на STORM е изработена от алуминий и стомана, а купето - от фибростъкло.
Аеродинамичната форма на купето е един от основните елементи, върху които трите отбора са концентрирали усилията си с оглед постигане на целите за икономичност на това състезание.