Вкорененият през десетилетията мит за колективната вина на българския народ като предател на Левски изглежда все по-несъстоятелен на фона на историческите факти, огласявани през последните години.
Историкът Янко Гочев е категоричен, че този мит е лъжа, внушаваща комплекс за малоценност на народа ни.
"Лъжа е, че Левски не е бил спасен, защото българският народ не направил нищо, за да го освободи въпреки малобройната му охрана." - посочва той в книгата си "Убийството на Васил Левски. Виновниците: Османската империя, Граф Игнатиев, Иванчо Хаджи Пенчович".
По думите му, тази лъжа е създадена, за да настрои българите едни срещу други, да ги принизи и унижи, като ги противопостави на националния герой Левски.
Вглеждането в историческите данни развенчава представата, че българският народ е бил бездушен наблюдател на приближаващия край на Левски, който бил охраняван само от няколко души.
Проф. Пламен Павлов обобщава, че няма основания днес да говорим за "предателство" спрямо Левски, който е бил обект на мащабна операция на тайните служби на Османската империя и по пътя към София е бил конвоиран в бронирана карета, съпроводена от 250 кавалеристи охрана.
Сподвижникът на Левски Христо Иванов-Големия разказва за охрана от около 200 души конница в Търново. Захари Стоянов пише, че турците са сформирали въоръжен ескорт с численост 250 души, който е конвоирал Левски към София.
Не отговарят на истината и твърденията, че не са правени опити за спасяване на Апостола.
В книгата си Янко Гочев подчертава, че за кратко време след залавянето му са били разработени и дори приведени в действие доста планове за неговото освобождаване. Поради една или друга причина обаче те не са имали успех.
Трудно е било за време от около един месец да се организира акция с успешен изход, а опитите за спасяване на Левски по дипломатически път не срещат отклик, посочва историкът.
Митът за българите като нация от предатели трябва да се изостави, категоричен е той: българите са направили каквото е било възможно според тогавашните им сили и обстановка.
Верният сподвижник на Левски Петър Атанасов-Арабаджията организира малка чета с намерението да го освободи. Тя се отправя към Арабаконашкия проход, през който се е очаквало да премине конвоят на път за София, но закъснява само с няколко часа.
Д-р Рашко Петров прави опит да спаси Апостола, като търси съдействието на руския вицеконсул в Пловдив - българина Найден Геров, но той също не успява. Причината: руският посланик в Цариград граф Н. Игнатиев му забранява да използва служебното си положение за тази цел. Налагайки тази забрана, граф. Игнатиев не се свени да приложи двоен стандарт, тъй като по същото дело вече е имало прецедент - задържаният Христо Стоянов е освободен с намесата на руската дипломация.
Най-сериозният опит да се спаси животът на Левски е акцията на пратеника на Търновския комитет в Сърбия, който през януари 1873 година пристига с цел да предаде жалба на консулите на великите сили. Сънародниците ни са разчитали на съдействието Любен Каравелов и Панайот Хитов. И двамата обаче не предприемат нищо. По това време нито Сърбия, нито Русия имат намерение да спасяват Апостола на българската свобода - това е и причината Каравелов и Хитов, като зависими от Сърбия и Русия лица, да останат безучастни.
В книгата са описани още няколко опита за спасяване на Апостола, които години наред са премълчавани.
Янко Гочев подчертава, че причината за скриването на историческата истина е доминирането на руския и русофилския прочит в българската историография. Този прочит преиначава живота и революционната дейност на Васил Левски с цел да бъдат обслужени партийни и дори чужди интереси.
Митът за нацията-предател е част от русофилската пропаганда в България, категоричен е историкът.
"Образът на Васил Левски трябва да бъде изчистен от митовете, заблудите, свръхгероизацията и обвиненията." - допълва той.
Обобщавайки делото на Левски проф. Пламен Павлов посочва, че Левски създава Вътрешна революционна организация, каквато никога преди това не е съществувала в българските земи - не просто комитети, а основата на бъдещата българска армия и държавност.
Umoren
на 19.02.2018 в 20:02:04 #6Предлагам ви нещо от истински историк. http://epicenter.bg/article/Prof--Nikolay-Genchev--Vazlozhiha-mi-da-obnedezhdavam-tsyala-Balgariya/132226/11/0
Civic Mundi
на 19.02.2018 в 13:53:10 #5Не поп Кръстьо, а прадядо на Андрей Луканов предал Левски. Мнозина наши учени-историци, писатели и общественици са дирили истината. Сам братът на Левски, опълченецът Петър Кунчев, отива след Освобождението в Ловеч да отмъсти за предателството, ала установява, че не поп Кръстьо го е извършил. През 1926 г. излиза от печат книга със заглавие "Истината по предаването на Дякон Игнатий - Васил Левски". Автор на книгата е Данаил Василев Кацев-Бурски, далечен роднина на Левски по бащина линия, роден на 31 юли 1888 г. и починал на 4 юли 1958 г Книгата съдържа записани разговори от анкета, проведена от автора в Ловеч през 1925 г., с все още живи преки и косвени участници в събитията от декември 1872 г. От анкетата и от посочените в книгата спомени на Яна Кунчева (1833-1913), сестра на Левски, става ясно, че нишката на предателството води към Марин поп Луканов. Неговите наследници Тодор Луканов и Карло Луканов са съответно дядо и баща на убития през 1996 г. бивш наш премиер Андрей Луканов. За последния днес се говори, че през цялата си кариера е бил агент на интереси, чужди на България. Веднъж предатели, винаги предатели.
Кастело Белведере
на 19.02.2018 в 10:55:10 #4"Вкорененият през десетилетията мит за колективната вина на българския народ като предател на Левски".. Никога не съм чувал за такъв мит, нито пък е имало усещане за някаква колективна вина. Българинът не страда от колективна вина. То комунетата не се чувстват виновни за пропиления половин и повече век от историята на страната, та за Левски някой ще се вини. По-скоро намирисва на някаква манипулация, нарочен комплекс с някаква неясна цел или чисто и придаване на тежест на "изследващите".
Кастело Белведере
на 19.02.2018 в 10:48:17 #3Какъв е смисълът да се човърка кой го е предал, защо и кой не го е спасил. Ако го бяха спасили, каква щеше да е съдбата му и дали щеше да е същия национален герой? Случило се е точно това, което е трябвало. Смъртта от ръката на врага поставя ореол. Както разпъването и мъчителната кончина на кръста на Христос е част от християнаството, така и залавянето и обесването на Левски е част от герочината българска история.
batkovato
на 19.02.2018 в 08:52:13 #2Грешите, точно такива сме .
psp_11
на 19.02.2018 в 08:39:59 #1Не, не сме нация от предатели.. ==== Не сме ... Предатели има и ще има навсякъде по света.. Въпросът е, че нацията ни не осъжда предателите. Обикновенно ги реабилитира, омаловажа дейността им, оправдава деянията с различни аргументи. В последно време парите се основно оправдание за извършване на предателство. Но най-лошото в предаството е, че е не само от примерите в държавата, а в семейството като възпитание и поведение..