Според данни от мащабно проучване за нивото на дигитализация в България квалификацията на служителите и размерът на инвестициите се определят като основна пречка пред българския бизнес по отношение на по-нататъшното внедряване на дигитални технологии и процеси.

В анкетата се включиха мениджъри на различни нива от общо 76 български и чуждестранни фирми, работещи в страната, от над 30 различни индустрии.

Според резултатите не се очаква загуба на работни места в резултат на цифровизацията.

Бизнесът ни обаче няма високи очаквания за нарастване на печалбите и за намаляване на екологичния отпечатък като следствие от цифровизацията.

Борисов се тревожи за бъдещето, завладяно от роботи

Борисов се тревожи за бъдещето, завладяно от роботи

Мария Габриел е убедена, че имаме своите цифрови европейски истории на успеха

Близо 40% смятат, че дигиталната трансформация ще има минимален ефект върху печалбите на компаниите им, а половината от запитаните не очакват особен положителен ефект върху екологията.

Компаниите в България ще търсят най-усилено специалисти в технологични сфери като автоматизация на производството, разработване на мобилни приложения и анализ на големи обеми данни.

Над 60% от запитаните са представители на висшия мениджмънт, 12% се определят като среден мениджмънт, а 14 на сто - като оперативен.

Фирмите в България са на различни етапи от внедряването на дигиталните технологии в бизнес операциите си, сочи проучването.

Едва една четвърт (25%) са посочили, че са в напреднал етап. Основна част от компаниите (40%) планират да инвестират между 2 и 3 процента от оборота си в дигитални технологии, а под 5 на сто са тези, които смятат да вложат над 10 процента.

Същевременно според резултатите от допитването 78,5% от компаниите имат краткосрочни стратегии за развитие на цифровизацията, 17% ги определят като средносрочни и централизирано управлявани на ниво топ мениджмънт. Около 12% заявяват, че имат директор по дигитализацията или съответен отдел, който се занимава с това.

Около 51% от анкетираните изтъкват значението на свързаността и на "интернета на нещата". За 46% разработването и използването на мобилни приложения, които интегрират бизнес и производствени процеси или оптимизират услугите, също са много важни.

Резултатите от проучването сочат още, че българските компании имат ясна визия какви ползи могат да очакват от внедряването на дигиталните технологии.

Най-високи очаквания възлагат по отношение на оптимизацията на ресурсите, подобреното планиране, увеличаването на конкурентоспособността и подобреното събиране и анализ на данни.

Подобрено обслужване и по-високо качество също са сред основните мотиви по пътя към дигиталната трансформация.

Проучването е проведено съвместно от Siemens България и Германо-Българската индустриално-търговска камара (ГБИТК).