Омбудсманът Диана Ковачева призова мобилните оператори да не променят цените на телекомуникационните услуги в ситуацията на извънредна епидемична обстановка.
В писмо до трите компании тя подчертава, че това ще се отрази сериозно върху джоба на гражданите.
Ковачева посочва, че новината за увеличението на цените на мобилните оператори е дошла на фона на предприетите от правителството мерки за овладяване на скока на цените на горивата. Това според нея е необяснимо, обезпокоително и несправедливо.
Повод за написване на писмото й бе новината, че от февруари догодина цените на месечните абонаментни планове на два от операторите у нас ще бъдат индексирани със средногодишния индекс на потребителските цени за 2020 г. и 2021 г., публикуван от Националния статистически институт.
Общественият защитник недоумява как така решението за индексацията се взима по едно и също време заради нарастващата инфлация и ще се прилага не за една, а за две години.
"Позовавайки се на предвидените клаузи в договорите и Общите условия за индексиране на цените, разяснявате последиците от предсрочно прекратяване на договор, а именно - начисляване на неустойки. Въпросът, който възниква от изложеното, е по какъв начин нарастващата инфлация, основно от цените на суровините на енергията, влияе на цените на телекомуникационните услуги", пита Ковачева.
Тя изтъква, че в пандемията онлайн работата и онлайн обучението са немислими без услугите на мобилните оператори и че телекомуникационният сектор е един от печелившите у нас.
Омбудсманът отбелязва, че в Годишния доклад 2020 на Комисията за регулиране на съобщенията е отбелязано, че: "Българският пазар на електронни съобщения демонстрира устойчивост на фона на кризата с COVID-19, продължавайки своето възходящо развитие и през изминалата 2020 г."
Тя посочва, че сред тенденциите, които се очаква да се запазят и през 2022 г.q са увеличение на броя на абонатите на мобилен интернет, увеличение в броя на абонатите и приходите от пакетни услуги.