Омбудсманът Диана Ковачева призова "Топлофикация София" да прекрати "апокрифния" подход при смяната на абонатния номер и код на клиента. Тя настоява дружеството да информира по разбираем начин гражданите за предприетата промяна.

Препоръката й е изпратена до изпълнителния директор на "Топлофикация София" заради сигнали на граждани, които не успяват да платят сметките си за топлинна енергия чрез онлайн банкиране, Изипей и по други канали.

Общественият защитник напомня, че особено в извънредното положение плащането по банков път е най- безопасният начин за плащане на сметки за комунални услуги.

При извършена от омбудсмана проверка е установено, че проблемът се дължи на тестването на нова информационна система за обслужване на клиенти. Информация за това е публикувана на 10 април на интернет страницата на "Топлофикация София" със заглавие "Промяна на абонатен номер и код платец" във връзка с актуализиране базата данни на дружеството, считано от 1 април 2020 г., т.е. в съобщението се посочва, че:

- номерът на текущия платец се заменя с Договорна сметка;

- номерът на текущия абонатен номер се заменя с Инсталация;

- номерът на текущия платец Ш000000 се заменя с Договорна сметка.

Спират парното в София след Великден

Спират парното в София след Великден

Това съобщиха от "Топлофикация София"

Според Ковачева е смущаващо, че информацията за промените в секция "Новини и актуални събития" е публикувана десет дни след влизането им в сила. Тя е категорична, че така предоставената информация е недостатъчна и неясна, което създава проблеми при плащане на сметки за топлинна енергия.

Публикуването на подобна информация, която е от съществено значение за клиентите на дружеството и може да възпрепятства плащането на сметките им, единствено на сайта на "Топлофикация", не дава гаранции, че гражданите са надлежно информирани за промяната на абонатния им номер и замяната му с "инсталация", подчертава още общественият защитник.

Според нея преди въвеждането на такива промени трябва да има период, в който на клиентите на "Топлофикация София" да се предостави достатъчно време да се информират за новите си "Договорна сметка" и "Инсталация". За целта по думи на Ковачева дружеството трябва да ги уведоми за промяната чрез изпращане на съобщения и на хартиен носител.

Ковачева предупреждава, че липсата на информация за клиентите на "Топлофикация София" за новите им "Договорна сметка" и "Инсталация" възпрепятства навременното плащане на задълженията за топлинна енергия, което ще доведе до тяхното натрупване, без те да имат вина за това.

По тази причина тя настоява за по-широка разяснителна кампания, представен по по-разбираем начин за клиентите на "Топлофикация София". Омбудсманът препоръчва да има приложен образец за всеки от трите случая на заплащане - на всички задължения по една договорна сметка; на конкретни задължения за даден имот и на заплащане на конкретни фактури.