На 21 ноември отбелязваме празника Въведение Богородично, припомнят от Българската православна църква.

С решение на Св. Синод от 1929 г. празникът "Въведение Богородично" в България се чества и като Ден на християнското семейство и на православната християнска учаща се младеж.

Според първоначалния замисъл, това е ден за християнизиране, за общение с Христа и Църквата Му. Денят бил неучебен и започвал със света Литургия, на която учениците се причестявали. В този ден много семейства заедно посещават храма и участват на светата Литургия, като се причестяват с Тялото и Кръвта Христови.

Когато Света Богородица навършила три години, праведните ѝ родители изпълнили обещанието, което дали пред Бога, преди още тя да се роди. Затова те тържествено въвели своята дъщеря в Йерусалимския храм и я посветили на Бога. Древните отци на Църквата, като възпяват Въведение Богородично със свещени песни, разказват как Йоаким и Анна събрали своите роднини и приятели; млади девойки със свещи в ръце вървели пред светата Отроковица, а след тях родителите водели пречистата Дева и я довели до Йерусалимския храм. Първосвещениците и служителите в храма ги посрещнали с пеене на свещени химни.

Светата Дева била поставена на първото стъпало пред храмовия вход и, за почуда на всички присъстващи, неподдържана от никого, тя се изкачила свободно по 15-те стъпала и се спряла на най-горното. Първосвещеник Захария въвел пречистата Отроковица в Светая Святих, където влизал веднъж в годината само първосвещеникът. Праведните родители принесли дарове и жертви на Бога и след това, като получили благословение от свещениците, се върнали с роднините си в Назарет.

Св. Дева се възпитавала под надзора на по-възрастните благочестиви девойки, опитни в Св. Писание и в ръкоделията. Тя усърдно се трудела, непрестанно се молела, обичала да чете Св. Писание. По такъв начин тя се готвела за своето високо служение. Църквата я нарича прекрасна зора, от която изгряло Слънцето на правдата. Когато пречистата Дева стигнала до възраст, на която девиците, които се възпитавали при храма, обикновено се връщали в света и се омъжвали, свещениците поискали тя да постъпи по същия начин, но Пресвета Богородица им открила своето желание - да посвети себе си Богу и да не встъпва в брак.

Тогава те, по внушение от Св. Дух, я сгодили за престарелия Йосиф и той станал покровител на пречистата Дева и уважавал обета, който тя дала пред Бога.

Иконата "Въведение на Божията майка" представя тригодишната Дева Мария, възкачваща се по стъпалата и влизаща в храма. Центърът на композицията е малката, крехка фигура на Света Богородица, доведена от родителите си, според обета им, в храма в Йерусалим. Първосвещеникът, който излиза от храма се навежда към нея, за да я посрещне. Всички тези детайли се отнасят към текстовете и песнопенията за празника, които разказват за Божията Майка като за храм, вместилище на несравнимото Божество.

Църковни песнопения:

Тропар (краткото песнопение, което отразява важни моменти от живота и подвига на чествания светец или пък съдържа основните идеи на празника)

Днес на Божието благоволение пред образа и на човеците проповядваното спасение, Дева, в храма ясно се явява и Христа предвъзвещава на всички; Тъй и ние велегласно да възгласим: радвай се, изпълнение на промисъла на Жизноподателя.

Кондак (кратко песнопение, което съдържа догматическото или историческото значение на празнуваното събитие или светец)

Пречистият храм на спасителя, многоценният чертог и Дева, свещеното съкровище на славата Божия, днес се въвежда в дома Господен, съпровождана от благодатта на Божествения Дух; нея възпяват ангели Божии: тази е небесното селение.

По повод празника в цялата страна ще се състоят тържествени концерти и празнични събития - представяния на книги, беседи и други.