До края на седмицата се очаква министърът на земеделието Десислава Танева да се срещне с представители на Светия Синод, съобщиха на News.bg от Министерството на земеделието и храните. По предварителна информация, официалната визита трябваше да се проведе днес.

Повод за срещата е временният мораториум, който е наложен с решение от Светия Синод на църковни настоятелства да кандидатстват по Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2014-2020 година за ремонт и реставрация на храмове и манастири.

Напрежението между министерството и Св. Синод ескалира, тъй като крайният текст на наредбата към ПРСР не беше съгласуван с църковното ръководство, пише Двери.бг. Владиците са счели това за неуважение към мнението им и са уведомили министър-председателя Бойко Борисов за действията на ресорния зам.-министър.

Оказва се, че по мярка 7 от тази програма Българската православна Църква (БПЦ) е най-големият бенефициент.

Архиереите считат, че е редно министерството на земеделието да се съобрази с исканията на Църквата, които касаят прецизиране на критериите за кандидатстване по проектите и тяхното оценяване, размерът на бюджета и начините за усвояване и др.

Според Фрог, до временния мораториум за кандидатстване по тази програма се е стигнало, след като пари, определени за ремонт на черкви, са били пренасочени за ремонт на джамии.

"Митрополит Николай не пожелал църквите му да се ремонтират от подставени фирми, близки до управляващите и най-вече на ДПС. Той съзрял тежко канонично нарушение в това, че храмовете трябвало да се възстановяват от мюсюлмани, а не от християни", пише Фрог.

Пловдивският митрополит поискал от фирмите гаранции, че няма да злоупотребят със средствата, защото това щяло да хвърли петно върху цялата православна църква. След като някои фирми не дали такива гаранции, дядо Николай не позволил реконструкциите да започнат. За да не „изгорят” парите, отпуснати по европейската програма за развитие на селските райони, със знанието на шефове във Фонд „Земеделие”, те светкавично били пренасочили за ремонт на джамии, твърдят от изданието.

И други митрополити в страната се оплакали, че им се натрапват конкретни фирми от управляващите, които да усвоят парите за градежите на църкви. "На практика духовниците за първи път застанаха толкова твърдо срещу опитите на държавните институции да бъдат използвани с цел конкретни хора и фирми да се доберат по нечестен начин до евросредствата", коментира член на Светия Синод пред изданието.

Според запознати, след избухналия конфликт между пловдивския владика дядо Николай и кмета на община Хасковски минерални бани Мюмюн Искендер, парите за три църкви отишли за джамии, под предлог да не се загубят съвсем.

Сумата е близо един милион и двеста хиляди лева. От Пловдивската митрополия  отказаха да подпишaт договора на строителя, като изтъкнаха опасността той да ги измами. В разгара на скандала, през 2014 година пловдивския митрополит дядо Николай написа дръзновено писмо до земеделския министър.

Тогава този пост е заеман от Димитър Греков. Владиката напомни на чиновника, че: "Парите от евро фондовете са заем, който може да бъде опростен, ако те са "използвани за добро дело". Българската държава трябва да ги харчи, сякаш я гледат 28 души", писал още дядо Николай, визирайки броя на страните членки в ЕС.

Според запознати "избраният" за ремонт на тези три черкви строител е много близък до кмета Искендер.

Един от поводите на дядо Николай да откаже е, че по канон църквите трябва да се строят и реставрират физически от вярващи християни. Няма пречки парите да идват от иноверци, но самия градеж трябва да се извършва от православни, припомнят запознати.

Във фирмата, която била нарочена да реставрира християнските светини, работят най–вече мюсюлмани. Никой истински вярващ свещеник не би се съгласил църквите в селата Минерални бани, Сусам и Сърница да се реставрират от друговерци, твърдят местни.

Самите сгради на храмовете са паметници на културата, защото са построени преди повече от 100 години. Това е и повода настоятелствата им да спечелят финансиране по ПРСР, поне формално. Ремонтът обаче така и не започва. Година по-рано мюсюлмани и християни дори се организират на протест, за да настояват за подписа на Дядо Николай, за ремонта на трите църкви. Това обаче не помогна.

Запознати твърдят, че пловдивският владика има своите основания да прояви твърдост. Паралелно с църквите в общината са спечелени проекти и за ремонт на джамиите в Сърница и Караманци, където всичко минало по план със строителите. Според запознати, към днешна дата, вместо трите църкви, са реновирани 3 джамии.

Твърди се, че самият Искендер се похвалил пред консултанти, че успял да надхитри системата и владиката, и да похарчи милиона, както намери за добре, твърдят от изданието.