С емоционално изявление във връзка с решението на Върховния касационен съд да допусне регистрацията на втора православна църква у нас се обръщат от Светия синод на Българската православна църква - Българска патриаршия (БПЦ - БП) към институциите, обществото и старостилната общност в страната.
Обръщението започва с библейски цитат: "Бог не е Бог на безредие, а на мир. Тъй е по всички църкви между светиите" (1 Кор. 14: 33).
От Св. Синод определят съдебното решение като неочаквано и печално със своите последствия. "След като светата Църква в България беше измъчвана в продължение на повече от две десетилетия от достопечалното разделение на политически инспирирания разкол (1991 - 1998 - 2009 г.), който с общите усилия на всички - Църква, законодателна, изпълнителна и съдебна власт - беше напълно преодолян, днес сме изправени пред опасността от нови разделения", се посочва в изявлението като се допълва, че отново се поставя под съмнение идентичността на БПЦ, а съдебният прецедент отваря вратите за роенето на множество организации, които претендират да се наричат и да бъдат "православни църкви".
В изявлението се изтъква, че без съмнение институционален изразител и представител на традиционното източноправославно вероизповедание в България е Българската православна църква - Българска патриаршия. От Св. Синод заявяват, че БПЦ - БП е изразител на традиционното източноправославно вероизповедание, което е толкова присъщо за бита, душевността, културата, народопсихологията на българския народ поради дълголетното изповядване и практикуване, че се е превърнало в естествено правно явление. "Съществуването на БПЦ - БП като уникално социално явление "не от тоя свят", е от категорията на факти с непреходно историческо и цивилизационно значение за българската държава и за Европа, така че с основание се признава за юридическо лице по силата на закона (ex lege)", добавят от Светия синод.
В изявлението се отбелязва още, че според чл. 13 от Конституцията традиционна религия в страната е източноправославното вероизповедание и в Основния закон се споменава едно източноправославно вероизповедание. Същевременно в чл. 10 от Закона за вероизповеданията също се посочва в единствено число, че представител на традиционното източноправославие е самоуправляемата Българска православна църква - Българска патриаршия.
От Св. Синод посочват също, че основополагащ принцип в каноничното право на Православната църква е, че на конкретна държавна територия може да съществува само една църква с един-единствен предстоятел. "Паралелното упражняване на юрисдикционни правомощия от страна на няколко епископи на една и съща територия в границите на дадена Поместна църква (взаимозастъпващи се юрисдикции) е грубо нарушение на божествените и свещени правила на Църквата, които са постановени и утвърдени от Вселенските събори", се казва още в изявлението. От БПЦ подчертават, че признаването и разрешението за регистрация от страна на съда на втора "православна църква" в границите на българската държава е в остро противоречие с каноничния принцип и накърнява религиозните чувства, убежденията и правата на православните християни в страната, като поставя под съмнение правото им на религиозно самоопределение като Православна църква.
От Светия синод заявяват още, че според решението на ВКС различието в календара на старостилната църква е "доктринално" - догматическо, вероучително. Според БПЦ обаче, ако организацията "Българска православна старостилна църква" е различна в доктринално отношение, тя не може по никакъв начин да се определя като православна, а да бъде регистрирана като отделно вероизповедание. "Следователно тя или е неправославна (инославна или иноверна) църква и като такава има всяко право да бъде регистрирана именно като неправославна (без да използва заблуждаващото и подвеждащо название "православна", което има еднозначен смисъл и се отнася само до БПЦ - БП в определението, дадено от конституционния законодател и от Закона за вероизповеданията в Република България), или пък трябва да приеме, че е православна и като такава е неразделна част от едната, единна и единствена Българска православна църква - Българска патриаршия", коментират от БПЦ.
От Св. Синод заявяват, че употребата на различни календари не е доктринален (догматичен) въпрос. Като доказателство посочват факта, че Българската православна църква - Българска патриаршия поддържа пълноценни взаимоотношения Йерусалимскаата патриаршия, Сръбска православна църква, Руска православна църква и др. Поместни православни църкви, в които богослужението се извършва по т.нар. "стар стил". С позволение на съответните епархийски архиереи богослужения се отслужват по "стария стил" и в отделни енории у нас.
"БПЦ - БП е в пълно и неразривно евхаристийно, догматическо и каноническо общение с всички останали Поместни православни църкви. Тя е самата Православна църква на територията на Република България, която е призната от всички Поместни църкви. Така, както Господ Иисус Христос, Който е Глава на Църквата, която е Негово Богочовешко Тяло, е Един и Единствен, така и Православната църква е една и единствена на съответната държавна територия, се казва още в изявлението.
От Св. Синод отбелязват, че уникалността на наименованието на "Българска православна църква - Българска патриаршия" без никакви добавки и промени в словореда произтича от същността на Църквата и свидетелства за най-важния въпрос за всяка Поместна православна църква - признаването от другите Поместни църкви. От БПЦ изтъкват, че нарушаването на тези основополагащи канонични и законови принципи чрез създаването на паралелни "православни църкви" води до ерозиране на Църквата и до подкопаване на нейните институционални устои, а по този начин се отразява на мира и единството на мнозинството от българския народ, което членува в БПЦ - БП. Вярваме и сме уверени, че с Божията помощ ще бъде преодолян възникналият сериозен канонически и юридически казус.
"Обични братя и сестри от т.нар. "старостилна общност", с болка и с отеческа в Христа любов ви призоваваме да се завърнете в спасителния кораб на каноничната Българска православна църква - Българска патриаршия. Нека родилият се за нашето спасение Господ Иисус Христос да просвещава умовете и сърцата на всички ни, за да бъдем носители, изразители и благовестители на неговия небесен благодатен мир, а не сеячи на разделение в трудните и изпълнени с изкушения времена, в които живеем", обръщат се от Св. Синод към представителите на Българска православна старостилна църква.