"Не сме съгласни с въвеждането на таван на надценките. Ние не вярваме, че това ще доведе до необходимите ефекти, а напротив - то ще разруши конкуренцията в търговията на дребно много сериозно." Това заяви пред bTV изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия Николай Вълканов.
Той коментира представения в понеделник проектозакон, с който ще се въведе таван върху надценките за производители и търговците.
Вълканов коментира, че още през 2019 г. Комисията за защита на конкуренцията е установила, че въвеждането на таван на надценките "ще означава на практика компаниите да уеднаквят цените помежду си и търговската си политика".
"От това няма как да има полза самия потребител. Една такава мярка няма как да гарантира на потребителя, че няма да има дефицит на стоки", допълни той.
Вълканов изтъкна, че в случая не става въпрос просто за 22 продукта, а за цели продуктови категории, в които влизат множество продукти - месо от едър рогат добитък, птиче месо, свинско месо и т.н., които са доста големи категории.
По думите му специално при месото от едър рогат добитък няма производство, което да задоволи на 50% пазара, като там над 80% е внос. "Очертава се и дефицит при свинското месо. Млечните продукти са доста голям процент българско производство. Дефицити няма също при яйцата и птичето месо", обясни изпълнителният директор на Сдружението за модерна търговия.
Още в началото на разговора Вълканов изтъкна, че Министерството на земеделието и храните така и не е отговорило на запитванията на неговата организация за предоставяне на текста на законопроекта.
"Това, по което можем да коментираме, са нещата, които бяха представени вчера от тях. Аз не видях една ясна логика защо, какво се прави и каква цел трябва да се постигне", изтъкна той.
Вълканов беше категоричен, че няма как да обещае, че таванът на надценките ще доведе до намаляване на цените с 20%.
"Съжалявам. Адекватна и справедлива цена има и в момента. Цените на българския пазар са изключително конкурентни, като имаме предвид огромните трудности, които представлява самия български пазар", изтъкна той.
Според него, за да има намаляване на цените, трябва да са на лице няколко условия, включително да се правят икономии от мащаба - нещо, което според шефа на Сдружението за модерна търговия у нас, където пазарът е от 6 млн. души и се свива, е "много трудно".