България вече разполага със система за моделиране на движението на нефтени петна при разлив, съобщи БТА.

Днес беше представена система за контрол на замърсяването на морската среда от корабоплаването (VTOPIS)

Системата за моделиране на движението на нефтените петна е една от шестте подсистеми на VTOPIS, осигурена по проект, финансиран от ООН и Световната банка със 75 хиляди долара.

При работата на системата се използват данни от хидро-метеорологичните й сензори за следене на корабния трафик.

За моделирането на движението на разливи, освен специален софтуер, е използван и модел на теченията в морето, който е предоставен от Института по океанология във Варна.

До този момент страната ни не разполагаше с инструмент за моделиране на движението на разливи, коментира директорът на дирекцията "Информационно обслужване на корабоплаването, търсене и спасяване" към "Морска администрация"-Варна Златко Кузманов.

Златко Кузманов коментира, че се водят разговори с ресорни министерства за осигуряване на допълнителни "бързи" средства за откриване на нефтени разливи. По думите му за целта е подходящо "Морска администрация" да разполага със самолет с подходяща апаратура.

Много е вероятно първият анализ, който ще бъде направен от новата система, да бъде на разлива в Керченския пролив.

До момента от руската страна не е постъпвала информация в „Морска администрация" за посоката на движение на нефтения разлив, който се получи след серията от корабокрушения в пролива на 11 ноември. Русия е предоставила информация само за дейностите по почистването и за самите инциденти, при които потънаха 5 кораба и няколко други получиха повреди.   

Това съобщи за news.bg Константин Станкович от „Морска Администръция"-Варна.

Припомняме, една от хипотезите, които бяха изказани от Института по океанология, е че има риск разливът в Керченския пролив да достигне нос Калиакра.