Винаги сме вярвали, че за изкуството няма граници нито в изразните средства, нито в темите, нито в местоположението, нито във възприемането. Но като че ли не се бяхме замисляли за всички възможни начини, по които то може да се реализира - най-вече за най-прекия път, по който да си намери собственик.
Точно днес, 12 март, Christie's направи и нещо, скоето изненада не само нас - революционна продажба. Престижната аукционна къща успя да продаде цифров колаж на артиста Beeple срещу небесната сума от 69.4 млн. щатски долара, платени с криптовалута.
Търгът е протекъл онлайн, а организаторите твърдят, че крайната цена на колажа е в пъти по-висока в сравнение на редица физически произведения от много по-известни художници.
За да гарантира достоверността на творбата, защото все пак се предлага единствено и само на цифров носител, от Christie's използват нашумелия напоследък незаменим маркер NFT. И това е и другата причина, поради която аукционната къща ще остане в историята.
Незаменяемите токени, известни като NFT, са електронни идентификатори, които потвърждават автентичността на дадено произведение чрез записване на детайли от него в цифрова книга, вид блокчейн.
Токените са издънка на криптовалутите и с тях се реши един от основните проблеми в дигиталното изкуство. А именно - как да се докаже произходът на цифрова творба, която може лесно и безкрайно да се дублира.
Но да се върнем към другия герой в историята - графичният дизайнер и илюстратор Beeple, чието истинско име е Майк Уинкелман, и който е автор на колажа Everydays: The First 5000 Days.
След като го продаде за сумата от близо 70 милиона щатски долара, той се превърна в един от тримата най-скъпо платени художници. Другите двама са Дейвид Хокни и Джеф Кунс.
Творбата му се състои от 5000 фотографии, илюстрации и колажи, които снима и създава всеки ден в продължение на години. По-точно от май 2007 г. насам, уточняват още от The Guardian.