Всичко започва през 2010 г. с една скица. От нея за пет години Halfbike - българското полу-колело, претърпява дълга еволюция, за да се превърне през 2015 г. в най-финансирания проект за превозно средство в Kickstarter.

Началният капитал е събран, производството е факт и хиляди полу-колелета тръгват по света. Което пък е и истинското неформално признание, че проектът Halfbike е успешен.

Снимка 417147

Източник: Halfbike

Следва отличие и от Red Dot Design Award - една от най-престижните международни награди за дизайн. И макар днес да го карат почти навсякъде по света, най-големи почитатели се оказват американците, германците и французите - трите страни, откъдето идва и най-големият интерес към Halfbike.

В основата на най-популярното българско превозно средство в света са Мартин Ангелов и Михаил Кленов. В началото са двамата, но с годините екипът им се разраства до десетина души - "доста компактен и ефективен отбор", както Мартин го нарича. И всички в него са най-вече приятели, неподвластни на класическите отношения ръководство-подчинени. Заедно те се стараят да правят голяма част от нещата на място в своята работилница в България.

Снимка 417146

Източник: Halfbike

Обикновено Мартин избягва да сравнява Halfbike с класическото колело, защото усещането зад кормилото е много по-различно - освен истинско предизвикателство, това се оказва и най-голямото му преимущество.

Самото придвижване с Halfbike е по-активно, по-вълнуващо и по-забавно. Огромно преимущество е, че то тренира равномерно мускулите на цялото тяло, развива баланса и рефлексите ни, но по съвсем различен от конвенционалните велосипеди начин.

Ключовият момент при карането е в изправената позиция на колоездача, както и в изцяло различният механизъм за управление, което се случва чрез накланяне на цялото тяло.

Снимка 417151

Източник: Halfbike

"В сравнение с нормалното колело, усещането е съвсем различно и доста се доближава да принципа на управление на ските. Отнема няколко минути, докато научиш основните стъпки, после всичко е интуитивно."

Размерът на Halfbike също има огромно значение, защото според Мартин той е "само малка част от размера на нормалното колело". Затова и на практика може да го вземем навсякъде с нас.

Снимка 417145

Източник: Halfbike

Сега, четири години след този успех, е време и за следващия етап - Halfbike 3. В него са концентрирани всички препоръки и цялата обратна връзка, получена от клиентите. Те са и най-голямото признание, за което Мартин и компания могат да мечтаят - моментът, в който клиент им каже, че по някакъв начин си променили живота му. А такива похвали не липсват.

"Имаме страхотни истории, които са най-големия мотиватор за нас, особено когато видиш, че се заражда някъде локално общество и хората започват да карат заедно".

Затова и в момента най-голямото предизвикателство пред тях е новият им модел да достигне до повече хора, на които да доставя не само удоволствие, но и истинска полза.

Снимка 417034

Източник: Halfbike

С какво е по-различен новият Halfbike 3?
Променихме почти всичко, въпреки че новият модел визуално прилича на предишния. Намалихме размера на цялото колело, променихме геометрията и пропорциите му. Така Halfbike стана по-ергономичен, по-удобен за каране и по-маневрен, което се отрази драстично на усещането за каране спрямо предния модел.

Добавихме повече скорости, нова система за сгъване и подменихме изцяло спирачната система. Има много подобрения и в серия конструктивни детайли.

Всъщност, лесно ли се кара Halfbike в България и как го възприемаме ние, българите?
Условията не са пречка. Аз лично карам от четири години из София и съм свикнал на всичко. Истината е, че имаме една компактна група халфбайкъри в България, но все още не всички хора се престрашават да опитат. Мисля, че с новия модел това ще се промени.

Снимка 417152

Източник: Halfbike

Какви са целите, които Halfbike 3 поставя пред вас?
Стартирахме нова кампания в Kickstarter и добавихме специална символична награда от един долар. Искаме след кампанията да съберем всички българи, които ни подкрепят, да покараме новия модел и да го отпразнуваме заедно на по бира.

В предишните кампании страшно много ни е впечатлявал начинът, по който българите в България и чужбина реагират. Прекрасно е, когато получиш подкрепа от сънародник. Чувстваш, че си част от нещо по-голямо от теб.

Затова дори споделяне на линка на кампанията е от огромно значение за нас. Може да е амбициозно, но искаме да създадем най-популярния български продукт и да докажем на света, че в България се случват готини неща.