SpaceShipOne Първият частно разработен космически ракетоплан SpaceShipOne ще бъде изстрелян днес от калифорнийската пустиня, в 13.30 часа по Гринуич.

Конструкторът Бърт Рътен каза, че пилотираният ракетоплан ще се издигне на 100 километра над Земята, където се смята, че е границата на Космоса.
После той ще промени геометрията на крилата си и ще започне снижение, или по-скоро – падане, при което пилотът ще бъде в безтегловност.
При навлизане в плътните слоеве на атмосферата особената конфигурация на крилата ще му позволи да кацне за 20 минути, планирайки.

Досега толкова високо не се е издигал нито един кораб, построен от частна компания. През май по време на изпитателен полет SpaceShipOne достигна височина от 64 километра.

Рътен и неговите сътрудници се надяват, че този старт ще ги приближи с още една крачка към наградата от 10 милиона долара, предназначена за първия космически полет, осъществен от неправителствена компания.

Освен това пилотът ще стане първото гражданско лице в историята на човечеството, който ще отведе кораба извън границата на земната атмосфера. Името на пилота не е известно, но тестовите полети бяха пилотирани от Майк Мелвил, съобщава Би Би Си.

Компанията на Рътен, Scaled Composites съоръжи космическия кораб с ракетни двигатели.
Самолетът носител “Белият рицар” ще издигне ракетоплана от пистата и ще го пусне в безмоторен полет на 15 километра над Земята, след което пилотът ще задейства ракетните двигатели за самостоятелен полет.
Пускът на двигателите ще трае 80 секунди и апаратът трябва да достигне скорост 3 пъти скоростта на звука (около 1000 м/сек).

Пол Алън, филантроп и съосновател на Microsoft, който спонсорира проекта, заяви, че SpaceShipOne демонстрира нагледно как относително скромни частни капиталовложения могат да разширят обсега на авиокосмическата технология с търговска цел.

“Белият рицар” и SpaceShipOne се смятат за революционни апарати по много параметри: и космическият кораб, и ракетата носител могат да се използват многократно.
Освен това хибридните двигатели на SpaceShipOne работят със специално гориво, което е по-безопасно за природата в сравнение с традиционното ракетно гориво. При изгарянето се отделят водни пари, въглероден двуокис, въглероден окис и кислород.