Първият от новите електрически влакове, които "Шкода" произвежда за България, ще пристигне у нас през януари 2026 г. и ще започне на превозва пътници през април. Това съобщи вицепремиерът и транспортен министър Гроздан Караджов. Той инспектира напредъка на производството на влаковете за страната ни в завода на "Шкода" в чешкия град Пилзен и направи тестово пътуване с първия завършен мотрисен влак, информират от пресцентъра на Министерството транспорта и съобщенията (МТС).

Изпълнението върви точно по график. "Само 14 месеца след подписването на договора вече имаме първи готов влак за България. Още 11 са в напреднала фаза и предстои да бъдат завършени в идните месеци. Ще получим без забавяне това, за което сме платили - и което българските граждани заслужават", заяви Караджов.

Когато първият влак пристигне в България, ще започнат задължителни тестови изпитания, които ще продължат няколко месеца. Междувременно ще дойдат още два влака и изпитанията ще продължат в различни конфигурации - в двойни и тройни състави. В момента у нас провеждат тестове и на влаковете, произвеждани от "Алстом". Всички влакове се тестват върху почти цялата железопътна мрежа в страната ни.

Вицепремиерът обърна внимание на високото качество и модерните технологии в производството на "Шкода". "Информационните табла ще бъдат на български и английски език. Ниските подове улесняват качването на хора с намалена подвижност, всеки влак има и по две механични рампи за инвалидни колички, както и адаптирана тоалетна за хората с намалена подвижност. Влаковете разполагат с Wi-Fi, 333 седящи места и поне още толкова за правостоящи. Това са удобства, които българските граждани чакат от години", обясни той.

Договорите за новите мотрисни влакове с "Шкода Транспортейшън" и "Шкода Вагонка" са на общата стойност над 639 млн. лв. без ДДС, а финансирането е изцяло по европейски програми. Основният договор за 20 влака е 511,4 млн. лв. без ДДС и се финансира по Плана за възстановяване и устойчивост (ПВУ). Допълнителното споразумение за още 5 влака е 127,8 млн. лв. без ДДС и средствата са по Програма "Транспортна свързаност" 2021-2027.

"Шкода" нае депо за поддръжка за 15 години на влаковете, които произвежда за България

"Шкода" нае депо за поддръжка за 15 години на влаковете, които произвежда за България

Ще бъдат наети десетки нови служители у нас