Трансформацията в международния туризъм е предизвикателство за туристическото образование в България. Според бизнеса на завършилите специалисти им липсват умения, а университетите считат, че няма ясна дефиниция какви знания всъщност са необходими на туристическата индустрия, коментира проф. д-р Николина Попова на международна конференция "Туризъм - изследване, развитие и обучение", проведена в Международно висше бизнес училище - МВБУ.

Имаме проблем с кадрите, но има проблем и с новите технологии, виждаме дигитална бизнес еволюция, което е трудно да се каже за туризма у нас. Голяма част от фирмите са офлайн, липсва систематичен подход и туристите в България реално нямат достъп до цялата възможна информация. Нужен е радикален подход. Какво подготвяме, студенти, които добре познават бизнеса, или студенти, които могат да го развиват, пита проф. Попова.

Науката и практиката трябва да вървят ръка за ръка, обясни проф. д-р Щефан Кашай. Като предприемач и преподавател, той обясни че започвайки бизнес през 1992 г., не е предполагал, че книгите за маркетинг и мениджмънт от запад, на които се е уповавал тогава, не са изцяло приложими тук. Америка и Словакия се оказват доста по-различни пазари, индивидуалният подход е различен и маркетинговият подход е различен.

Писах за предприемачество и предприятия и в същото време ги развивах и така повече от 20 години, ставах в 3 часа, за да постигна всичко това, обясни проф. Кашай. Истина е, че постоянно трябва да се учим и да повишаваме квалификацията си и не трябва да се забравя, че целта на предприемачеството не е само печалба.

Ниското ниво в мениджмънта води и до малки постижения в туризма по отношение на производителност и по отношение на маркетинга, както и отношението към гостите и всичко това до един туристически продукт, който би трябвало да направи България една познаваема и привлекателна дестинация, коментира инж. Фратев.

Всички си говорим, че има проблем с кадрите и въпросите са два, какви кадри излизат от нашите училища и университети и второ, как задържаме завършващите в България, обясни Сийка Кацарова. Дуалното образование и допълнително надграждане, така че децата, които излизат от средните училища, да бъдат подготвени за живота, не само теоретично, но и на практика, това обсъждат с работна група вицепремиерът Томислав Дончев и образователният министър, добави тя.

Трябва да се лобира във всички висши училища да се вкарат платени стажове, трябва да има обединение по този въпрос. Ако се въведе повече практика в програмите, това ще даде възможност работодателите да се мотивират да заплащат повече, което би решило и вторият проблем, с напускането на кадрите към отвореният европейски пазар.

По отношение на музеите и туризма, възможностите са много. Музей извън музея, не само да водим туристите в музея, но и да заведем музея до тях, да дигитализираме музеите и да улесним достъпа и да създадем по-различен, персонализиран туристически продукт, коментира Мария Тодорова.

На конференцията участваха проф. д-р Щефан Кашай - преподавател в Университета в Жилина, Словакия, в областта на предприемачеството и инженерните науки и е един от 1000 най-влиятелни лидери в света 1000 Leaders of World Influence), двукратен носител на титлата Международна личност на годината 1999/2000 (International Man of the Year). Сред лекторите бяха Ирена Георгиева - зам.-министър на туризма, Константин Райков - член на КЗП, Мария Тодорова - главен инспектор в Главна дирекция "Инспекторат за опазване на културното наследство" в МК, инж. Любозар Фратев - председател на Тракийски туристически район, председател на УС на Съвета по туризъм в Пловдив, Сийка Кацарова - председател на УС на Българския съюз по балнеология и СПА туризъм и Вицепрезидент на Европейската СПА Асоциация, Жулиета Серафимова - генерален директор на Гранд хотел София АД и на София хотелс Мениджмънт и Румен Драганов е Председател на Контролния съвет на Сдружение Национален борд по туризъм.