Комисията за защита на потребителите (КЗП) препоръчва да организираме пътуването си за студентския празник 8 декември, Коледа и Нова година чрез туроператор.

Експертите са на мнение, че пътуването чрез туроператор дава по-голяма сигурност за спазване на предварително договорените условия, и че при възникване на проблем - правата на потребителите ще бъдат по-надеждно защитени.

Когато ползват услугите на туроператор или турагент, потребителите трябва преди всичко да се уверят, че той е регистриран. Справка може да бъде направена в Регистъра на регистрираните туроператори и туристически агенти на адрес: http://www.tourism.government.bg/bg/index.php.

Полезно е да се прочетат отзиви на хора, които вече са ползвали услугите на фирмата - доколко са доволни от пътуванията и, ако се е налагало да предявят рекламации, дали са били уважавани от търговеца, препоръчват от КЗП.

В случай че потребителите не успеят да открият туроператор, който да предлага желания от тях пакет или да им изготви индивидуална оферта според техните желания, те биха могли да прибягнат до самостоятелно организиране на пътуването си за празниците.

Когато сами правят резервациите си, е добре не само да се информират дали избраният от тях обект е категоризиран, какви са видът и категорията му, но и да съберат възможно най-много данни за качеството на предлаганите от него услуги. Важен момент са цените на нощувките. Потребителите трябва да се уверят, че посочените към момента цени ще са актуални и за празничните дни, тъй като някои хотели имат практика да вдигат цените около празниците. При заплащане на ползваните услуги трябва да получат платежен документ - независимо дали ще се извърши по електронен път или на рецепцията на хотела.

От Комисията припомнят и най-честите оплаквания на потребителите.
В минали периоди потребителите на туристически услуги най-често са сигнализирали за липса на предварителна информация или неточно изпълнение на договорите с туроператори, за липса на лист- и карт-менюта с обявени цени и грамажи в заведения за хранене и развлечения и за отсъствие на ценоразпис за предлаганите допълнителни услуги в хотели.

При проверки на туроператори инспекторите на КЗП са констатирали липса на задължителни реквизити в издаваните ваучери, в писмената информация или в сключваните договори за организирани пътувания. Друго регистрирано нарушение е, че туроператорът не е поставил на видно място в помещението издадения от застрахователя сертификат, удостоверяващ наличието на договор за задължителна застраховка „отговорност на туроператора".

Практиката показва, че най-често възникналите проблеми се разрешават, тъй като туроператорите и турагентите са склонни да реагират на възраженията на клиентите си.
В средствата за подслон и местата за настаняване констатираните нарушения са предоставяне на туристически услуги в некатегоризиран туристически обект, липса на обявени цени и грамажи в лист- и карт-менюто и заблуждаващи надписи за вида, наименованието и категорията на туристическия обект, припомня КЗП.