За чехите купуването на употребявани стоки обикновено е табу и докато магазините втора употреба не са необичайни, малко хора с готовност признават, че пазаруват в тях, пише "Евронюз".

"Хората обикновено споделят пазаруването на дрехи втора употреба само с кръг от семейство и близки приятели", заключава проучване от 2019 г. за чешките пазаруващи навици, на анализатора Маркета Руликова. "Неносенето на чисто нови (и маркови) дрехи също предполага, за много чехи, неспособност да осигурят семейството си, твърде познат стрес, запомнен от социалистическото минало."

Но икономическото въздействие на пандемията COVID-19, допълнено от спираловидната инфлация и цените на енергията, доведе до пазаруване втора употреба.

"Никога не сме имали такива печалби като през последните няколко месеца", коментира коментира Моника ван ден Берг, от неправителствена организация, която управлява няколко благотворителни магазина за втора употреба в цялата страна.

Продажбите втора употреба са се увеличили три пъти в цялата страна от миналата година, каза Асоциацията за социална отговорност, индустриален орган, пред местните медии по-рано този месец.

Какво се е променило? Някои смятат, че е вкус. Чехите са все по-екологични, докато купуването втора употреба често означава качество.

Най-очевидният фактор обаче е цената.

Инфлацията расте рязко от началото на 2022 г. Тя достигна до 17,2% през юни, което е най-високото ниво в историята. Икономистите прогнозират, че все още може да се покачи още повече.

В същото време цените на енергията също се покачват и има широко разпространено усещане, че нещата ще се влошат много с наближаването на зимата. Към юни чехите са толкова песимистични, колкото за десетилетие за бъдещето на потреблението и спестяването на домакинствата, според индекса на потребителското доверие на ОИСР.

Естествено, повече потребители са се насочили към стоки втора употреба, тъй като те затягат разходите на домакинствата. Цените на облеклото, например, в момента са се повишили с 19,9 на сто, а обувките с 15,4 на сто в сравнение с миналата година, според последните данни на чешката статистическа служба.

"Хората в Чешката република са все по-притеснени за финансовото си състояние, опитвайки се да пощадят всеки халер", каза Лукаш Кованда, главен икономист в Trinity Bank. "Те ограничават особено разходите за несъществени артикули и дрехи, облекла или обувки са сред тях."

"Тази тенденция ще бъде още по-изразена през следващите месеци и тримесечия, тъй като цялостната икономическа ситуация в Чешката република допълнително се влошава, което вероятно ще доведе до значителен скок (на) нивото на безработица през следващата година", добави той.

Докато хората затягат коланите, компаниите също улесняват търсенето онлайн на изгодни предложения втора употреба. Много магазини за втора употреба вече рекламират стоките си в социалните медии. Някои имат онлайн магазини. На пазара втора употреба навлизат и традиционни търговци на нови и маркови облекла.

Предлагането също движи бума на втора употреба.

В някои случаи, като например за благотворителни магазини, се даряват стоки. Сега онлайн платформите все повече улесняват хората да продават своите употребявани стоки на други купувачи, като се възползват от бързо развиващия се пазар на електронна търговия в Чешката република, който отбеляза 14-процентен скок миналата година и достигна стойност от около 9,1 милиарда евро, според Heureka Group, един от най-големите уебсайтове за сравнение на цени в Европа.

През 2019 г. чешки предприемачи пуснаха платформа за електронна търговия, която позволява на хората да купуват и продават употребявани книги. През 2020 г. се похвалиха с печалби от около €700 000 крони; миналата година беше до над 3 милиона евро. Според съобщения в медиите тази година се цели 12 милиона евро.

Икономистите наричат това "повторна търговия". Инфлацията и нарастващите разходи на домакинствата не само създават повече ловци на изгодни сделки; те също тласкат повече хора да продават собствените си стоки.

Базиран в Литва онлайн пазар за покупка, продажба и размяна на стоки е с един милион регистрирани членове, използващи чешката платформа, което би било около една десета от населението на страната.

"Платформите могат да бъдат добро място за хората да смекчат въздействието на инфлацията върху собствения си джоб, като продават неща, от които вече не се нуждаят и знаем, че хората са мотивирани от финансовите ползи от втора употреба, както и от екологичните аспекти ".

Все още има място за разширяване в сектора на "повторната търговия".

Въпросната платформа, например, наскоро свърза клиенти в Чехия и Полша, което означава, че хората и в двете страни вече могат да купуват и продават своите стоки втора употреба един на друг. Добавени са категории за грижа за домашни любимци и развлечения, "давайки на хората повече шансове да продават и купуват обичани артикули за начина на живот", каза техният PR мениджър.

"В сравнение с пазара на стоки от първа ръка, секторът на модата втора употреба все още има огромен потенциал за растеж и ние вярваме в неговото положително развитие, водено от все повече и повече хора по света, които всеки ден избират предварително любими продукти".

Инфлацията в еврозоната достигна рекордните 8.9 %

Инфлацията в еврозоната достигна рекордните 8.9 %

Икономиката обаче бележи очакван, макар и слаб, растеж