Разпространяваната от руски и китайски журналисти дезинформация за коронавируса намира по-голяма аудитория в социалните мрежи във Франция и Германия в сравнение със съдържанието на европейските медии.

Това разкрива ново изследване на Оксфордския интернет институт, цитирано от АФП.

Дали е изопачена информация, или чисти конспиративни теории, статиите, написани на френски и немски език от чуждестранни медии, резонират широко във "Фейсбук" и "Туитър", като често произходът им е неясен, се подчертава в изследването на института.

Помпео: Китай използва дезинформация, за да разделя САЩ и Европа

Помпео: Китай използва дезинформация, за да разделя САЩ и Европа

Вашингтон обвинява Пекин, че е прикрил епидемията

Институтът, който е част от Оксфордския университет, е проверил съдържание на водещи медии от Русия и Китай, както и от Иран и Турция. Медиите от тези държави са контролирани от правителствата или са свързани с властта.

Докладът е публикуван след решението на правителството на САЩ да наложи нови ограничения на китайски държавни медии.

ЕС и САЩ изгладиха различията, влизат в битка с коронавируса и дезинформацията

ЕС и САЩ изгладиха различията, влизат в битка с коронавируса и дезинформацията

Договориха да продължат основаното на споделени ценности трансантлантическо партньорство

В новинарските статии на френски, немски и дори испански език държавните медии "политизират коронавируса с критика по адрес на западните демокрации", хвалят мерките на собствените си държави и разпространяват конспиративни теории за произхода на вируса, подчертават от Оксфордския интернет институт.

От института коментират, че по-голямата част от съдържанието на тези медии се опира на факти. Но те конкретно се опитват да дискредитират демократичните държави. Според изследователя Джонатан Брайт тези медии искат да внушат, че демокрацията е на ръба на разпадане.

Китай обвини ЕС в дезинформация

Китай обвини ЕС в дезинформация

Тези неверни обвинения срещу Китай сами по себе си са дезинформация

Институтът е проучил новините на руските RT и Sputnik, китайските China Global Television Network (CGTN), China Radio International (CRI) и Xinhua, както и ирански и турски медии.

В проучването е измерено средното ниво на ангажираност на споделена статия - колко пъти потребител активно е споделил или е харесал статия във "Фейсбук" и "Туитър", както и коментари под статията. Проучени са 20-те най-популярни истории във всяка медия от 18 май до 5 юни.

Във френскоезичното съдържание на RT се отчита средно 528 потребителска ангажираност в двете платформи, 374 за Xinhua в сравнение със 105 за вестник "Монд".

На немски език статиите на RT отчитат 158 във "Фейсбук" и "Туитър" спрямо 90 в "Шпигел".

Предишното проучване на института от април установи, че на английски език изключително политизираните новинарски истории от същите държавни медии могат да постигнат 10 пъти по-високо ниво на ангажираност на потребителите в сравнение с източници като Би Би Си.

По думите на Брайт в голяма част от социалните мрежи хората четат новини, които са директно финансирани от чужди правителства и това не е много ясно на читателите.

Подобни нива се виждат в новините на испански език, включително и в иранската медия HispanTV. В доклада на Оксфордския университет се посочва, че иранската телевизия споделя кампанията на руските медии за насърчаване на "антиамерикански настроения" сред аудиторията в Латинска Америка.

Освен това руски, китайски и ирански медии разпространяват конспиративни теории, че американските военни са разпространили коронавируса.