Европейската комисия алармира относно забавеното въвеждане на започващите със 116 горещи телефонни номера, свързани с деца.

Номерата дават възможност на родителите и децата, когато пътуват в ЕС, да търсят бързо и безплатно помощ по телефона.

През 2007 г. комисията резервира на национално равнище телефонните номера с шест цифри, започващи със 116 - линии за съобщаване за изчезнали деца (116000) и линии за помощ (116111), на които децата могат да търсят съдействие.

Въпреки това неотдавнашно проучване на ЕС показва, че само малка част от държавите-членки са предоставили тези номера на доставчиците на услуги: седем за номер 116000 и десет за номер 116111.

В тази връзка ЕК призова държавите-членки да ускорят въвеждането на номерата.

Съгласно законодателството на ЕС страните не са задължени да предоставят за ползване номерата, но трябва да ги резервират и да осведомят обществеността и доставчиците, че те са на разположение.

Проучването показва, че страните от съюза полагат малко усилия за осведомяването на гражданите за съществуването на номерата, като по този начин забавят въвеждането им.

Досега само Унгария е предприела всички необходими стъпки за въвеждането и функционирането на услугите на номера 116, заяви Вивиан Рединг, комисар по информационното общество и медиите.

Приветствам този пример, но в другите 26 държави-членки трябва да се чува сигналът за тревога, добави тя.

Съгласно Хартата на ЕС за основните права, подписана от всички държави-членки на Съюза, правата на децата трябва да се защитават. Жалко е, че когато става въпрос за въвеждане на телефонни номера, които могат да окажат ценна помощ на родителите и децата, в много държави след думите сякаш не следват делата, допълни Рединг.

Само в Обединеното кралство и Белгия през 2007 г. е съобщено за 7 500 изчезнали деца, уточняват от Комисията.

Случаи като изчезването на Мадлин Маккан в Португалия също напомниха за нуждата от въвеждането на номера, допълват от ЕК.

Номер 116000 трябваше да бъде на разположение не по-късно от 31 август 2007 г., а номер 116111 - не по-късно от 29 февруари 2008 г.

Трети номер - 116123, бе резервиран за линии за емоционална подкрепа за възрастни.

Вследствие на инициативата на Европейската комисия на 16 юни тази година Международният телекомуникационен съюз призова номер 116111 да бъде въведен в целия свят.