Преди две години НАТО прие стратегия "завръщане в бъдещето" за предна отбрана и възпиране след пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна. За да го приложат, съюзниците се ангажираха да предприемат различни мерки за укрепване на своето възпиране и отбрана на срещата на върха в Мадрид през 2022 г. Докато лидерите на НАТО се събират във Вашингтон за 75-ата годишнина на срещата на върха на алианса, този документ прави преглед на съюзническите усилия за укрепване на колективната отбрана. Установено е, че те са постигнали значителен напредък в разходите за отбрана, предната отбрана, силите с висока степен на готовност, командването и контрола, ученията за колективна отбрана и интегрирането на Финландия и Швеция - постижения, които трябва да бъдат признати във Вашингтон. Въпреки това, въпреки че НАТО може да е готов за война, остава въпросът дали е готов да води - и по този начин да възпира - една продължителна война. За да постигнат тази цел, съюзниците все още трябва да харчат повече, да увеличат индустриалния капацитет, да преодолеят критичните пропуски в способностите и да укрепят националната устойчивост, пише CSIS.

Si vis pacem, para bellum - Ако искаш мир, готви се за война. Ако Организацията на Северноатлантическия пакт (НАТО) все още нямаше мото - Animus in consulendo liber - то първата латинска поговорка би паснала доста добре на целта на алианса. Фразата предава част от вечната логика на възпирането: подготовката за война може да бъде най-добрият начин да я предотвратите.

След нахлуването на Русия в Украйна през 2022 г. НАТО прие нова стратегическа концепция "завръщане в бъдещето", която върна Русия към нейния статут на противник от времето на Студената война и постави възпирането и отбраната отново в основата на стратегията на алианса. НАТО разкри концепцията на срещата на върха в Мадрид през 2022 г. заедно с широк набор от ангажименти, които генералният секретар на НАТО Йенс Столтенберг описа като "фундаментална промяна към нашето възпиране и отбрана".

След по-малко от месец лидерите на НАТО ще се съберат във Вашингтон за срещата на върха по повод 75-ата годишнина на алианса. Преди тази историческа среща този документ прави преглед на напредъка, постигнат от съюзниците от НАТО в изпълнението на ангажиментите, поети преди две години в Мадрид.

Документът се състои от три раздела. Първият обобщава накратко усилията на НАТО за укрепване на отбраната и възпирането от 2014 г. насам и разглежда текущата заплаха на Русия за НАТО. Вторият оценява напредъка, постигнат от съюзниците от НАТО в изпълнението на техните ангажименти от Мадрид за укрепване на възпирането и отбраната в деветте проблемни области, описани в Декларацията от срещата на върха в Мадрид. Последният раздел използва тази оценка, за да прецени дали НАТО е готов за война.

Пътят към Вашингтон

Пътят на НАТО към по-силно възпиране и отбрана започна на срещата на върха в Уелс през 2014 г., където съюзниците отговориха на анексирането на Крим от Русия, като поеха дългосрочни ангажименти за повишаване на разходите за отбрана над 2 процента от БВП. Техният краткосрочен фокус беше върху адаптирането на силите на НАТО. Това започна с Плана за действие за готовност от 2014 г., последван от създаването на четири многонационални бойни групи за засилено предно присъствие (EFP) на изток през 2016 г. През 2018 г. Инициативата за готовност на НАТО подобри състоянието на силите с висока степен на готовност на НАТО.

Докато Стратегическата концепция от 2022 г. привлече общественото внимание, друга концепция на НАТО, договорена през 2020 г., вече тихо революционизира възпирането и отбраната: концепцията за възпиране и отбрана на евроатлантическата зона (DDA). DDA се фокусира върху възпиране и защита днес. След инвазията на Русия през 2022 г. НАТО активира плановете си за отбрана, като предостави 40 000 войници - плюс въздушни, военноморски и други средства - на разположение на Върховния съюзнически главнокомандващ в Европа (SACEUR). Последваха четири нови EFP мисии, заедно с укрепване на морската позиция, въздушна полиция, противовъздушна отбрана и многонационални учения.

Планирането на НАТО беше допълнително трансформирано на миналогодишната среща на върха във Вилнюс с разкриването на нови отбранителни планове, друг продукт на DDA. "Семейството от планове на DDA", както ги описва SACEUR, американският генерал Кристофър Г. Каволи, включва три регионални плана (обхващащи Северна, Централна и Южна Европа) заедно със специфични за областите планове (за земя, въздух, море, кибер, и космически сили), както и планове за логистика и поддръжка. Както предполага един скорошен анализ: "Нищо от това не би било възможно без DDA."

Готови ли сте за война?

Действията на Русия в Украйна потвърдиха опасенията на мнозина, че Владимир Путин ще се стреми да продължи сталинисткото подчинение на близките съседи на Русия. Войната предполага, че най-лошото мислене за "максималните намерения" на Русия, които исторически ръководят планирането на НАТО, е оправдано в обозримо бъдеще. Очевидната склонност на Путин към агресия, поемане на риск и стратегически грешни изчисления го прави опасен противник - и труден за възпиране.

Русия претърпя огромни загуби в Украйна, но "почти напълно се възстанови във военно отношение" до предвоенните нива благодарение на националната мобилизация и военната икономика, подкрепяна от Китай, Иран и Северна Корея. Отвъд Украйна, Русия отправя ядрени заплахи срещу НАТО и засилва хибридните заплахи в цяла Европа. Няколко европейски лидери предупредиха, че Русия може да атакува съюзниците от НАТО в рамките на три, четири, пет или осем години. Китай не само помага на руската армия да се възстанови, но и перспективата за координирана агресия между Москва и Пекин има много последици за НАТО - най-сериозните са последиците за позицията на американските сили в Европа.

Ако перифразираме пруския военен теоретик Карл фон Клаузевиц, за какъв вид война трябва да се подготви НАТО? Може би най-стресиращият сценарий е бързо завземане на територия от руските сили в Балтийския регион. Вариации на този сценарий са описани и анализирани през последните години, почти се превръщат в клише, но не трябва да се отхвърля. На жаргона на военното планиране това е "най-вероятният" и "най-опасният" курс на действие, който Русия може да предприеме.

Това е най-вероятният сценарий за всяка руска конвенционална атака срещу НАТО, тъй като местният баланс на силите драстично е в полза на Русия. Това не означава, че е вероятно - много неща трябва да се развият зле, за да може Русия да приеме това за добър вариант - просто това може да е най-вероятният сценарий за война между НАТО и Русия. Въпреки всички предупреждения от лидерите на НАТО, все още не е ясно дали (и защо) Русия ще нахлуе.

Последствията означават, че плановиците на НАТО трябва да бъдат подготвени, тъй като този вид нахлуване крие риск от ядрена ескалация и е трудно да се обърне. Всяка операция на НАТО за възстановяване на изгубените позиции ще изисква установяване на въздушно превъзходство и контрол над Балтийско море, преди да се струпват значителни местни сухопътни сили. Дори и с уверенията на НАТО, тази ситуация е достатъчно заплашителна според руската доктрина, за да може Москва да разположи нестратегически ядрени оръжия за принудителни или военни цели - принуждавайки НАТО да заплаши с ядрена употреба, за да принуди изтеглянето и да възстанови възпирането.

Ето защо балтийските служители описват най-добрата стратегия като "отблъснете, не експулсирайте". Това е и причината новата стратегическа концепция на НАТО да върне възпирането чрез отказ и предната отбрана в основата на стратегията на алианса. Както при Студената война, възпирането чрез наказание - което разчита предимно на "меча" на стратегическите ядрени сили на САЩ, Обединеното кралство и Франция - ще продължи да изпълнява по-голямата част от тежката работа за възпиране на най-сериозните заплахи за съюзниците от НАТО. Но точно както през Студената война, съюзниците от НАТО все повече ще разчитат на базирани напред сили за "щит" за укрепване на конвенционалното възпиране и отбрана. Този документ се фокусира върху ангажиментите, поети от съюзниците от НАТО в Мадрид да направят точно това. Следващият раздел анализира подробно тези ангажименти.

От Мадрид до Вашингтон: Оценка на ангажиментите на съюзниците от НАТО за укрепване на възпирането и отбраната

Разходи за отбрана

"Ние потвърждаваме нашия ангажимент към Обещанието за инвестиции в отбраната в неговата цялост. Ние ще надградим това обещание и ще вземем решение през следващата година за последващи ангажименти след 2024 г" — Декларация от срещата на върха в Мадрид

Обещанието за инвестиции в отбраната (DIP) от 2014 г. изисква от съюзниците да инвестират най-малко 2 процента от БВП в отбрана - и поне 20 процента от това в модернизация - до 2024 г. Миналата година във Вилнюс съюзниците се съгласиха, че 2 процента ще станат "минимум". " Докато в Уелс само трима съюзници изпълниха целта, тази година се очаква 18 да го направят. НАТО изчислява, че тази година ще бъде първата, в която европейските съюзници от НАТО инвестират 2 процента от общия си БВП. Европейските съюзници са увеличили инвестициите си с около една трета от 2014 г. насам до общо 380 милиарда долара.

Последните съобщения за разходите включват "историческия тласък" на разходите на Норвегия, които ще се удвоят през следващите 12 години. Правителството на Обединеното кралство наскоро обяви "напълно финансиран план" за достигане на 2,5 процента до 2030 г. - допълнителни £75 милиарда ($96 милиарда). Междувременно, въпреки обявяването на допълнително финансирани 8,1 милиарда канадски долара (5,9 милиарда долара) до 2030 г., Канада все още няма да достигне 1,76 процента от БВП.

Въпреки сериозния напредък в разходите за отбрана след Мадрид, три важни въпроса остават за съюзниците от НАТО. Първият е дали целта "минимум 2 процента", договорена във Вилнюс, е достатъчна за поддържане на положителна траектория и осигуряване на способностите, необходими за силна предна защита. Второто е за какво харчат пари. Европейските съюзници трябва да се справят с известните си пропуски в способностите и да премахнат зависимостта си от Съединените щати за провеждане на мисии за колективна отбрана от висок клас. Последният въпрос е как се харчат парите. Европейските съюзници харчат повече, но си сътрудничат по-малко, правейки отбраната по-скъпа и неефективна, отколкото трябва.

Предни отбранителни сили

"Съюзниците се ангажираха да разположат допълнителни стабилни бойни сили на място на нашия източен фланг, които да бъдат увеличени от съществуващите бойни групи до единици с размер на бригада, където и когато е необходимо. . . [включително] установяване на структури" — Декларация от срещата на върха в Мадрид

Основният компонент на съживената предна отбрана на НАТО са осемте EFP мисии, включително многонационални сили от няколко съюзници, водени от рамкова нация. Състоянието на всяка мисия е изложено по-долу въз основа на последните налични данни. Този анализ подчертава напредъка спрямо двата нови ангажимента от Мадрид: за разширяване на всяка мисия до "единици с размер на бригада" (до 5000 служители) и за създаване на "структури на ниво дивизия".

Предните отбранителни сили на НАТО също са разположени във въздуха и морето. Миналата година засилената мисия на НАТО за Air Policing извърши над 300 прехващания на руски самолети във въздушното пространство на Балтийско море. Съюзническите военновъздушни сили също увеличиха приноса си за Air Policing и Air Shielding (въздушна и противоракетна отбрана). В морето съюзническите постоянни военноморски сили попаднаха под командването на SACEUR за първи път през 2022 г., докато ударна група на френския флот действаше под командването на НАТО в Средиземно море.

Беше постигнат значителен напредък за подобряване на предната защита на НАТО. След Мадрид съюзниците доказаха бойната готовност на всичките осем мисии EFP с учения за сертифициране на ниво бойна група. Четири от осемте мисии са упражнявани на ниво бригада за репетиране на бързо подсилване при криза. Междувременно всичките осем мисии са интегрирани в командната структура на НАТО на ниво дивизия. EFP Естония, Латвия, Литва и Полша имат планове за интегриране с нови структури на ниво национално подразделение. Междувременно съюзниците от НАТО засилиха съществуващите мисии във въздуха и морето. Въпреки това само две EFP мисии планират трайно увеличаване на размера на бригадата. Това е така, защото споразумението от Мадрид оставя решението за увеличаване на мащаба на домакините, рамката и допринасящите нации. Остава въпросът дали дори мисии с размер на бригада биха били достатъчни за възпиране чрез отказ, предвид дисбаланса на местните сили в полза на Русия.

Модел на силите на НАТО

"Ние приветстваме първоначалните предложения от страна на съюзниците за новия модел на силите на НАТО, който ще укрепи и модернизира структурата на силите на НАТО и ще осигури ресурси за нашето ново поколение военни планове" — Декларация от срещата на върха в Мадрид.

В Мадрид съюзниците се споразумяха да преминат към нов модел на силите до 2023 г. Целта на Новия модел на силите на НАТО (NFM) е да засили възпирането и отбраната чрез предоставяне на много по-голям набор от сили, които са на разположение за бързо разполагане при криза. NFM замени Силите за реагиране на НАТО (NRF) от 40 000 души. Съдържа три нива сили, държани в степен на готовност от 10 до 180 дни (времето за готовност на NRF е 15 дни). NFM предвещава регионалните планове, договорени година по-късно във Вилнюс, заявявайки, че силите "ще бъдат предварително назначени за конкретни планове". NFM също така осигурява силите с висока степен на готовност, необходими за новите съюзнически сили за реагиране, към които НАТО ще премине в средата на 2024 г.

Подробните съюзнически приноси към NFM остават секретни, но публичните съобщения показват напредък. Германия се съгласи да предостави 30 000 войници и комбинация от 85 кораба и самолети, които могат да бъдат мобилизирани за 30 дни. Обединеното кралство предлага бойни самолети, кораби, самолетоносачи и "сухопътни сили с размер на бригада". Съединените щати също поставиха голяма част от своите 80 000 силни сили в Европа под командването на НАТО, което е най-свързаното със структурите на НАТО от десетилетия.

Остават предизвикателства по отношение на генерирането и поддържането на сили. Миналата година лидерите на Военния комитет на НАТО признаха оставащата работа за посрещане на 300 000, но подчертаха важността да се знае какво липсва. Освен това експерти като Джон Р. Дени от Военния колеж на армията на САЩ изразиха опасения относно готовността. Предизвикателствата при набирането и задържането на персонал в Европа и Съединените щати подкопават готовността, докато търсенето на помощници и логистичен персонал нараства. Дени отбелязва, че НАТО е установил процеси за проверка на готовността за сили от ниво 1 и ниво 2, но те са разкрили недостатъци.

Властите за SACEUR, които трябва да активират и разположат силите за NFM преди кризата ще бъдат от съществено значение за изпълнението на DDA. Както потвърди SACEUR, тези власти подкрепят "способността на НАТО да изпълнява своите планове и помага да се повлияе на съюзниците да участват със собствените си сили". И все пак съюзниците не винаги са склонни да предоставят на командирите на НАТО "прехвърлянето на правомощия", необходимо за оптимизиране и ефективност. Това също подчертава значението на привеждането в съответствие на състава на силите на NFM с регионалните планове, потенциално различни от силите, които съюзниците обикновено предоставят.

Командна структура

"Съюзниците са се ангажирали с . . . засилено командване и контрол" — Декларация от срещата на върха в Мадрид.

НАТО постоянно адаптира своята командна структура след Мадрид, жизненоважна за прилагането и изпълнението на регионалните планове. Мащабът на NFM също така подчертава необходимостта от актуализирана и модернизирана структура.

Новият щаб включва щаба на многонационалната дивизия Север (MND N) в Адажи, Латвия, която започна да функционира напълно през юли 2023 г. През март 2024 г. щабът на многонационалната дивизия Североизток (HQ MND-NE) в Елблонг, Полша последва примера. И двата имат ключова роля в координирането на EFP мисиите. През септември 2023 г. корпусът за бързо разгръщане на НАТО в Италия (NRDC-ITA) стана временен щаб на Съюзническите сили за реагиране (ARF).

Присъединяването на Финландия и Швеция към НАТО също изисква нови договорености. JFC Норфолк (JFCNF), най-новото стратегическо командване на НАТО, което наблюдава регионалния план за Северозападна Европа, започна да функционира напълно през юли 2021 г., но значително се промени след присъединяването на Финландия и Швеция, когато се формира политически консенсус сред скандинавските нации за събиране под JFCNF. За да отговори на тази реконфигурация, JFCNF се увеличава, като пълната интеграция е планирана за 2025 г. JFCNF демонстрира своята готовност, като пое командването на Steadfast Defender за един месец, докато учението беше в неговата зона на отговорност. В Микели, Финландия (на около 140 км от руската граница) беше предложено ново командване на сухопътен компонент на ниво корпус, вероятно жизненоважно за инфраструктурата C2 на JFCNF.

Ако бъде създаден, Микели ще увеличи броя на командванията на ниво корпус до 11, които НАТО смята за необходими за изпълнение на регионалните планове. Рационализирането на структурите C2 на НАТО е от решаващо значение за стабилното възпиране и отбрана. Гъвкавите команди като немския DEU MARFOR, способни на бърза мащабируемост при кризи или поддържащи DDA дейности, са от съществено значение. Даването на приоритет на адаптацията на C2 и упражненията трябва да отговори на тази нужда.

Интеграция на Финландия и Швеция

"Ние потвърждаваме нашия ангажимент към политиката на отворени врати на НАТО. Днес решихме да поканим Финландия и Швеция да станат членове на НАТО и се съгласихме да подпишем протоколите за присъединяване" — Декларация от срещата на върха в Мадрид.

Най-забележителното постижение на НАТО след срещата на върха в Мадрид е присъединяването на Финландия и Швеция като пълноправни членове на НАТО. След официалната им покана и след почти две години политическа драма, Анкара и Будапеща в крайна сметка се отказаха от възраженията си, след като извлякоха отстъпки от различни съюзници, включително Съединените щати. Това изпрати ярък политически сигнал до Москва и добави сериозна възпираща сила към редиците на НАТО, спечелвайки два изключително способни членове със способността сериозно да ограничат свободата на маневриране на Русия в Балтийско море.

Процесът на пълно интегриране на Финландия и Швеция в НАТО продължава, но е постигнат значителен напредък. Интеграцията е подпомогната от задълбоченото военно сътрудничество между двете страни и НАТО преди присъединяването. И двете бяха партньори за подобрени възможности (в рамките на Инициативата за оперативна съвместимост на партньорството), които оцениха Финландия и Швеция като по-оперативно съвместими с НАТО, отколкото някои съществуващи съюзници. Интеграцията на "огромната" въздушна мощ на скандинавските страни се развива от десетилетия, както показва скорошната интеграция на финландските и шведските военновъздушни сили в НАТО.

Остават няколко предизвикателства за пълното интегриране на Финландия и Швеция. Те включват разработване на адекватни договорености за командна структура, коригиране на регионалните планове и DDA и отчитане на изискванията на двете нации за отбрана във всички области, включително логистика. Анализът подсказва критичната роля тук на Съединените щати и Обединеното кралство, като се има предвид, че Съединените щати наскоро подписаха споразумения за северно сътрудничество в областта на отбраната и Обединеното кралство ръководи Съвместните експедиционни сили, които интегрираха финландски и шведски сили в операции от няколко години.

Учения за колективна отбрана

"Ще подобрим нашите учения за колективна отбрана, за да бъдем подготвени за операции с висок интензитет и много области и ще гарантираме подсилване на всеки съюзник в кратък срок" — Декларация от срещата на върха в Мадрид.

След Мадрид НАТО изпълни значително обещанието си да пренасочи програмата си за учения към колективната отбрана. Неотдавнашното учение Steadfast Defender беше най-голямото учение на НАТО след Студената война, включващо 90 000 служители от всички съюзници във всички области. То включваше морски и амфибийни учения в Далечния север и многообластни учения в цяла Европа с акцент върху военната мобилност. Steadfast Defender е важен инструмент за тестване и валидиране на други основни линии на усилия като NFM и регионални планове.

Програмата за учения на НАТО се фокусира върху многообластни операции. Във въздуха Германия беше домакин и ръководи най-голямото си издание на Air Defender, докато Vigilant Falcon тества балтийската въздушна полиция този май. В морето Neptune Strike 2024 включваше пет ударни групи от самолетоносачи в Средиземно море, а Dynamic Mongoose се фокусира върху борбата с подводници и повърхност. Учението Baltops 2023 беше първото с участието на Финландия като съюзник.

Бяха тествани и най-новите области, кибер и космически. НАТО проведе своето специално космическо учение Vulcan Guard през април. Центърът за върхови постижения на НАТО за съвместна киберзащита в Талин, Естония, беше домакин на най-голямото в света учение за киберзащита, Locked Shields, миналата година. През юни учението за оперативна съвместимост на Coalition Warrior ще тества оперативната съвместимост във всички области и системи C2 на НАТО.

Отбранителна индустрия

"За да разполага с необходимите способности, Алиансът се нуждае от силна и способна отбранителна индустрия с устойчиви вериги за доставки" — Комюнике от Вилнюс.

Войната на Русия в Украйна разкри критичното състояние на отбранителната индустриална база на НАТО, докато съюзниците се стремят да доставят на Украйна боеприпаси и да попълнят запасите си. Във Вилнюс съюзниците призоваха за премахване на бариерите пред отбранителната търговия и инвестициите помежду си, за да укрепят устойчивостта. Планът за действие за отбранително производство (DPAP) беше разкрит, "използвайки ролята на Алианса като организатор, определящ стандарти, определящ изисквания и агрегатор, и осигуряващ възможност за доставка". Подчертаните приоритетни области на DPAP включват агрегиране на търсенето между съюзниците за ускоряване на съвместните доставки, увеличаване на производствения капацитет и подобряване на оперативната съвместимост на съюзниците.

Очевиден е различен напредък в агрегирането на търсенето, оперативната съвместимост и координацията и сътрудничеството при доставките. От юли 2023 г. Агенцията на НАТО за подкрепа и снабдяване (NSPA) възлага договори за боеприпаси, съвместна доставка на ракети Patriot и артилерийски снаряди. Освен това съюзниците са подобрили сътрудничеството в многонационалните способности, което се вижда от въздушния флот на НАТО MRTT-C, който постига първоначална оперативна способност. Традиционните европейски производители са увеличили търговията в Европа, но стратегията на Полша за внос от всички източници значително засили търговията с оръжие за континента.

Усилията за синхронизиране между Европейския съюз и НАТО биха могли да подобрят възпирането и отбраната на НАТО, ако бъдат положени такива усилия. Европейският съюз отпусна над 500 милиона евро (544 милиона долара) за увеличаване на производството на боеприпаси и предостави помощ на Украйна чрез Европейския механизъм за подкрепа на мира. В допълнение, първата по рода си Стратегия за отбранителна промишленост (EDIS) беше публикувана тази година с цел да се повиши капацитетът и вътрешноевропейското сътрудничество. Въпреки че някои смятат, че EDIS се конкурира с DPAP по отношение на стандартната настройка, служители потвърждават, че те не се конкурират помежду си. Европейският съюз и НАТО споделят целта за повишаване на готовността, което прави засилената координация между тях от съществено значение за избягване на дублиране.

Не е изненадващо, че остават значителни предизвикателства за промишленото производство в областта на отбраната. Въпреки ясните сигнали за търсене, бариерите, възпрепятстващи ускоряването на производството, и напрежението между НАТО и ЕС продължават. Поръчките формират само един вход в производственото уравнение и забавянията на доставката не успяват да се превърнат в оръжейни запаси в надеждни времеви рамки. Дълготрайните патологии, затрудняващи европейското производство, не се преодоляват лесно. За да гарантират готовността на НАТО, Съединените щати трябва да дадат приоритет на многостранното производство на боеприпаси с държавите-членки пред двустранните усилия. Очакваната повишена роля на Европейския съюз поражда загриженост на НАТО, но може да трансформира положително трансатлантическата отбранителна промишлена база, в зависимост от капацитета на ЕС за финансиране. За да привлече ефективно колективните инвестиции на НАТО и да изгради производствен капацитет, алиансът ще се възползва от по-голяма интеграция и консолидация на отбранителната индустрия.

Отбранителни способности

"Инвестирането в нашата отбрана и ключови способности е от съществено значение" — Декларация от срещата на върха в Мадрид.

Кумулативният капацитет на НАТО далеч надвишава този на Русия - дори с изключение на Съединените щати. Две години война в Украйна оказаха своето отражение върху въоръжените сили на Русия, тъй като нейният флот от действащи основни бойни танкове е намалял с 41 процента от 2022 г. насам, а активният персонал е намалял с близо 20 процента въпреки частичната национална мобилизация. Освен това НАТО и без САЩ, може да разполага с по-модерно оборудване от Русия. Приблизително 71 процента от бойния самолетен флот на НАТО извън САЩ е произведен или модернизиран след 1990 г., в сравнение с 53 процента от инвентара на Русия.

Това предимство обаче не се превежда непременно на бойното поле. НАТО е изправен пред значителни пропуски в способностите и предизвикателства в готовността, които подкопават конвенционалното възпиране. Съюзниците може да имат по-модерни бойни самолети, но те се борят с дълбочината на пълнителя. По време на въздушните операции на НАТО през 2011 г. в Либия, не-американските членове на НАТО започнаха да изчерпват прецизните боеприпаси в рамките на един месец - и това беше сравнително малка операция в сравнение със защитата на Балтийските страни.

Проблемите на НАТО надхвърлят военновъздушните сили. Според проучване на Международния институт за стратегически изследвания броят на бойните батальони, действащите основни бойни танкове, бойните превозни средства на пехотата, бронираните разузнавателни машини и самоходната артилерия в европейските армии е останал непроменен или е намалял между 2014 г. и 2023 г. В по-широк план европейските нации имат значителни пропуски във военноморските сили, въздушните средства, противовъздушната отбрана и "боеприпасите с решаващо значение" (артилерийски боеприпаси и ракети). Всяка голяма бойна операция в Европа ще разчита на силите на САЩ, за да компенсират недостига на Европа в сухопътни, морски и въздушни сили, необходими за изпълнението на набор от военни мисии. Тези проблеми все още не са разгледани от значителното увеличение на инвестициите в отбраната на съюзниците от НАТО от 2014 г. насам. Съюзниците от НАТО очевидно са изправени пред важно предизвикателство за преобразуване при превръщането на богатството си в бойни способности.

Устойчивост

"Устойчивостта е национална отговорност и колективен ангажимент" — Декларация от срещата на върха в Мадрид.

Устойчивостта - включваща военен капацитет, гражданска готовност и планиране при извънредни ситуации - беше първата отбранителна линия на НАТО срещу Съветския съюз. Същото важи и днес. След Мадрид съюзниците стартираха няколко нови инициативи за повишаване на устойчивостта. През октомври 2022 г. НАТО създаде Комитет за устойчивост, който се срещна два пъти преди Вилнюс. През март 2023 г. беше създадена работната група НАТО-ЕС за устойчивостта на критичната инфраструктура, за да проучи четири ключови сектора: енергетика, транспорт, цифрова инфраструктура и космос. Неговият окончателен доклад от юни 2023 г. препоръча 14 действия за стимулиране на сътрудничеството между НАТО и ЕС по отношение на критичната инфраструктура. Това беше отбелязано на срещата на върха във Вилнюс през юли, когато НАТО стартира нов морски център за сигурност на критична подводна инфраструктура в рамките на Съюзното морско командване на НАТО. Комюникето от срещата на върха също така подчертава устойчивостта на обществото, здравните системи, веригите за доставки и енергийната сигурност. Съюзниците също се съгласиха с целите за устойчивост и нова базова линия за съюзническо планиране на устойчивост - което остава национална отговорност, ръководена от властите на НАТО.

Устойчивостта е сложен въпрос, който изисква постоянство, инвестиции и сътрудничество, изискващ по-координиран и колективен подход. Въз основа на досегашния напредък Комитетът за устойчивост на НАТО трябва да обмисли нови идеи като фонд на НАТО за устойчивост, консултативна група за устойчивост и оценка на риска за сигурността (NSRA) за цялото НАТО, за да идентифицира ключови рискове за устойчивост. Подновеният фокус на Европейския съюз върху устойчивостта и уникалните лостове, които притежава - от финансови инструменти до регулаторни правомощия - го правят в добра позиция да действа смело в продължаващо тясно сътрудничество с НАТО. Тези усилия също така насърчават отговорите на съюзниците на предизвикателствата за поколенията в Стратегическата концепция на НАТО, като зелена енергия и цифров преход.

Повишаването на военната устойчивост чрез НАТО не е достатъчно; всеки съюзник трябва да се изправи пред общественото предизвикателство на готовността за война въз основа на собствената си стратегическа култура. Новите съюзници Финландия и Швеция предлагат нова вълна от експертиза, базирана на техните усъвършенствани подходи към устойчивостта на цялото общество и гражданската готовност. Преди всичко съюзниците от НАТО трябва да намерят "волята за борба", която - както Украйна показа - остава в основата на отбраната.

Готово ли е НАТО за война?

Както се казва в един анализ: "пътуването на алианса към по-силна отбрана и възпиране току-що започна."

Какво ни казва тази оценка за готовността на НАТО за война? Отговорът на този въпрос зависи от вида на войната, която възниква от всяка криза. Изглежда ясно, че НАТО е готов да се "бие още тази вечер". Преходът към DDA и регионалните планове, приети във Вилнюс, доведоха до съществена промяна в мащаба на силите на НАТО, които са боеспособни, разположени напред и под прякото командване на SACEUR.

Разширяването до осем EFP мисии и засилването на въздушното и морското присъствие даде възможност на НАТО бързо да събере значителна бойна сила по протежение на източния фронт при кризи, насърчавайки културна промяна сред съюзниците. Междувременно C2 на НАТО се разви бързо и демонстрира готовност чрез широкомащабни учения. NFM доведе до революция в разпределянето на национални сили с висока степен на готовност към НАТО в мащаб 10 пъти по-голям от преди. Преди всичко НАТО успешно интегрира Финландия и Швеция, добавяйки значителна бойна мощ във въздуха, флота и сушата и премахвайки всякаква несигурност относно техния принос към сценария по член 5.

Въпреки това, по-внимателен поглед върху дългосрочните мерки, договорени в Мадрид, разкрива малко по-различен въпрос: НАТО може да е готова за война, но готова ли е за продължителна война? Всяка пермутация на сериозен конфликт Русия-НАТО, който няма да свърши бързо, ще се превърне в сблъсък не само на армии, но и на общества. Това се превръща в състезание по издръжливост и готовност, промишлен капацитет и вериги за доставки, дълбочина, логистика, маса, ресурси и особено "воля за борба". Спиращият напредък и продължаващите предизвикателства за увеличаване на разходите за отбрана, трансформиране на отбранителния промишлен капацитет, преодоляване на критични пропуски в способностите и укрепване на националната устойчивост - всичко необходимо за укрепване на възпирането и отбраната - трябва да бъдат признати, адресирани и преодолени. Както наскоро изясни ген Каволи, ключовият въпрос за НАТО не е за руското преустройство само по себе си, а по отношение на собственото възпиране и отбраната на алианса. Както ни напомня Клаузевиц в своята метафора за "двамата борци", всяка стратегия е динамична и относителна.

При възстановяването на силите си съюзниците от НАТО са изправени пред вечното предизвикателство да балансират "железния триъгълник" от компромиси между готовност, модернизация и структура на силите. За НАТО това може да бъде коригирано. По същество съюзниците трябва да балансират краткосрочните увеличения на силите ("бийте се тази вечер") и дългосрочните усилия за модернизация ("бийте се утре"), като същевременно се подготвят за удължаване. Например, сравнете усилията на Полша скоро да се сдобие с най-голямата армия в Европа, с фокуса на Обединеното кралство да стане "научно-техническа суперсила" до 2030 г. Този компромис не е нито нов, нито двустранен, но естеството на руската заплаха го прави критичен. Отговорът ще зависи от преценката на съюзниците от НАТО кога Русия може да бъде в състояние и желае да атакува. Разнообразният набор от оценки и присъщата несигурност на тази задача я правят предизвикателна, но готовността на НАТО за война ще зависи от типа конфликт, който възниква. Изглежда ясно, че НАТО е готов да се "бие тази вечер".

Последният въпрос, повдигнат от този анализ, е парадигмата, в рамките на която съюзниците от НАТО планират да изпълнят ангажиментите си от Мадрид. Стратегическата концепция за 2022 г. постави отбраната обратно в дневния ред на НАТО, но въпреки всичките си качества, съюзническото предно присъствие е "все още препятствие". Дори ако ангажиментите от Мадрид бяха изпълнени напълно, предното присъствие на НАТО вероятно пак щеше да не отговаря на стандарт за отричане, необходим, за да направи руския свършен факт несъстоятелен. Тогава стратегията би била "изгонване, а не отблъскване", като обратното остава за предпочитане. Алиансът би сложил всичките си яйца в кошницата на ядреното възпиране с всички свързани с това катастрофални рискове.

Докато лидерите на НАТО се събират във Вашингтон това лято, те трябва да отпразнуват своя значителен напредък в изпълнението на ангажиментите, поети в Мадрид, за укрепване на съюзническото възпиране и отбрана. Те трябва също така да настояват за подобрения в ключови области, които са в основата на готовността на НАТО за продължителна война: разходи за отбрана, индустриален капацитет, критични пропуски в способностите и национална устойчивост. Освен това те трябва да преосмислят дали нивото на амбиция, което са си поставили в Мадрид, е достатъчно високо. По време на Студената война стратегията на НАТО се основаваше точно толкова на здрав преден отбранителен "щит", колкото и на неговия "меч" за ядрено възпиране. Времената се промениха, но не чак толкова и все още - Si vis pacem, para bellum.