Национално представените социологически проучвания в САЩ показват, че кандидатът на демократите Джо Байдън има добра преднина в битката с президента Доналд Тръмп за Белия дом. Обичайният отговор на Тръмп: фалшиви новини.

Ако проучванията са верни, американският лидер смята, че Хилари Клинтън щеше да се бори за преизбиране, а не самият той. Бившият държавен секретар постоянно водеше на Тръмп на щатско и национално ниво през 2016 г. преди милиардерът да спечели изборите. В момента е същата картина и с Байдън.

Един ключов щат, два митинга и радикално различни реалности

Един ключов щат, два митинга и радикално различни реалности

Аризона е един от ключови щати за победа на президентските избори в САЩ

Но социолози отбелязват, че има добри основания да се вярва повече на тазгодишните социологически проучвания спрямо тези през 2016 г.

"Ройтерс" представя и някои от причините:

Социолозите по-добре четат електоралната база на Доналд Тръмп

Изненадващата победа на Тръмп преди четири години принуди социологическите агенции да направят преоценка на методите си при проучване на нагласите в САЩ.

БВП на САЩ литна с 33,1% нагоре, бонус за Тръмп
Обновена

БВП на САЩ литна с 33,1% нагоре, бонус за Тръмп

Американската икономика отчете ръст от 7,4% през третото тримесечие

Много агенции промениха методиката си за по-добро отразяване на демографска група, която избягва анкетите, но като цяло подкрепя Тръмп: белите американци без колежанско образование.

Не е напълно ясно защо белите без колежанска диплома е по-малко вероятно от другите да участват в социологически проучвания. Но след оценка на извадките, социолозите са установили, че тези американци не са добре представени.

Това е проблем и в политическите проучвания, тъй като тази демографска група клони към републиканците. Тя е съществен процент от електората в САЩ. Според Pew Research 44% от избирателите през 2016 г. са бели без колежанска степен.

Тръмп и Байдън в смъртоносна схватка за Флорида и Аризона дни преди вота

Тръмп и Байдън в смъртоносна схватка за Флорида и Аризона дни преди вота

Щатът Пенсилвания може да реши битката

Като поправка много социологически агенции, включително Reuters/Ipsos, включиха образователна "тежест", за да коригират социологическите данни, така че по-добре да се отрази нивото на образование при всички американци.

Белите американци не винаги са толкова поляризирани според тяхната образователна степен, коментира Крис Джаксън от Ipsos. Но след 2016 г. Ipsos и други социолози откриха начини да изготвят проучванията като вземат под внимание и електоралната база на американския лидер.

Не всички проучвания дават голяма преднина на Байдън. Социологически агенции, които клонят към републиканците показват, че Тръмп се представя много по-добре на национално и щатско ниво.

По-малко нерешили избиратели през 2020

Много американци не знаеха за кой кандидатът да гласуват през 2016 г. Нито Тръмп, нито Клинтън бяха популярни сред американците и социологическите проучвания редовно показваха във финалните седмици преди изборите, че 20% от американците не знаят за кого да гласуват. Това добави голяма доза несигурност през 2016 г., когато витаеше голяма неяснота в американската политика. Преднината на Клинтън през октомври се стопи преди изборния ден, след като много американци взеха решение в последния момент.

Тази година нерешилите гласоподаватели са по-малък проблем. Последната анкета на Reuters/Ipsos показва, че по-малко от 7% все още не са взели решение кой кандидат да подкрепят.

Политолози смятат, че има по-голяма предвидимост в социологическите проучвания тази година, защото американците изглежда са по-убедени за кого ще гласуват. И тъй като има по-малко нерешили избиратели, Байдън по-често достига прага от над 50% подкрепа.

Сондаж на Reuters/Ipsos показва, че Байдън е подкрепян от 52% на национално ниво спрямо 42% за Тръмп. Дори и всички нерешили да гласуват за Тръмп, това няма да е достатъчно да спечели повече гласове от Байдън.

Но за да се спечелят изборите, кандидатът трябва да събере достатъчно гласове в Избирателната колегия.

По-голям фокус върху проучванията на щатско ниво

Медиите също инвестират повече ресурси тази година в проучвания на щатско ниво, особено в ключовите щати. "Ройтерс" провежда 36 проучвания в 6 щата тази година от 7 септември до следващия вторник.

Повечето проучвания не увеличават прецизността в тези щати. Но позволяват на анализаторите да проследят мненията за по-дълъг период и това им дава възможност да открият несъответствията в събраните данни.

Проучванията на Reuters/Ipsos показват оспорвана битка между Байдън и Тръмп в Аризона, Флорида и Северна Каролина, докато бившият вицепрезидент води в Уисконсин, Пенсилвания и Мичиган.

Всички тези проучвания ще бъдат подложени на проверка на 3 ноември, вторник, когато милиони американци, които не са участвали в ранното гласуване ще отидат до избирателните секции. Може да отнеме дни и дори седмици преди бюлетините да бъдат преброени и окончателните резултати да станат ясни.