Има все повече доказателства, че руските войски в окупираните райони на Украйна систематично крадат зърно и други продукти от местни фермери. БиБиСи разговаря със земеделските производители и анализира сателитни изображения и данни за доставка, за да разбере какво се случва със зърното.

На няколко десетки километра от фронтовата линия украинският фермер Дмитрий разказва как бизнесът, който е развивал в продължение на 25 години, е загубен за четири месеца руска окупация.

БиБиСи се опита да се свърже с повече от 200 фермери, чиято земя сега е в окупирания район. Дмитрий (не използваме истинското му име, за да го предпазим от репресии) бе един от малкото, които се съгласиха да се срещнат с нас. "Откраднаха ни зърното. Унищожиха нашите помещения, унищожиха оборудването ни", казва той.

Той казва, че руските войски сега заемат 80% от десетките хиляди хектари, които обработва и ги обвинява в кражба на зърно в промишлен мащаб. Камера за видеонаблюдение от един от обектите на компанията е заснела момента на пристигането на руските военни. На кадрите един от войниците забелязва охранителна камера и стреля по нея, но пропуска. Дмитрий казва, че на няколко от откраднатите камиони за зърно са инсталирани GPS тракери, които показват, че са тръгнали първо на юг към Крим, който Русия анексира през 2014 г., а след това към Русия.

Според данните от проследяването, камионите са спрели близо до склад, който е идентифициран като място за разтоварване и съхранение на зърно, в кримското село Октябрское.

Сателитна снимка от 14 юни тази година показва опашка с камиони на пътя до този обект.

Складът се намира в непосредствена близост до жп линията, през която зърното може да се транспортира както до Русия, така и до пристанищата на Южен Крим. Покривът на сградата изглежда нарисуван със Z символ.

Опашки на границата

Проследяването на отделни пратки откраднато зърно е много трудно, но има значителни доказателства, че по-голямата част от него първо се изпраща в Крим. Сателитни изображения на два ключови контролно-пропускателни пункта, в Чонгар и Армянск, показват група превозни средства, използвани за транспортиране на зърно и други селскостопански продукти.

Снимка в Чонгар, направена на 17 юни, показва опашка с камиони с дължина над 5 км.

Такъв натоварен трафик е необичаен за Крим: Украйна няма достъп до района, откакто беше анексиран от Русия през 2014 г. и изнася зърно и други продукти от други пристанища.

Може би част от трафика се дължи на факта, че след доставки на руските войски, празни камиони се връщат от окупираните райони. Въпреки това изглежда по-вероятно много от камионите да превозват зърно или други продукти, като слънчогледови семки, иззети от украински фермери.

Сателитни изображения на град Джанкой в ​​Крим показват камиони, чакащи на пътя до зърнохранилище и жп гара.

На изображението на гарата до складовата база има товарни влакове, образувани от вагони, използвани за превоз на зърно и други продукти.

Железопътната линия от Джанкой отива до пристанищата на Севастопол и Керч, откъдето зърното може да се откара в Русия или в чужбина.

Къде се транспортира украинското зърно от Крим?

"Те превозват зърно първо до анексирания Крим, откъдето до пристанищата Керч или Севастопол, след това товарят украинско зърно на руски кораби и отиват в Керченския проток", казва Андрий Клименко, ръководител на Института за стратегически черноморски изследвания в Киев, който редовно следи движението на корабите около Крим.

"В Керченския проток (между Крим и Русия) те прехвърлят украинско зърно от малки кораби на сухотоварни кораби, където то се смесва със зърно от Русия и понякога плават в района само за да имитират, че са натоварени с руско зърно", обяснява той.

Според Клименко тогава това зърно се изнася с руски сертификати, от което следва, че е произведено в Русия. След това корабите често се насочвали към Сирия или Турция.

Турският външен министър Мевлют Чавушоглу коментира, че турските власти разследват твърденията, че украинското зърно е изпратено в Турция и все още не са открили никакви доказателства.

"Видяхме, че Русия е посочена в документите като пристанище на отпътуване на кораби и място на произход на стоките", каза той.

Турция разследва дали Русия краде украинско жито

Турция разследва дали Русия краде украинско жито

Страната нямало да приема подобни пратки

Необичайно ниво на активност в Севастопол

Сателитните снимки на зърнен терминал Алвита в пристанището Севастопол в Западен Крим показват високо ниво на активност през целия юни. Съдейки по жълтия цвят на продукта, който се натоварва на няколко съда, е зърно.

Прегледахме сателитни снимки на този терминал през юни през последните няколко години и това ниво на активност изглежда необичайно високо.

Някои експерти, с които разговаряхме, смятат, че тази дейност може да се обясни само със зърно, изнасяно от континентална Украйна. "Реалността е, че те не отглеждат много зърно за износ в Крим", казва Мария Богонос, експерт по селскостопанска политика в Киевското училище по икономика.

За Русия също е неизгодно да изнася собствено зърно през Севастопол.

Но Майк Лий, земеделски експерт от Green Square Agro, който е работил както в Украйна, така и в Русия, смята, че част от зърното, идващо от Крим, може да е остатък от миналогодишната реколта, съхранявани в складове заради войната.

"Крим е под руски контрол, но веригите за доставки също са пострадали там", обяснява той.

Корабите изключват транспондерите си

Американските и украинските власти и някои медии посочиха имената на девет кораба, за които се смята, че превозват откраднато украинско зърно в чужбина.

Използвайки данни от Lloyd's List Intelligence (интерактивна онлайн услуга, която предоставя информация, включително за движението на кораби), БибиСи проследява тези кораби от април, движейки се между Крим и пристанищата на Турция и Сирия.

Lloyd's List Intelligence съобщава, че корабите са изключили бордовите сензори, показващи позицията на кораба при навлизане в Черно море или при маневриране в Керченския проток близо до Крим.

им се включат отново, корабите вече плават на юг. Сензорите отчитат и по-голяма водоизместимост, което може да се тълкува като факт, че в момента, когато транспондерите не работят, корабите са натоварени.

БиБиСи картографира маршрутите на три кораба: "Матрос Позинич", "Сормовски 48", собственост на две компании в Русия и "Финикия", собственост на сирийската генерална морска администрация.

При опит за свързване със собствениците на тези плавателни съдове, регистрирани в Русия, за да се разберат подробностите за маршрута, но не е получен отговор. Няма достъп и до сирийските корабособственици.

Въпреки някои пропуски, от сателитни снимки е възможно да се установи къде са били тези кораби.

На снимките на компанията Maxar "Матрос Позинич" се намира в Севастопол в средата на май. По време на това пътуване той преминава през Керченския проток, транспондерът му се изключва за пет дни и след това се включва отново - на стотици морски мили на юг в Черно море. По-късно корабът е заснет в сирийското пристанище Латакия - транспондерът му отново е изключен.

В съответствие с Международната конвенция за безопасност на човешкия живот в морето (SOLAS), корабите трябва да имат на борда по всяко време устройства за проследяване на тяхното местоположение и курс, освен ако това не представлява заплаха за тяхната безопасност - например поради пиратство.

Мишел Визе Бокман, редактор в Lloyd's, казва, че няма причина да се изключват транспондерите близо до Крим или сирийското крайбрежие.

"Тази практика очевидно не е свързана с рискове от пиратство", казва Бокман. "Другите кораби са с включени транспондери, така че защо те не са от тези кораби?"

Новата тактика на Русия

БиБиСи получи и документи, изготвени от руските окупационни власти, в които са изброени стопанствата, в които ще бъде прехвърлено зърното.

Отделно разследване на БиБиСи установи, че в някои случаи руснаците принуждават украинските фермери да продават зърно на цени доста под пазарните и да подписват документи, потвърждаващи, че е закупено "законно".

В началото на инвазията се съобщават предимно случаи на откровени кражби на зърно от руските военни. Сега обаче фермерите вярват, че тактиката се е променила: руснаците разбират, че ако не плащат за зърно, бъдещите реколти могат да пострадат от саботаж.

Фермерите казват, че трябва да се примирят с ниските цени: трябва да купуват гориво и да плащат на работниците.

Емили Потъл, юрист по международно право, каза пред БиБиСи, че тези действия могат да нарушат Женевската конвенция и правилата на Международния наказателен съд, уреждащи действията на окупационните власти.

БиБиСи се свърза с руските власти, но все още не е получен отговор. Някои служители в контролираните от Русия райони обаче открито говорят за изнасянето на украинско зърно от тези територии.

Украйна: Русия е изнесла най-малко 400 000 тона зърно от окупирани територии

Украйна: Русия е изнесла най-малко 400 000 тона зърно от окупирани територии

Загубите за Киев вече надхвърлят 4 млрд. долара