Има все повече доказателства, че руските войски в окупираните райони на Украйна систематично крадат зърно и други продукти от местни фермери. БиБиСи разговаря със земеделските производители и анализира сателитни изображения и данни за доставка, за да разбере какво се случва със зърното.
На няколко десетки километра от фронтовата линия украинският фермер Дмитрий разказва как бизнесът, който е развивал в продължение на 25 години, е загубен за четири месеца руска окупация.
БиБиСи се опита да се свърже с повече от 200 фермери, чиято земя сега е в окупирания район. Дмитрий (не използваме истинското му име, за да го предпазим от репресии) бе един от малкото, които се съгласиха да се срещнат с нас. "Откраднаха ни зърното. Унищожиха нашите помещения, унищожиха оборудването ни", казва той.
Той казва, че руските войски сега заемат 80% от десетките хиляди хектари, които обработва и ги обвинява в кражба на зърно в промишлен мащаб. Камера за видеонаблюдение от един от обектите на компанията е заснела момента на пристигането на руските военни. На кадрите един от войниците забелязва охранителна камера и стреля по нея, но пропуска. Дмитрий казва, че на няколко от откраднатите камиони за зърно са инсталирани GPS тракери, които показват, че са тръгнали първо на юг към Крим, който Русия анексира през 2014 г., а след това към Русия.
Според данните от проследяването, камионите са спрели близо до склад, който е идентифициран като място за разтоварване и съхранение на зърно, в кримското село Октябрское.
Сателитна снимка от 14 юни тази година показва опашка с камиони на пътя до този обект.
Складът се намира в непосредствена близост до жп линията, през която зърното може да се транспортира както до Русия, така и до пристанищата на Южен Крим. Покривът на сградата изглежда нарисуван със Z символ.
Опашки на границата
Проследяването на отделни пратки откраднато зърно е много трудно, но има значителни доказателства, че по-голямата част от него първо се изпраща в Крим. Сателитни изображения на два ключови контролно-пропускателни пункта, в Чонгар и Армянск, показват група превозни средства, използвани за транспортиране на зърно и други селскостопански продукти.
Снимка в Чонгар, направена на 17 юни, показва опашка с камиони с дължина над 5 км.
Такъв натоварен трафик е необичаен за Крим: Украйна няма достъп до района, откакто беше анексиран от Русия през 2014 г. и изнася зърно и други продукти от други пристанища.
Може би част от трафика се дължи на факта, че след доставки на руските войски, празни камиони се връщат от окупираните райони. Въпреки това изглежда по-вероятно много от камионите да превозват зърно или други продукти, като слънчогледови семки, иззети от украински фермери.
Сателитни изображения на град Джанкой в Крим показват камиони, чакащи на пътя до зърнохранилище и жп гара.
На изображението на гарата до складовата база има товарни влакове, образувани от вагони, използвани за превоз на зърно и други продукти.
Железопътната линия от Джанкой отива до пристанищата на Севастопол и Керч, откъдето зърното може да се откара в Русия или в чужбина.
Къде се транспортира украинското зърно от Крим?
"Те превозват зърно първо до анексирания Крим, откъдето до пристанищата Керч или Севастопол, след това товарят украинско зърно на руски кораби и отиват в Керченския проток", казва Андрий Клименко, ръководител на Института за стратегически черноморски изследвания в Киев, който редовно следи движението на корабите около Крим.
"В Керченския проток (между Крим и Русия) те прехвърлят украинско зърно от малки кораби на сухотоварни кораби, където то се смесва със зърно от Русия и понякога плават в района само за да имитират, че са натоварени с руско зърно", обяснява той.
Според Клименко тогава това зърно се изнася с руски сертификати, от което следва, че е произведено в Русия. След това корабите често се насочвали към Сирия или Турция.
Турският външен министър Мевлют Чавушоглу коментира, че турските власти разследват твърденията, че украинското зърно е изпратено в Турция и все още не са открили никакви доказателства.
"Видяхме, че Русия е посочена в документите като пристанище на отпътуване на кораби и място на произход на стоките", каза той.
Необичайно ниво на активност в Севастопол
Сателитните снимки на зърнен терминал Алвита в пристанището Севастопол в Западен Крим показват високо ниво на активност през целия юни. Съдейки по жълтия цвят на продукта, който се натоварва на няколко съда, е зърно.
Прегледахме сателитни снимки на този терминал през юни през последните няколко години и това ниво на активност изглежда необичайно високо.
Някои експерти, с които разговаряхме, смятат, че тази дейност може да се обясни само със зърно, изнасяно от континентална Украйна. "Реалността е, че те не отглеждат много зърно за износ в Крим", казва Мария Богонос, експерт по селскостопанска политика в Киевското училище по икономика.
За Русия също е неизгодно да изнася собствено зърно през Севастопол.
Но Майк Лий, земеделски експерт от Green Square Agro, който е работил както в Украйна, така и в Русия, смята, че част от зърното, идващо от Крим, може да е остатък от миналогодишната реколта, съхранявани в складове заради войната.
"Крим е под руски контрол, но веригите за доставки също са пострадали там", обяснява той.
Корабите изключват транспондерите си
Американските и украинските власти и някои медии посочиха имената на девет кораба, за които се смята, че превозват откраднато украинско зърно в чужбина.
Използвайки данни от Lloyd's List Intelligence (интерактивна онлайн услуга, която предоставя информация, включително за движението на кораби), БибиСи проследява тези кораби от април, движейки се между Крим и пристанищата на Турция и Сирия.
Lloyd's List Intelligence съобщава, че корабите са изключили бордовите сензори, показващи позицията на кораба при навлизане в Черно море или при маневриране в Керченския проток близо до Крим.
им се включат отново, корабите вече плават на юг. Сензорите отчитат и по-голяма водоизместимост, което може да се тълкува като факт, че в момента, когато транспондерите не работят, корабите са натоварени.
БиБиСи картографира маршрутите на три кораба: "Матрос Позинич", "Сормовски 48", собственост на две компании в Русия и "Финикия", собственост на сирийската генерална морска администрация.
При опит за свързване със собствениците на тези плавателни съдове, регистрирани в Русия, за да се разберат подробностите за маршрута, но не е получен отговор. Няма достъп и до сирийските корабособственици.
Въпреки някои пропуски, от сателитни снимки е възможно да се установи къде са били тези кораби.
На снимките на компанията Maxar "Матрос Позинич" се намира в Севастопол в средата на май. По време на това пътуване той преминава през Керченския проток, транспондерът му се изключва за пет дни и след това се включва отново - на стотици морски мили на юг в Черно море. По-късно корабът е заснет в сирийското пристанище Латакия - транспондерът му отново е изключен.
В съответствие с Международната конвенция за безопасност на човешкия живот в морето (SOLAS), корабите трябва да имат на борда по всяко време устройства за проследяване на тяхното местоположение и курс, освен ако това не представлява заплаха за тяхната безопасност - например поради пиратство.
Мишел Визе Бокман, редактор в Lloyd's, казва, че няма причина да се изключват транспондерите близо до Крим или сирийското крайбрежие.
"Тази практика очевидно не е свързана с рискове от пиратство", казва Бокман. "Другите кораби са с включени транспондери, така че защо те не са от тези кораби?"
Новата тактика на Русия
БиБиСи получи и документи, изготвени от руските окупационни власти, в които са изброени стопанствата, в които ще бъде прехвърлено зърното.
Отделно разследване на БиБиСи установи, че в някои случаи руснаците принуждават украинските фермери да продават зърно на цени доста под пазарните и да подписват документи, потвърждаващи, че е закупено "законно".
В началото на инвазията се съобщават предимно случаи на откровени кражби на зърно от руските военни. Сега обаче фермерите вярват, че тактиката се е променила: руснаците разбират, че ако не плащат за зърно, бъдещите реколти могат да пострадат от саботаж.
Фермерите казват, че трябва да се примирят с ниските цени: трябва да купуват гориво и да плащат на работниците.
Емили Потъл, юрист по международно право, каза пред БиБиСи, че тези действия могат да нарушат Женевската конвенция и правилата на Международния наказателен съд, уреждащи действията на окупационните власти.
БиБиСи се свърза с руските власти, но все още не е получен отговор. Някои служители в контролираните от Русия райони обаче открито говорят за изнасянето на украинско зърно от тези територии.
projekt
на 29.06.2022 в 14:08:43 #9ОПАКО ....................... виж каква информация има за твоите приятели в САЩ. как не изравняват градовете, как не убиват цивилни, как не използват забранени оръжия. това е само един пример. а такива има много. ако ти интересно може да потърсиш. ................... По време на операция „Пустинна Буря“ коалиционни сили на два пъти се опитват да унищожат един от главните мостове по пътя към Багдад, намиращ се във Фалуджа. И при двата случая няколко от системите за лазерно насочване на бомбите не функционират правилно и пропускат целта си, взривявайки един от големите пазари в града. При инцидентите загиват над 200 души. Фалуджа играе важна роля и при следващата война в Ирак. В самото начало проблемите идват от масовите кражби от бивши военни инсталации и заводи, построени в региона през 70-те години на миналия век като част от опитите на Саддам за индустриализация на централните части на страната. Градът остава сравнително тих в сравнение с другите части на страната до 31 март 2004, когато американски конвой с четирима наемни войници, извършващи доставка на храна до база в района, са атакувани и убити в близост до моста над река Ефрат. След атаката телата на четиримата са запалени, влачени из градските улици и накрая провесени от самия мост. Само пет дни по-късно американската армия започва мащабна офанзива срещу позициите на Ал Кайда и иракската съпротива в града. Над 2200 военни в продължение на един месец водят неуспешна битка с близо 2500 партизани, подкрепяни от малкото цивилни останали в рамките на града. Американската авиация унищожава цели квартали, но в крайна сметка на 1 май коалиционните сили се изтеглят и оставят битката в ръцете на новосформирана бригада на националната армия на Ирак. Същата бригада само седмици по-късно предава всичките си оръжия именно на сунитските екстремисти, окупирали Фалуджа. След тези събития е очевидна нуждата от повторна атака, която става факт на 7 ноември същата година. Битката продължава почти до края на месец декември, но САЩ и техните партньори успяват да прочистят града от вражески елементи. При сраженията загиват почти 100 американски военнослужещи и над 800 цивилни граждани. Жертвите сред екстремистите не са известни с точност, но се предполага, че са най-малко 1500. В кампанията вземат участие над 9000 американски военни, подкрепени от 2000 иракчани и 850 англичани. Големи части от Фалуджа са напълно разрушени и са нужни години, за да се възстановят дори част от материалните щети. По неофициални данни напълно унищожени са 65 джамии, 60 училища и над 9000 къщи. През 2009 населението на града все още е под 300 000, едва 60% от нивото преди началото на войната. Наличието на сърдечни и други дефекти при новородени деца 6 години след края на втората битка е 13 пъти над допустимите норми, вследствие на огромните количества бомби с бял фосфор, използвани от американската авиация.
linkaln
на 28.06.2022 в 22:10:45 #8Смърт за Русия
Опако
на 28.06.2022 в 21:24:48 #7projekt, бавно развиващ, болен мозък! Никога САЩ не са разрушавали градове до такава степен като Грозни, Мариупол и Северодонецк - с изключение на Хирошима и Нагасаки, но тогава очевидно бе използвано друго оръжие! Спри да лъжеш, САЩ спазват добре международното право, при бомбардировки се атакуват само военни обекти - всички случаи, споменати от теб са гафове, стават обект на разследване, имало е дори извинения, каквито не рискуваме да чуем от бля никога, и са много малка част от всички бомбардировки. Шумкарите през 23-та обезглавяваха селяни, обираха им парите - "контрибуция за революцията", нападаха касите на гари, който си мисли, че са крали сирене, е доста наивен!
rosstrollnadzor
на 28.06.2022 в 14:37:57 #6То рашистите друго не могат да правят , освен да крадат и рушат . Те досега една държава не са изградили . А нашенските рускопоклонници с червени задници са си гнъсове по рождение ... Едно време и партизаните с ятаците не правеха друго , ами обираха мандрите на хората ...
projekt
на 28.06.2022 в 11:53:14 #5Бомбите на САЩ са демократични хуманни. Добре че Русия не е като САЩ във войната в Украйна. Ако бяха американците досега да са изравнили градовете. Те пехотата я ползват да убият ранените и оцелелите от бомбардировката. Прочетете как са водили последните си войни. Яко бомби без значение дали има цивилни. Колко пъти американци избиваха сватбари или погребение защото имали информация че може да присъстват терористи. За САЩ терорист е човек който иска да ги изгони от собствената си страна и да се прибират в Америка.
ivan-ivanov-OyRj6mLH
на 28.06.2022 в 07:13:49 #4Когато 2003 година само САЩ, Англия и още 4 държави без Резолюция на Съвета за сигурност на ООН осъществиха агресията в Ирак, впоследствие започна гиганския грабеж и кражба! Само нефт за 1 000 000 долара на ден! Отделно исторически артефакти...!
DeMo
на 27.06.2022 в 23:35:15 #3Да, project, и за това си прав, не споря.
projekt
на 27.06.2022 в 22:42:34 #2интересно че подобно нещо беше създадено от САЩ. когато САЩ окупира нефтените кладенци на Сирия и не позволи на сирийското правителство да си ги върне, официалния отговор на САЩ беше че това се прави с цел да се продава нефта и с него да се финансират кюрдите които се борят срещу Асад. може би Русия просто прави това което направи САЩ. а преди нападението на САЩ над Сирия посредством обучени военни които после създадоха Идил, в Сирия живееха горе долу добре. жените ходеха с къси поли и европейски прически. след намесата на САЩ всичко е разруха, ислямисти, разрушение.....
DeMo
на 27.06.2022 в 21:43:39 #1Все крадци, насилници и убийци сере тази клоака, наречена рашка…животни татаро-монголски