Компанията-майка на Facebook Мета обяви във вторник, че е свалила две разрастващи се мрежи, използващи фалшиви акаунти в социалните медии, участващи в кампании за влияние, управлявани от Китай и Русия, пишат "Аксиос" и ЕнПиАр.

Руската мрежа е "най-голямата и най-сложната" от този вид, която Meta е открила от началото на руската инвазия в Украйна, а китайската мрежа е първата, която се насочи към политиката на САЩ преди междинните избори, според Meta.

Meta казва, че двете отделни мрежи са нарушили политиката на компанията срещу координираното неавтентично поведение (CIB).

Китайската мрежа, макар и малка, работи в няколко социални медийни платформи - включително Facebook, Instagram и Twitter - и е насочена основно към САЩ и Чехия.

Публикациите, насочени към Чехия, се съсредоточават върху критикуването на "подкрепата на правителството за Украйна, нейното въздействие върху чешката икономика и призоваването към правителството да избягва антагонизирането на Китай", отбеляза Мета в придружаващ доклад.

В САЩ китайската мрежа е насочена както към републиканците, така и към демократите, с публикации, изразяващи подкрепа както за, така и против защитата на правата на оръжие и достъпа до аборт. "Тази операция не успя да спечели последователи или ангажираност от автентични общности", се посочва в доклада.

По-голямата мрежа с произход от Русия е насочена основно към Германия, Франция, Италия, Украйна и Обединеното кралство, като се фокусира върху войната на Русия в Украйна.

Мрежата се състои от повече от 60 уебсайта, маскирани като легитимни европейски новинарски платформи, включително британските The Guardian и Daily Mail, германските Der Spiegel и Bild и италианската новинарска агенция ANSA.

В повече от 1600 акаунта във Facebook и Instagram мрежата популяризира истории, които отразяват пропагандата на Кремъл, критикувайки западните санкции срещу Русия, както и Украйна и украинските бежанци.

Мета започна да разследва въпроса след репортаж от разследващи журналисти в Германия. "Това е най-голямата и най-сложна операция с руски произход, която прекъснахме от началото на войната в Украйна", се казва в доклада.

Пропагандата "всъщност можете да обобщите с десет думи: "Украйна е лоша. Русия е добра. Спрете санкциите. Спрете да доставяте оръжия", коментира Бен Нимо, ръководител на Meta за глобално разузнаване на заплахи.

Фалшивите уебсайтове са създадени внимателно, каза Нимо, според очевидната теория, че имитирането на голяма марка ще привлече голяма аудитория. Те копираха оформлението на реалните сайтове на търговските обекти и имитираха техните уеб адреси. В някои случаи те използват авторски редове и снимки на истински журналисти и включват работещи връзки към други новинарски статии.

Това ниво на детайлност е това, което е обрекло операцията. Meta започна да разследва фалшивите сайтове, след като журналисти, изследователи и членове на обществеността ги маркираха това лято.

"Те се престараха", каза той. "Ако се преструвате на Spiegel в Германия пред публика, където Spiegel е една от най-известните марки в страната, тогава това, което правите, е да увеличите риска някой наистина да ви погледне и да каже: "Чакай малко, това не е истинското нещо."

Различните фалшиви сайтове публикуваха статии на множество езици с прокремълски наративи, включително обвиняващи украинското правителство и военните в корупция и предупреждаващи за тежки последици от европейските санкции срещу Русия.

По-голямата част от фалшивите новинарски сайтове бяха на немски медии, но други имитираха издания в Обединеното кралство, Италия, Франция, Украйна и Латвия. В по-ранните фази операцията създаде свои собствени марки, представящи се за новинарски издания, някои от които бяха споделени от официалните Facebook страници на руските посолства.