Облакът от вулканична пепел над Европа предизвика суматоха от изстрадали призиви към ЕС да подобри реакциите си при кризи и координацията, на фона на хиляди блокирани пътници.

В Европейския парламент депутатите настоятелно приканват ЕС да направи повече.

Джо Линен евродепутат от ПЕС заяви, че Европа е "зле подготвена за природни бедствия ... Ние виждаме, че управлението при кризи има много недостатъци."

Видео конферентната връзка на министрите на транспорта на ЕС, проведена в понеделник, трябваше да стане по-рано, каза той.

Това оплакване бе повод и за други членове на ЕП да започнат дебати в Страсбург.

Европейската комисия се защити, като заяви, че кризата с исландския вулкан е безпрецедентна и националните правителства са отговорни за собственото си въздушно пространство и контрола на въздушното движение.

Еврокомисарят по транспорта Сийм Калас призна, че "разпокъсването, причинено от различните национални решения, ограничава наличното въздушно пространство. Това не е издържано."

Вместо това той призова за "европейски подход".

Неговата говорителка заяви пред Би Би Си, че е имало „пропуски при разграничаването на различните зони на риск" и дори държавите членки са "тълкували една и същата научна карти по различни начини".

Въпреки интеграция в ЕС в много други области на политиката, контролът на въздушното движение остава в ръцете на националните власти, защото исторически това е свързано с чувствителни въпроси като суверенитета и отбраната.

Но кризата дава „боеприпаси" на привържениците на по-широката европейска интеграция, които твърдят, че облакът от вулканична пепел не зачита границите.

Ръководителят на Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) Джовани Бизиняни говори за "европейска бъркотия".

Той също се оплаква от факта, че отне пет дни, за да се организира конферентен разговор на министрите на транспорта.

Евроконтрол  - агенцията, която координира авиационната безопасност в Европа, бе обвинена за "прибързано" решението за заземяване самолети в Европа.

Евроконтрол, както и Комисията, настоява, че на първо място е безопасността на пътниците.

Но в понеделник прие, че е време „да се придвижи напред един хармонизиран европейски подход", който да облекчи скъпото и изключително смущаващо ограничение на полетите.

Ситуацията с въздушния транспорт в Европа:

Норвегия отново отвори цялото си въздушно пространство поне до 18:00 часа по Гринуич (21:00 часа българско време), съобщи говорител на норвежките власти за контрол на въздушното пространство, цитиран от АФП.

Междувременно Дания реши да затвори въздушното пространство над Южна Гренландия за полети под 20 000 фута.

Въздушното пространство на Латвия може отново да бъде затворено, защото вулканът в Южна Исландия продължава да изхвърля в атмосферата пепел.

Представителствата на България в чужбина продължават да оказват помощ на блокирани от транспортната криза български граждани по света, съобщиха от МВнР. Посолствата дават информация за възможности за пътуване, отворени летища и визови ограничения. Издават се визи и временни паспорти.