Най-новият допълнителен пакет за сигурност на САЩ към Украйна, приет през април 2024 г., възлага на администрацията на президента Джо Байдън да изготви стратегия за продължаване на подкрепата на САЩ за Украйна срещу руската агресия. Стратегията трябва да "помогне на Украйна да сложи край на конфликта като демократична, независима и суверенна държава, способна да възпира и защитава своята територия". Тази бяла книга има за цел да подпомогне развитието на такава стратегия, като дефинира пет ключови стратегически проблема: (1) интегриране на Украйна в европейския икономически и трансатлантически ред на сигурността, (2) влошаване на продължаващата способност на Русия да заобикаля санкциите и да има достъп до капитал, (3) ) борба с устойчивостта на руските кампании за дезинформация, (4) преосмисляне на арсенала на демокрацията и (5) поддържане и укрепване на икономиката и демокрацията на Украйна, пише CSIS с подкрепата на Carnegie Corporation of New York.

За да успее, стратегията трябва да има двупартийна подкрепа и да бъде ефективно изпратена както до компетентните комисии на Конгреса, както се изисква от устава, така и до американския народ. При липса на обществена подкрепа Русия ще спечели. Руският режим притежава основното предимство на автокрациите: способността да играе дълга игра, задължена не на руския народ, а по-скоро на неговия политически и военен елит. Руският президент Владимир Путин е окуражен от перспективата за отслабване на обществената подкрепа за битката на Украйна на Запад. Вместо да третира това като още едно изискване за отчитане, което отнема много време, натрапено на преуморените служители от Конгреса, администрацията трябва да се възползва от възможността да изработи стратегия, която ще постави основата за продължаване на подкрепата за Украйна за три до пет години.

Дългите войни изискват стратегическа визия

Оптимизмът, който се наложи, след като Украйна удържа настъпващите руски колони през пролетта на 2023 г., отстъпи място на реалността за по-дълга война. Руско-украинската война сега е по-дълга и по-кървава от 90% от всички междудържавни войни през последните 200 години. След като борбите за изтощение преминат този праг, те продължават средно 962 дни, или почти три години. И краят е несигурен.

Дългите войни имат уникална динамика, която изисква по-целенасочено планиране и осигуряване на ресурси. Стратегиите за придобиване на предимство в изтощителни кампании трябва да следват "привлекателността" на битката и да се пазят от мита за бързите, решителни победи, който продължава да измъчва повечето военни и политически мисли. Информираният подход, който включва уроци от минали конфликти, е по-разумен от предположенията за бърз успех. Оптимистичните прогнози могат да създадат информационни асиметрии, водещи до грешни изчисления, напомнящи схемите на Понци, които обещават бърза и значителна възвръщаемост на инвестициите, но в крайна сметка губят ценен капитал.

Следователно спирането на Русия в Украйна изисква преминаване от реактивните подходи от последните две години към по-проактивна стратегия. Тази стратегия трябва да предвиди конфликт, който може да продължи още две до три години и да подготви най-значимото усилие за възстановяване на Европа след Втората световна война. Планът трябва да включва добре дефинирана теория за победа и визия за следвоенния пейзаж на европейската сигурност, който се простира отвъд границите на Украйна.

Ефективната стратегия започва с цялостна оценка на войната и желаните резултати. Този анализ идентифицира ключови предизвикателства, които, ако не бъдат третирани, ще увеличат несъответствието между настоящото състояние на конфликт и потенциала за мир и стабилност не само в Европа, но и в световен мащаб. Само като започнат с тези проблеми, стратезите могат да визуализират и опишат възможности, ключови компромиси и как най-добре да съгласуват начини (възможности за външна политика) и средства (ресурси). В резултат на това този документ дефинира най-неотложните проблеми, които планът за победа трябва да реши, за да осигури победа в Украйна и позиция на предимство в очакваната следконфликтна конкуренция с Русия.

Стратегията започва с ясно крайно състояние

За Украйна идеалното крайно състояние изглежда ясно: (1) възстановяване на нейната суверенна територия (т.е. границите от 1991 г.), (2) възстановяване на страната по начин, който насърчава по-дълбока западна интеграция и (3) държане на Русия отговорна за военни престъпления .

Независимо дали политиците на САЩ са съгласни или не с това крайно състояние, то трябва да служи като основа за всяка стратегия на САЩ. Докато Съединените щати вече са отделили над 175 милиарда долара в подкрепа на войната в Украйна, това не е американска война. Повечето от войниците, които се бият и умират на фронтовата линия, са украинци, а не американци или европейци. Като такива, политиците в САЩ трябва да подходят към формирането на стратегия с чувство на смирение. Почти сигурно има продължаващ дебат в администрацията на Байдън, който разделя онези, които биха предпочели Украйна да направи отстъпки, за да избегне по-нататъшна ескалация и по-яростни партии, които виждат съдбата на международния ред в степните бойни полета в Източна и Южна Украйна. Независимо от това, вероятно съществува консенсус около необходимостта да се подкрепи Украйна в нейната защита срещу Русия, но с ограничения върху атаките на територията на Русия с американски оръжия, за да се избегне по-нататъшна ескалация.

Не е ясно дали последователна и добре координирана стратегия е ръководила подкрепата на САЩ за Украйна досега. Въпреки че са похвални за бързата им реакция в началото на конфликта, усилията на Запада да поддържа подкрепа за Украйна изглеждат ad hoc и по-малко координирани от оптималното. Изглежда, че трансатлантическите лидери са изправени пред бюджетни, времеви и пространствени ограничения, за да изковат ясна, преднамерена теория за победата и дългосрочен план за нейното постигане. Тези ограничения са очевидни от началото на войната. Реактивното управление на кризи във Вашингтон замени обсъждането на стратегията и се фокусира върху краткосрочни (многомесечни) решения, предназначени да управляват рисковете от ескалация вместо дългосрочното (многогодишно) планиране, необходимо за гарантиране на победата на Украйна.

Сравнението на усилията за подкрепа на Украйна и конференциите за планиране на съюзниците, предшестващи Втората световна война, е показателно. Дори преди Съединените щати официално да влязат във войната, техните висши военни лидери и стратези вече разработваха планове за защита на Европа и създаване на нов следвоенен ред. Имаше пет големи конференции за планиране в продължение на две години преди Съединените щати официално да влязат във Втората световна война след нападението над Пърл Харбър. Тези конференции включваха основни стратегически рамкиращи документи като меморандума Plan Dog от 1940 г., даващ приоритет на европейския театър и Атлантическата харта от 1941 г., излагаща визия за следвоенна Европа.

Къде са еквивалентните документи, ръководещи настоящата война в Украйна? Формирането на Украинска контактна група (UCG) и срещите във военновъздушната база Рамщайн, предназначени да "помогнат на Украйна да спечели днес и да изгради сила за утре" са само началото. В момента на UCG липсва многостранно свързана политическа рамка, фокусирана върху дългосрочна конкурентна стратегия, простираща се отвъд непосредствената необходимост от задържане на Украйна на бойното поле. Освен това изглежда, че липсва единство на усилията, както в отделните правителства, така и в по-широката трансатлантическа мрежа от държави, подкрепящи Украйна. Има пратеници за реконструкция и дневни срещи, но никой не изглежда подкрепен от всеобхватна стратегия с ясни крайни състояния, цели или планове за осигуряване на ресурси, които надхвърлят краткосрочния план. Има дискусии за конфискуване на замразени руски активи, но те изглеждат заседнали в опасно дълга фаза на обсъждане. В крайна сметка изглежда, че Западът се промъква и реагира на последната криза, вместо да поставя условия за победата на Украйна.

Отговорът при кризи не е стратегия

В най-добрия случай реакцията при криза е управление на последствията. Това е гасене на пожар и бързане за ограничаване на горяща сграда, вместо да отделите време да бъдете пожарник и да мислите как да предотвратите пожари и да контролирате бъдещи подпалвания. Погледнато в тази светлина, лидерите на Конгреса постъпиха правилно, като поискаха от администрацията на Байдън стратегическа визия за победа в Украйна.

В ретроспекция изглежда, че твърде много енергия и политически капитал са изразходвани за обсъждане на рисковете от ескалация и осигуряване на незабавни запаси от оръжие, за да се запази Украйна в битката за сметка на разработването на дългосрочна стратегия. Войната в Газа допълнително отхвърли дългосрочното стратегическо мислене, тъй като администрацията на Байдън се оказа в отговор на две големи театрални войни, включващи множество съперници, като същевременно поддържа достатъчно сили, за да се съсредоточи върху възпирането в Азиатско-Тихоокеанския регион.

Тази логика на реакция при криза означава, че оръжията са били доставяни на части в Украйна без ясна представа за потока от ресурси във времето, което пряко ограничава способността на украинската армия да провежда дългосрочно планиране на кампанията. През юни 2023 г. тази тенденция се прояви, когато цялата енергия и ресурси бяха насочени към нереален пробив на троен защитен пояс без превъзходство във въздуха. Тази кампания също така не е планирала ресурси за подпомагане на възстановяването на украинската армия за следващите три години. Несигурните потоци от помощ са на преден план в почти безкрайна поредица от конференции за възстановяване, които не успяват да създадат обвързващи документи или средства за финансиране за около 10 години усилия на стойност 486 милиарда долара за възстановяване на страна, белязана от широкомащабни бойни операции. Тези грешки не могат да продължат или рискуват Русия да спечели. Още по-лошо, те подготвят сцената за бъдещи войни в Европа и извън нея.

Пет стратегически проблема

Трансатлантическият алианс има уникалната възможност да разработи дългосрочна стратегия за подкрепа на Украйна и сдържане на Русия. Като анализатори, които са прекарали известно време в Украйна в подкрепа на усилията, свързани с продължаващите военни действия, авторите виждат пет основни стратегически проблема, които трябва да бъдат разгледани като част от новата теория за победата, която администрацията на Байдън създава в отговор на директивата в допълнението към националната сигурност.

1. Интегриране на Украйна в Европейския ред за икономическа и трансатлантическа сигурност

Единственият начин да се осигури траен мир в Украйна е да се проучи пътя на Украйна към по-дълбоки отношения с НАТО и Европейския съюз. Предприемайки стъпки за присъединяване към двете институции с течение на времето, Украйна също ще укрепи своята вътрешна демокрация.

Украйна кандидатства за членство в ЕС по-малко от седмица след пълномащабното нахлуване на Русия през февруари 2022 г. През декември 2023 г. Европейският съвет даде на Украйна статут на кандидат и одобри започването на преговори за присъединяване. Това е важно, тъй като настоящите членки на ЕС чакаха средно 3,5 години от момента на подаване на молбата им до официалното одобрение на кандидатски статут. Има 35 области, в които са необходими реформи, за да се изпълнят условията за членство, които варират от безопасност на храните и правосъдие до свобода и сигурност.

Въпреки че не са член на ЕС, Съединените щати трябва да подкрепят стремежите на Украйна да се присъедини към Европейския съюз, като насочат помощта си към ускоряване на проектирането и прилагането на необходимите реформи. Стратегията на администрацията трябва да предложи ключовите области на реформа, в чието подпомагане Съединените щати могат да играят водеща роля и да координира с Европейския съюз и други страни донори, за да осигури допълнителни усилия. Борбата с корупцията и справянето със съдебната реформа изглеждат разумни области, в които може да се съсредоточи помощта на САЩ, предвид значителната подкрепа в тези сектори до момента. Чрез допълнителните пакети Съединените щати са програмирали критични долари за подпомагане на усилията на Украйна за борба с корупцията чрез подкрепа на прозрачността и организации като Националното антикорупционно бюро на Украйна (NABU) и Специализираната антикорупционна прокуратура (SAPO) и чрез финансиране на финансова отчетност платформи като Prozorro и Digital Restoration Ecosystem for Accountable Management (DREAM). Съединените щати също трябва да удвоят инвестициите в подкрепа на съдебната реформа, ключово изискване за членство в ЕС и продължаващо предизвикателство за борбата с корупцията.

Освен това Съединените щати трябва да използват своя дипломатически лост, за да гарантират, че Европейският съюз ще приеме преговорната рамка за Украйна преди изборите за ЕС през юни. След изборите Унгария ще поеме председателството на Европейския съвет. Предвид връзките на унгарското правителство с Русия, малко вероятно е напредъкът по присъединяването на Украйна да бъде приоритет. Дори ако членството на Украйна в ЕС е ускорено, много експерти твърдят, че разширяването на ЕС ще изисква реформа на договора - сложен и тромав процес, който много нации в блока няма да са склонни да предприемат. Това обаче не трябва да спира усилията Украйна да изпълни амбициозната програма за реформи, за да си осигури членство, когато настъпи подходящият момент.

Докато членството в ЕС би осигурило икономическото бъдеще на Украйна, защитата и устойчивостта на следвоенните граници на Украйна ще изисква многостранна гаранция за сигурност. НАТО е най-очевидният механизъм за предоставяне на такава гаранция. Украинските стремежи за присъединяване към НАТО предшестваха пълномащабното нахлуване на Русия. Членовете на алианса за първи път се съгласиха Украйна да стане член на НАТО на срещата на върха в Букурещ през 2008 г. Тези планове бяха поставени на пауза от 2010 до 2014 г., когато Украйна прие политика на необвързаност под ръководството на проруския президент Виктор Янукович. Янукович беше принуден да напусне в изгнание на фона на продемократични протести през февруари 2014 г. Путин, усещайки заплаха за влиянието си в Украйна, незаконно анексира Кримския полуостров, като постави началото на съживяване на усилията на Украйна да се присъедини към алианса. През 2017 г. украинският парламент, Върховната рада, прие законодателство, потвърждаващо членството в НАТО като стратегическа цел на външната политика и националната сигурност, което беше последвано от съответната поправка в конституцията. На последната среща на върха на НАТО във Вилнюс генералният секретар потвърди ангажимента за ускоряване на членството на Украйна в НАТО, "когато съюзниците са съгласни и са изпълнени условията". Генералният секретар също така заяви, че "освен ако Украйна не надделее, няма изобщо да се обсъжда членство". Тези изявления оставиха Украйна без ясен набор от критерии или график за членство в НАТО.

Следващата среща на върха на НАТО наближава. Държавните глави, заедно с високопоставени чуждестранни служители и служители на отбраната, ще се съберат във Вашингтон, окръг Колумбия, в началото на юли. Тази среща на върха ще бъде особено символична, тъй като отбелязва 75-ата годишнина на алианса и за първи път от повече от десетилетие Съединените щати ще бъдат домакин. Въпреки че срещите на върха често са продуктивни, алиансът трябва да се възползва от възможността да изложи ясно подробен план за подкрепа на победата на Украйна и последващото присъединяване към НАТО, дори ако това отнеме години.

За да се гарантира по-широка регионална сигурност, стратегията на администрацията за победа в Украйна трябва да вземе предвид нейните съседи - по-специално бившата съветска република Молдова. Докато други украински съседи, включително Полша, Словакия, Румъния и Унгария, са както в Европейския съюз, така и в НАТО, Молдова е по-изолирана. Тя има дълга граница с Украйна и е на една ръка разстояние от окупирания от Русия Крим. Тук се намира и отцепилата се провинция Приднестровието, в която са разположени неизвестен брой руски войски. След пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна НАТО продължи да укрепва отношенията си с Молдова. Въз основа на молбата за членство на страната от 2022 г., молдовците ще отидат до урните през есента на 2024 г., за да гласуват на референдум за изменение на конституцията си в съответствие с желанието на гражданите да се присъединят към Европейския съюз.

За да подкрепи Украйна, стратегията на САЩ трябва да подкрепи и демонстрираното желание на Молдова да се сближи по-тясно с Европейския съюз и НАТО. Русия активно и открито се намесва в президентските избори в Молдова, планирани да се проведат едновременно с референдума за ЕС. Ако Русия успее, това може да отвори още един вектор за дестабилизиране на Украйна и региона. Администрацията на Байдън ясно признава важността на Молдова, като насочи близо 260 милиона долара от едва 2,5 милиона само през 2023 г.

Северният съсед на Украйна, Беларус, ще продължи да представлява предизвикателство, докато проруският президент Александър Лукашенко остане на власт. Стратегията на администрацията също трябва да се бори с това как да се справи с тази затворена страна, която мнозина смятат за прокси държава на Путин. През 2020 г. обаче Беларус преживя масови протести, сигнализиращи за недоволството на народа от деспотичния лидер. Докато харизматичният опозиционен лидер в изгнание Светлана Цихановская привлече вниманието на Запада веднага след изненадващата си кандидатура за президент през август 2020 г., вниманието към Беларус се изплъзна от съзнанието на много политици. Западът се разсея, когато се появиха нови кризи и изглежда, че Лукашенко консолидира властта и потиска опозицията. Въпреки това, за да осигури регионална стабилност, администрацията на Байдън трябва да се бори не само с Русия, но и с Беларус.

Всяка стратегия за Украйна трябва да разглежда Киев като част от по-голям европейски ред за сигурност, който свързва Черно море с Централна и Източна Европа. Тази геополитическа перспектива трябва да съгласува програми, предназначени да подкрепят групите на гражданското общество, търсещи реформи в Беларус, да защитава Молдова от злонамерено влияние, докато нейните граждани решават за членство в ЕС и да работи с европейските партньори за създаване на оптимални гаранции за сигурност за държавите на първа линия. Невъзприемането на регионална перспектива рискува победата в Украйна да се превърне в безизходица за Европа, докато Москва продължава с опиянения си опит да възстанови старата империя.

2. Намаляване на способността на Русия за достъп до капитал и заобикаляне на санкциите

Според римския държавник и философ Цицерон "безкрайните пари формират опората на войната". В съвременния свят това включва възможността за достъп до високотехнологични компоненти, необходими за производството на прецизни оръжия. Въпреки западните санкции, Москва запазва способността си да печели твърда валута чрез износ на петрол, често улесняван чрез нерегистрирани "призрачни" кораби и вратички в рафинериите на трети страни. През март китайският внос на руски петрол достигна 2,55 милиона барела на ден, близо до историческия връх от 2,56 милиона барела на ден през миналия юни. Русия измести Саудитска Арабия като най-големият доставчик на петрол за Китай. Въз основа на данни, събрани от Bloomberg, стойността на износа на суров петрол от Русия за една седмица през април е достигнала 2,15 милиарда долара. Докато Азия е основната дестинация за руския суров петрол, Китай не е единствената страна, която купува тези доставки. Индия представлява близо половината от покупките на руски петрол през последната година. Турция, която е член на НАТО, също купува значително количество руски петрол.

Съединените щати и съюзническите страни трябва да намерят начин да прекъснат паричните потоци на Русия. Трябва да се окаже натиск върху Индия и Турция, по-специално, да спрат да купуват руски петрол. Все пак трябва да се предлагат алтернативи. Всички варианти трябва да бъдат на масата, включително увеличаване на износа на втечнен природен газ. Всъщност единственият начин Вашингтон да убеди Украйна да спре да нанася удари по цели на рафинериите дълбоко в Русия е като покаже на Киев алтернативи за намаляване на паричния поток на Москва.

Второ, трансатлантическата общност трябва да разработи по-добри механизми за ограничаване на способността на Русия да внася критичните електронни компоненти, необходими за разширяване на нейния арсенал от авторитаризъм. Съвременните режими за прецизни удари и бойни мрежи разчитат на микропроцесори и други входни материали за предаване на данни за насочване към оръжия. Руската военна теория - война от шесто поколение до стратегическа операция за унищожаване на критично важни цели (SODCIT) - призовава за използване на прецизен огън на голямо разстояние, за да се пречупи волята на врага. В резултат на това осигуряването на стабилни доставки на електроника е от решаващо значение за военната машина на Москва. Без чипове няма прецизен удар.

Въпреки широкия набор от западни санкции, Москва все още може да внася електронните прекурсори, необходими за попълване на своите ракетни запаси. В резултат на това руските заводи произвеждат над 100 прецизни балистични и крилати ракети с голям обсег на месец. Тези оръжия принуждават Украйна да поддържа противовъздушна отбрана около Киев, което допълнително променя въздушния баланс. Русия може да атакува украинските сили заедно с фронта и да обстрелва различни украински градове. И това не е само Русия: иранските оръжия, подкрепящи войната на Москва, често съдържат забранена заизнос електроника.

Съединените щати и съюзническите страни трябва да намерят начин да спрат потока от електроника в допълнение към създаването на бариери за бъдещи доставки. Тези усилия ще изискват координиране на усилията на разузнаването и правоприлагащите органи за идентифициране на подставени компании, използвани за улесняване на вноса от Русия, като същевременно картографират света на обмените на криптовалути, използвани за финансиране на незаконна дейност. Това също налага обмислянето на ново законодателство, което изисква фирмите да следят по-добре своите продажби, включително на вторичните пазари. Въпреки неотдавнашното посещение на държавния секретар на САЩ Антъни Блинкен, засрамването на Китай няма да се окаже достатъчно, за да спре потока от прекурсори на оръжия, които подхранват военната машина на Москва.

3. Борба с устойчивостта на руската дезинформация

Старите идеи за активни мерки и рефлексивен контрол живеят в Русия на Путин и формират ядрото на политическата война, активирана в киберпространството. Microsoft докладва за руски усилия за проникване в мрежа в над 100 организации в повече от 40 страни извън Украйна през първата година от войната, често свързани с напреднали упорити екипи за манипулиране, които са специализирани в насаждането на фалшиви разкази в социалните медии. Тези усилия продължават с нови кампании като Майдан-3, предназначени да подкопаят доверието в Украйна и нейните западни поддръжници. Оперативните агенти на Кремъл също се опитаха да използват по-добре приспособени дълбоки фейкове, за да засилят гражданско-военното напрежение в Киев относно докладваните различия между украинския президент Володимир Зеленски и бившия висш военен лидер генерал Валерий Залужни.

В световен мащаб Русия използва киберпространството, за да води това, което изследователите от Атлантическия съвет наричат наративна война, предназначена да подкопае глобалното доверие в Украйна. За разлика от традиционните кибер прониквания, целта е или да се предизвика хаос, или да се оформят обществените нагласи към конфликта, като се използва изчислителна пропаганда - създаване на фалшиви акаунти в социалните медии, използване на ботове и насочване на напомняния към уникални потребителски групи за промяна на обществените нагласи. Тази кампания е особено изразена извън Европа, където Кремъл се стреми да ограничи глобалната подкрепа за Украйна. Както Станфордската интернет обсерватория, така и BBC са документирали обширни кампании за дезинформация, дезинформация и злонамерена информация в Африка, предназначени да укрепят подкрепата за Русия. Тези мерки включват не само кибероперации, но и по-открити дейности за влияние като предлагане на евтин и безплатен достъп до RT, известен канал за руска пропаганда.

Още по-смущаващи са появяващите се съобщения, че Русия все повече се насочва към обществеността в САЩ. През април 2024 г. Microsoft заяви, че е документирал нова руска онлайн кампания за влияние. Използвайки изчислителна пропаганда и традиционни дейности за информиране и влияние, кампанията беше насочена както към мозъчни тръстове, така и към широката общественост със съдържание, събрано и разпространено от уебсайтовете на D.C. Weekly и Miami Chronicle. Кампанията използва двойници - фалшиви версии на истински новинарски уебсайтове в големите демокрации - за популяризиране на теми и послания на Кремъл и дори за свързване на нищо неподозиращи потребители с уебсайтове, управлявани от руското разузнаване. Голяма част от това съдържание се фокусира не само върху проблеми, предизвикващи разногласия в Съединените щати, но и върху Украйна. Според Microsoft, "съобщенията относно Украйна - чрез традиционни медии и социални медии - набраха сила през последните два месеца със смесица от скрити и явни кампании от най-малко 70 свързани с Русия набора от дейности, които проследяваме."

В допълнение към тези кампании, агентите на Путин възкресяват своята съветска игра за подкупване, компрометиране и експлоатация на избрани служители в световен мащаб. През март 2024 г. се появи широкообхватна руска кампания за влияние, след като чешкото правителство санкционира новинарски сайт, известен като "Гласът на Европа", обвинен, че е част от проруска пропагандна мрежа. В Белгия руски агенти са плащали на членове на Европейския парламент, за да насърчават проруски наративи и антиукраински настроения. Кампанията за скрито влияние насочваше пари към политици от Германия, Франция, Белгия, Холандия и Унгария, често чрез обмен на криптовалута, за да повлияят на изборите за Европейски парламент и да намалят подкрепата за Украйна.

Всяка американска стратегия за победа в Украйна трябва да обърне внимание на лекотата, с която Москва провежда тайни кампании за влияние и киберактивни информационни операции, за да изкриви дискурса в свободните общества. Спирането на Москва да разпространява лъжи и да подкупва избрани служители трябва да бъде приоритет. Предотвратяването на ерозията на доверието в демокрациите трябва да се превърне в централен стълб на голямата стратегия на САЩ.

4. Преосмисляне на арсенала на демокрацията

Всяка американска стратегия трябва също така да включва преосмисляне на това как Съединените щати изграждат оръжия и подкрепят своите партньори и съюзници. Въпреки че усилията на глобална мрежа от демокрации за въоръжаване на Украйна трябва да бъдат приветствани, те не могат да бъдат поддържани, ако тези нации не се справят с лошото състояние на съответните си отбранителни индустриални бази. Русия се оказа по-способна да мобилизира ресурси от най-големите икономики в света. Разузнаването на НАТО изчислява, че Русия произвежда три милиона боеприпаси годишно - три пъти повече артилерийски снаряди, отколкото произвеждат Съединените щати и Европейският съюз, за да ги изпрати в Украйна. Този темп на производство е причината Москва да изстрелва до 10 пъти повече огневи мисии по фронтовата линия, отколкото Украйна. Това е и причината Русия да разширява атаките си срещу украинската критична инфраструктура. Докато новите ракети слизат от поточната линия, Москва може да ги оборудва с вносна западна електроника заедно с ирански дронове и севернокорейски балистични ракети, за да държи украинските градове като заложници.

За да се справят с това несъответствие, Съединените щати трябва първо да преминат от мислене на "запас" към мислене на "поток". Към днешна дата фокусът беше върху запасите, тяхното местоположение и въздействието на изпращането на определени оръжия върху по-широкия инвентар. Но този начин на мислене на акциите пренебрегва значението на подкрепата за чуждестранни партньори по отношение на потоците от ключови компоненти през веригата за доставки до бойното поле. Виждането на проблема от гледна точка на потоците означава не просто да се разглеждат запасите, а да се запитаме как да се ускори производството, като се вземе предвид всичко - от снабдяването с материали до това как регулаторните рамки ограничават възможността за изграждане на нови съоръжения или работа с чуждестранни партньори.

Това също означава да виждате мрежи вместо състояния. Съединените щати не могат да произведат достатъчно оръжия за Украйна, като същевременно поддържат капацитета си за справяне с други непредвидени ситуации, но Европа и Съединените щати заедно могат. Следователно усилията на САЩ трябва да дадат приоритет на споразуменията за съвместно производство и да ускорят координацията, която вече е в ход чрез коалиционната система. Това означава не само замяна на оръжията, доставяни в Украйна, но и промяна на регулаторната рамка - от екологични политики до инвестиционни ограничения - която ограничава способността на САЩ да създава оръжия с демократични партньори и съюзници отвъд океана. Чрез Контактната група за отбраната на Украйна Западът създаде международни коалиции за доставка на оръжия. Сега трябва да промени начина, по който създава оръжия.

Увеличаването на потока от оръжия към Украйна ще изисква нов акцент върху креативността и адаптацията. Например, има алтернативи на производството на традиционни артилерийски снаряди, които могат да направят всяко леярско съоръжение способно да помогне за справяне с недостига на 155 mm снаряди. Същото важи и за адитивното производство, което може да се използва за създаване на разнообразна гама от оборудване по-близо до предните линии. Помощта на САЩ трябва да стимулира повече програми като "FrankenSAM", която помогна на Украйна да комбинира наследените съветски радари и пускови установки с ракети земя-въздух на НАТО.

Второ, Украйна показа, че бъдещето на войната е в използването на множество класове мрежови безпилотни системи, за да държат противника извън равновесие. Разпространението на тези системи промени бойното поле. В ранните етапи на войната екипи от доброволци-оператори на дронове и специални части изиграха важна роля за забавянето на настъплението на Русия към Киев. В последните битки в Украйна по протежение на източния фронт, дронове за наблюдение от първо лице (FPV) и боеприпаси, изхвърляни от дронове, са причина за около 90 процента от ранените. Трябва да се отбележи, че тези дронове не съществуваха преди две години, което показва спиращата дъха скорост на адаптиране на бойното поле. Според бившия украински главнокомандващ генерал Залужни войната се е променила и е създала нова форма на комбинирани оръжия, която интегрира "радиоелектронен контрол на околната среда. . . и комбинирана операция с използване на атакуващи дронове и кибер активи."

Съединените щати могат да подкрепят тази военна революция отдолу нагоре, като намалят разходите за доставка на компоненти в Украйна и подкрепят по-дълбока отбранителна интеграция, за да избегнат дублиращи се ресурси и програми, които могат да станат жертва на корупция. Голяма част от бойната мрежа, използвана за подкрепа на новата война на Залужни, се основава на готов търговски хардуер и софтуер, сглобени по креативни начини от украинци. Ускоряването на този процес означава прекъсване на ограниченията за международния трафик на оръжия (ITAR) и наводняване на Украйна с необходимите компоненти, за да продължи да произвежда дронове и бойните мрежи, които ги поддържат. Това усилие може да включва нови начини за ускоряване на нетрадиционни и нови участници в отбраната в Съединените щати и използване на Украйна като бойна лаборатория за програми като Инициативата за репликатори. Най-важното е, че това означава използване на традиционни средства за сътрудничество в областта на сигурността, като чуждестранни военни продажби, директни продажби и други органи за подкрепа на местни усилия като украинската армия от дронове, призив за производство на 1 милион FPV и създаване на изцяло нови клонове, посветени към променящия се характер на войната.

5. Поддържане на икономиката на Украйна и укрепване на нейната демокрация

От 175 милиарда долара, предназначени за подкрепа на отбраната на Украйна, над половината са предназначени за военна подкрепа. Сравнително малка част, близо 31 милиарда долара, са отишли за предоставяне на директна бюджетна подкрепа (DBS) на украинското правителство, за да се гарантира, че то може да изпълни основни задължения, като заплащане на учители и здравни работници. Подобна помощ е от решаващо значение, тъй като Украйна в момента изразходва близо 60 процента от приходите си, включително чуждестранна помощ, за отбрана. За сравнение, Съединените щати са похарчили 12 процента от приходите си за отбрана през фискалната 2022 година. Изпращането на военна подкрепа на Украйна няма да помогне много, ако Съединените щати стоят настрана и позволят украинската икономика и държавна инфраструктура да се сринат. Законодателите обаче изразиха предпазливост относно икономическата помощ, както се вижда от 154-те членове на Камарата, които гласуваха в полза на поправка за премахване на цялата невоенна помощ за Украйна от последния допълнителен пакет.

Стратегията на администрацията на Байдън трябва да се бори с това как да се използват ограничените ресурси в подкрепа на продължаващото функциониране на украинската икономика. Икономиката се справи забележително добре при тези обстоятелства. Международният валутен фонд прогнозира увеличение от 3,2 процента на украинския брутен вътрешен продукт през 2024 г. За да се поддържа данъчната основа, необходима за финансиране на активна война, стабилната икономика е от решаващо значение. Способността за износ на стоки на международния пазар, борбата с корупцията и увеличаването на чуждестранните инвестиции са от ключово значение за осигуряването на непрекъснат икономически растеж.

Печалбите на Украйна в Черно море бяха критични в това отношение. Докато украинският износ на зърно през Черно море не е достигнал нивата отпреди пълномащабната руска инвазия, прогресът продължава. През март 2024 г. 5,2 милиона тона зърно и царевица са били изпратени в чужбина в сравнение със средно 6,5 милиона тона на месец преди февруари 2022 г. Осигуряването на способността на Украйна да изнася стоки е ключова област, в която сигурността и икономическите цели са неразривно свързани. От петте големи черноморски пристанища, работещи преди пълномащабното нахлуване, само три остават действащи и те са подложени на засилени атаки. Засилената противовъздушна отбрана ще защити не само украинските цивилни, но и техния поминък.

Освен това Украйна постигна значителен напредък в борбата с корупцията, въпреки че едновременно с това се бори с активен конфликт в границите си. През 2015 г. Украйна създаде NABU и SAPO. През 2023 г. NABU повдигна 238 официални обвинения, а SAPO издаде 100 обвинителни акта за обвинения в корупция, спрямо съответно 131 и 56 през 2022 г. Замесени са високопоставени служители, включително наскоро министърът на земеделието. Това не показва нарастване на корупцията, а решимостта на правителството да елиминира прахосничеството, измамите и злоупотребите. Наистина, резултатите от общественото възприемане на корупцията от Transparency International показват подобрение с 10 пункта през последните 10 години. Подкрепата на САЩ е от решаващо значение, за да се гарантира, че правителството продължава да напредва в реформите, което е от ключово значение за увеличаване на така необходимите чуждестранни инвестиции.

Увеличаването на чуждестранните инвестиции в Украйна не само ще помогне на икономиката по време на война, но и ще осигури бързо възстановяване и реконструкция след края на войната. Понастоящем получаването на военна застраховка остава основна пречка за американските фирми, които искат да навлязат на украинския пазар. Като се имат предвид рисковете, финансирането остава оскъдно за тези, които искат да правят бизнес в Украйна. Предложенията за справяне с тези предизвикателства включват по-нюансирано картографиране на риска на страната от Държавния департамент и създаване на подкрепен от правителството на САЩ рисков пул за бизнеси, използващи лихви от замразени руски активи. Като такъв стратегическият документ на администрацията трябва да изложи стъпки за увеличаване на инвестициите в САЩ. В края на 2023 г. администрацията на Байдън назначи бившия министър на търговията Пени Прицкер за специален представител на САЩ за икономическото възстановяване на Украйна и й даде мандат да ускори икономическата трансформация на Украйна. Тази позиция трябва да се използва за разработване на стратегии за справяне с тези предизвикателства в стратегическия документ, одобрен от Конгреса.

Стратегията на САЩ трябва да се изправи срещу често цитираните пречки пред увеличените частни инвестиции: върховенство на закона, корупция и политическа нестабилност. Тези сектори са ключови не само за икономическия просперитет, но и за консолидирането на демокрацията в Украйна. Въпреки войната, Украйна прави големи крачки в тези области, подкрепена от стремежа да осигури дългосрочна икономическа сигурност чрез присъединяване към Европейския съюз.

Заключение

Нуждата от стратегия на САЩ е спешна, тъй като украинците се подготвят за очаквана руска офанзива това лято. Заплахата, която деспотичният режим на Путин представлява за Запада, вече изкристализира в поредицата от неотдавнашни арести на руски агенти, замислящи насилствени саботажни действия в Западна Европа. Реалността на ситуацията е, че Украйна ще се нуждае от допълнителна финансова подкрепа извън най-новата за продължаване на дейностите по отбраната и възстановяването. Стратегията трябва да бъде откровена в тази оценка, като същевременно изяснява алтернативата - изпращането на американски войски в Европа, ако Русия не бъде спряна в Украйна - би струвало много повече кръв и пари. Бивш скептик към Украйна, говорителят на Камарата на представителите Майк Джонсън заяви: "Казано направо, бих предпочел да изпратя куршуми в Украйна, отколкото американски момчета."

Въпреки че администрацията на Байдън е натоварена да напише стратегията, това е задача, която администрацията и Конгресът трябва да поемат съвместно. В дните и седмиците преди последното гласуване за помощта за Украйна, свързаните с Русия медии и онлайн акаунти се опитаха да разширят разказите за кризата на южната граница на САЩ. По този начин те имаха за цел да насърчат аргумента, че Съединените щати не трябва да харчат пари за защита на границите на Украйна, а да съсредоточат ресурси върху собствените си граници. Русия се възползва от подобен разказ след трагичните горски пожари в Хавай през есента на 2023 г., което предполага, че Съединените щати харчат долари на данъкоплатците в Украйна за сметка на възстановяването след бедствие у дома.

Тези разкази се оказаха значими. Председателят на постоянната комисия по разузнаването на Камарата на представителите Майк Търнър заяви: "Виждаме, че идва директно от Русия. . . съобщения, които са антиукраински и проруски послания, някои от които дори чуваме да се изричат в залата." Председателят на комисията по външни работи на Камарата на представителите Майкъл Маккол отбеляза, че руската пропаганда е "заразила голяма част от основата на моята партия". Обществото на САЩ остава разделено относно помощта за Украйна.

Администрацията несъмнено се нуждае от стратегия, за да съобщи защо подкрепата на Украйна е в интерес на националната сигурност на Съединените щати. След руското нахлуване на 24 февруари 2022 г. президентът Байдън не се обърна към нацията относно значението на Украйна до октомври 2023 г. Въпреки това, членовете на Конгреса също носят тази отговорност, тъй като са по-близо до своите избиратели и са в по-добра позиция да представят аргументите защо Украйна трябва да има значение за американците, живеещи на места като Лима, Охайо или Форт Уърт, Тексас. 311-те членове на Камарата и 79-те членове на Сената, които гласуваха в полза на последния допълнителен пакет за национална сигурност, трябва да преминат в офанзива и да обяснят подкрепата си на своите избиратели.

Украйна се нуждае от повече от финансова и военна помощ на САЩ; това изисква политическо лидерство и смелост. Ако Украйна иска да спечели войната срещу Русия, последният пакет от помощи не може да бъде последният, който Конгресът приема.