Темповете на ръст на световния рекламен пазар, обемът на който миналата година надмина 600 млрд. долара, през настоящата година ще се забави малко, но още от следващата може да се очаква нов връх.

Стимул на загасващия двигател ще са Олимпиадата в Пекин и президентските избори в САЩ.
Това е изводът на водещата медийна агенция Carat (в състава на Aegis Group), на която се позовава РБК Daily, пише Money.bg.

В техните прогнози за тази година ръстът на разходите за реклама в света ще възлезе на 5,8%, а през следващата показателят ще се увеличи до 6,4%. При това в най-добрия случай обемът на средствата за реклама в печатните медии и в телевизията ще се запази без изменение, а в най-лошия ще се съкрати за сметка на Интернет.

За миналата година световният рекламен пазар е възлязъл на 604,6 млрд. долара. По оценката на анализатора от Universal McCann Робърт Коен, в текущата година този показател ще се повиши с 4,2%, до $630,1 млрд., а в следващата ще мине $650 млрд.
Ако се игнорират някои национални специфики, като цяло в света рекламният пазар демонстрира силен ръст. Показателите за настоящата и следващата година значително изпреварват ръста на световния БВП, е мнението на изпълнителния директор на Aegis Media Майнардо де Нардис.

Главна движеща сила за световната рекламна индустрия остават Китай и САЩ. Първият печели от темпа на ръста, вторият - от гигантския обем. По данни на Carat, за миналата година китайските компании са изхарчили за реклама 19,5% повече от предишната. Тази година сумите ще се увеличат с 20,9%, другата с 23%. На първо място трябва да се благодари за това на наближаващите Олимпийски игри. Те традиционно се придружават от бум на покупателната способност в потребителите и на разходите в рекламодателите.

Съвсем друга е картината в САЩ. Там рекламният бизнес расте четири пъти по-бавно, отколкото в Китай, но пък няма аналог по обеми. По данни на Universal McCann, миналата година оборотът на американската рекламна индустрия стигна $282 млрд.: почти половината от общото за света.

Тази година, по мнение на Carat, американските компании ще изразходват за реклама 5,1% повече. Следващата година в САЩ ще се разрази треската с президентските избори и големите канали вече потриват ръце в очакване на доходите от продажба на ефирно време за кандидатите. Това ще доведе до ръст на рекламната индустрия от 5,6%.

Най-много ще спечелят тези, които разпространяват реклама в мрежата. Интернет е единственият сектор, в който ръстът надхвърля 10%. През 2007-2008 обемът на разходите за онлайн реклама ще се повиши до 17%, като особена популярност сред рекламодателите ще получат социалните мрежи. А порталите MySpace.com и Facebook.com напълно могат да разчитат на ръст на приходи от реклама в размер 150% за тази година. Това означава, че ще бъдат спечелени около 685 млн. долара.

По прогнозите на Carat, най-зле стоят нещата с рекламните приходи в Германия и Япония. Там ръстът ще е едва 1%. Обяснението в първия случай е ДДС, а във втория продължилата десетилетие икономическа стагнация.