70 % от уебсайтовете, разследвани за подвеждащи продажби на тонове за звънене, фонови изображения и други услуги за мобилни телефони, бяха коригирани или закрити.

Това става факт след 18-месечна акция за налагане на строги мерки в полза на потребителите, проведена от 27-те държави-членки на ЕС, Норвегия и Исландия.

От юни 2008 г., когато бяха направени началните проверки, досега 301 уебсайта бяха обект на проверка от страна на националните правоприлагащи органи за наличие на сериозни нарушения на правото на ЕС в областта на защитата на потребителите.

70 % от общо 301 разследвани случая вече намериха своето разрешение. 52 % (159 уебсайта) бяха коригирани, а 17 % (54 уебсайта) бяха закрити.

Трите най-големи проблема, които бяха установени, са: неясното посочване на цените (например, липсваща или непълна информация), непълната информация за доставчика и заблуждаващата реклама, по-специално рекламата на тонове за звънене като „безплатни", докато потребителят на практика се обвързва със заплащането на абонамент.

В Италия през февруари и май, в резултат на това „прочистване", са наложени глоби за около 2 милиона евро на 9 водещи компании, за които бе установено, че са в нарушение на закона.

По думите на еврокомисаря по въпросите на потребителите Меглена Кунева разследването е проведено стотици жалби на родители и потребители от множество страни в ЕС. 
Не бива да допускаме младите хора да стават жертва на измамите от този тип, а те са насочени преди всичко към младите, за да се абонират за тонове за мелодии, като са смятали, че са безплатни.

Отделно на това не бива да се допуска родителите да бъдат неприятно изненадвани от телефонните си сметки, когато техните деца неволно са се абонирали за нежелана от тях услуга, допълва Меглена Кунева.

Националните органи ще продължат своята работа по приключване на недовършените случаи. Новата система на разследвания в рамките на ЕС с цел „прочистване" ще продължи да действа и в периода 2009-2010 г. с планираните няколко подобни акции и съвместни действия.