Първите общоевропейски правила за гражданско използване на дрони са договорени от преговарящите в ЕП и Съвета, съобщиха от законодателния орган.

Понастоящем дрони, по-леки от 150 кг, попадат под юрисдикцията на националните органи и поради това производителите и операторите са обект на различни изисквания за конструиране и безопасност.

Според неформалното споразумение проектирането и производството на дрони трябва да отговаря на основните изисквания на ЕС по отношение на безопасността, сигурността и неприкосновеността на личния живот.

Европейската комисия има за задача да определи по-конкретни изисквания, например какви видове дрони трябва да бъдат оборудвани с функции като максимална височина на летене, максимален радиус на действие, избягване на сблъсъци, стабилизиране на полета и автоматизирано кацане.

Държавите членки ще трябва да гарантират, че пилотите на безпилотни самолети, които могат да причинят значителна вреда на хората, например като се сблъскат с тях, или които създават риск за неприкосновеността на личния живот, сигурността или околната среда, са регистрирани. Самите безпилотници също ще трябва да имат специална маркировка, за да могат да бъдат лесно идентифицирани.

Целта е да бъде осигурено еднакво равнище на безопасност в рамките на целия ЕС и по-голяма яснота за производителите и пилотите на дрони, за да се подпомогне развитието на сектора.

Договореният регламент актуализира също така и законодателството на ЕС за безопасността в авиационния сектор. При очакваното удвояване на въздушното движение през следващите десетилетия целта е да бъде създадена по-гъвкава общоевропейска система, базирана на оценка на риска, която да позволи да бъдат идентифицирани по-рано потенциалните заплахи, като едновременно с това се гарантира високото ниво на безопасност и конкурентоспособност на европейската промишленост.

Държавите членки и комисията също така ще засилят сътрудничеството си по въпросите на сигурността на въздухоплаването, включително киберсигурността.

"Днешното споразумение е много добра новина за авиопътниците и индустрията. Доволен съм, че успях да прокарам в окончателния текст всички предложения на ЕП", каза докладчикът Мариан-Жан Маринеску (ЕНП, Румъния).

"Разпоредбите относно дроните представляват първите правила на общоевропейско равнище за тези нови участници във въздушния трафик. Правилата ще гарантират безопасността, сигурността и защитата на личния живот на гражданите на ЕС", добави евродепутатът.

За да може влезе в сила, предварителното споразумение трябва да бъде одобрено от Съвета на министрите (правителствата на ЕС) и от Европейския парламент в пленарна зала.

Дроните, които трябва да бъдат обхванати от правилата на ЕС за безопасност, са тези, които в случай на сблъсък с човек, могат да прехвърлят енергия над 80 джаула.

Очаква се, че технологията за гражданските безпилотни самолети да представлява около 10% от авиационния пазар на ЕС през следващите 10 години (т.е. около 15 милиарда евро годишно). Според комисията до 2050 г. свързаната с дроните индустрия може да създаде около 150 000 работни места в ЕС.