Планове за две скорости на ЕС рискуват да отделят "периферните" страни членки, пише "Гардиън".

Група от държави основателки на съюза рискуват да вбесят държавите членки на Вишеградската четворка, тъй като в Брюксел има сили за възраждане идеята за две скорости на ЕС шест десетилетия след Договорите от Рим.

Италия, която домакинства среща на върха на ЕС следващият месец, с която ще се отбележи 60 години от основаването на съюза, е все по-уверена, че Франция и Германия ще подкрепят плана за пътна карта след Брекзит.

Вариантът за Европа на две скорости ще позволи на ядрото страни да задълбочат сътрудничеството и интеграцията в областта на финансите, данъците и сигурността, оставяйки периферна група от държави да продължи да членува в хлабава федерация.

Премиерът на Италия Паоло Джентилони призовава за единна социална система на ЕС и за действия срещу строгите мерки за икономии. Наскоро той обяви в Лондон, че по-голяма интеграция е от съществена важност, за да се отговори на "илюзиите на популизма".

Но държавите извън ядреното, такива като Полша, се страхуват, че основната група ще започне да взема едностранни решения, които ще окажат влияние на континента.

Обаче Италия вярва, че може да получи достатъчно подкрепа сред основателките - Белгия, Люксембург, Холандия, Франция и Западна Германия - за новата концепция.

По-рано германският канцлер Ангела Меркел обяви, че последните години историята е показала, че ще има ЕС с различни скорости и че не всички държави членки ще участват във всички действия за задълбочаване на интеграцията.

Миналата седмица полският лидер на управляващата партия Ярослав Качински предупреди след среща с Меркел, че всеки ход към две скорости на ЕС ще доведе до разпадане на съюза и ликвидирането му в настоящото състояние.

Полша иска Европа да се превърне в ядрена суперсила

Полша иска Европа да се превърне в ядрена суперсила

Лидерът на управляващата партия в Полша Ярослав Качински иска страната