Днес датският крал Фредерик X тържествено откри първия елемент от бъдещ 18-километров железопътен и автомобилен тунел под Балтийско море, който ще свърже южна Дания със северна Германия. Смята се, че проектът ще допринесе за зеления преход на транспортния сектор, предават от Associated Press.

Връзката "Fehmarn", която се очаква да бъде отворена през 2029 г., също ще намали пътуването със сегашния 45-минутен ферибот от датския град Рьодби до германия Путгартен. Трасето ще се свърже по шосе и железопътен транспорт с Централна Европа и скандинавските страни.

Фредерик откри плоча на входа на първия 217-метров участък от тунела, който ще бъде потопен в изкоп на морското дъно от Дания по-късно тази година. Той също е пуснал монета в своя фигурка, поставена в приготвена капсула на времето, която съдържа също дарени предмети от построилите бетонните елементи.

Компанията "Sund & Baelt", която отговаря за изграждането на връзката "Fehmarn", твърди, че това ще бъде най-дългия подводен тунел, като ще включва и електрифицирана железопътна линия. Очаква се автомобилите да могат да прекосяват Балтийско море за 10 минути по четирите ленти, а влаковете - за седем минути.

Тунелът ще се състои от 89 бетонни елемента, които се изграждат в специално съоръжение в "Roedbyhavn on Lolland", като най-голямата строителна площадка в Северна Европа. През май е бил излят първият от елементите.

Връзката "Fehmarn" ще струва 8 милиарда долара, които бъдат платени от жителите в Дания. На по-късен етап датското правителство ще вземе решение за таксата за тунела.

През последните години Дания изгради пътни и железопътни връзки със съседна Швеция и между два големи датски острова. През 2000 г. мост и тунел през протока Йоресунд свързаха Копенхаген с третия по големина град в Швеция Малмьо, а през 1998 г. беше отворен пътният трафик между островите Фюн, където се намира Одензе - третият по големина град в Дания - и Зеландия, където седи Копенхаген. Движението на влакове там стартира година по-рано.

Влаковете конкурират въздушния транспорт в Европа

Влаковете конкурират въздушния транспорт в Европа

Нощният влак Париж-Виена е продал 70% от всички налични билети