Предлагаме ви отвореното писмо на проф. Хорозов до президента и премиера без редакции

Заедно с много други учени, загрижени за българската наука, разбрах, че се подготвя назначаването на г-жа Лора Павлова за наследник на печално известната Албена Вуцова на длъжността директор на дирекция „Наука".

С това назначение двадесетгодишното господство на г-жа Вуцова, позволило само през 2008-2009 г. и 2012 г. да се раздават десетки милиони по образец на предишни години (примери са дадени в приложенията) се продължава за неопределен брой години. Главното подозрение, че се готви такова назначение идва от факта, че като изисквания за заемане на длъжността са посочени дискриминационни условия, като изискване за боравене със класифицирана информация или задължителното „ръководно ниво 3Б" съc седем години координация на научна дейност, които ограничават до пълна невъзможност кандидатстването на други, освен лицето, за което е предназначен конкурсът.

Но и без тях е известно, че г-жа Вуцова, макар и пенсионерка, решава всички въпроси, свързани с науката, в МОМН, а г-жа Павлова й е повече от близка.

Г-жа Лора Павлова е свързана именно с групировката около г-жа Вуцова. Много колеги считат, че това назначение би било пагубно за българската наука. По-долу съм изброил някои факти в подкрепа на това твърдение.

1.      Дирекция „Наука" се занимава главно с несвойствена за нея дейност, в нарушение на законите на България. По-конкретно тя прави класиране на научни проекти, постъпили във Фонд „Научни изследвания" след като назначава противозаконно рецензенти и определя кой да бъде финансиран. Според нормативните документи само Временна научно-експертна комисия може да класира проекти и само Изпълнителен съвет може да назначава рецензенти. Това е нарушение на Чл.28 и Чл. 29 от Закона за насърчаване на научните изследвания, както и на Чл. 19, 24 и  31 (3)  от Правилника на ФНИ. С други думи дирекцията играе роля едновременно на Временна научно-експертна комисия и на Изпълнителен съвет. Обръщам внимание на абсурда чиновници да изпълняват ролята на учени в крещящо нарушение не само на законите, но и на международната практика. Но едва ли посоченото нарушение е само административно нарушение. Според мене то трябва да бъде разгледано от прокуратурата, за което съм изпратил сигнал.

2.      Докато аз бях управител на фонда дясната ръка на Албена Вуцова беше именно Лора Павлова. Именно тя организираше всички или главните класирания чрез горните нарушения. За тези факти представям документи. В доклад от Г-жа Павлова, сред другите неща съм заплашен със съдебна разправа заради това, че съм казал истината на една рецензентка от чужбина, а именно, че Павлова, Вуцова и останалите сътрудници не са част от ФНИ. След този доклад, напълно подкрепен от министър Игнатов, аз подадох оставка, поради нежеланието си да участвам в престъпления.

3.      Моето мнение е подкрепено и от АДФИ в доклад (стр. 241-242 ) до Министъра на финансите по повод проверка на фонда. Нещо повече, агенцията е посочила конкретни суми от порядъка на 10 милиона лева, раздадени незаконно в нарушение на българските закони.

4.      Г-жа Павлова се отнася към фонда с изключително пренебрежение. Например, нейните доклади по времето, когато бях управител, идваха без обръщение и по-скоро като списък от изисквания към Изпълнителния съвет. Разбира се, възможно е това да е преднамерено, за да не остават следи от искания за противозаконни действия. Пред чужденците тя се отнася към фонда като към „нашия финансов отдел", толкова повече, че фондът беше използван именно за това под натиска на министъра.

5.      Приложената статия във в. Капитал, от 13.12.2003 г. дава ясна представа как става класирането и финансирането в посочената дирекция. Накратко, оказва се, че се финансират проекти, които не са минали през рецензиране и класиране от законна комисия, а други, постъпили законно, са скрити и не са достигнали до комисията по класирането.

6.      Струва си да отбележа, че има предписание на Сметната палата от 2009 г. и второ от средата на 2010 г. , с което се изисква всички проекти да бъдат прехвърлени във фонда. Много малка част от това е изпълнено. За съжаление тези данни са в МОМН и не мога да ги предоставя, но гарантирам за тях. Във всеки случай в края на 2010 г. продължаваше прехвърляне на такава документация, но в никакъв случай тъкмо визираните от АДФИ.

Безпокойството ми е толкова по-голямо, като се има предвид, че се водят преговори с ЕК за предоставянето на повече от един милиард лева за развитие на науката и образованието в България. Българската наука рискува да загуби тези средства по един от двата пътя: или ЕК ще се увери за сетен път как се провежда научното финансиране в България, или средствата ще попаднат при хора, нямащи нищо общо с науката. Подобен сигнал предоставих на прокуратурата, Министър-председателя и Президента преди скандалната сесия на фонда през 2012 г. За съжаление сигналът не е получил и досега нужното внимание.

Уважаеми Г-н Президент,
Уважаеми Г-н Премиер

Моля Ви да упражните своите правомощия и да спрете това скандално назначение. Такива за съжаление станаха твърде много, поне в областта на науката. Сигурен съм, че в България съществуват достатъчно експерти, които да се грижат за доброто на българската наука.

Едновременно с това считам, че каквото и назначение да бъде направено, е нужен одит на дейността на дирекция „Наука" по отношение на нейните дейности и плащания и подобен одит на разплащанията по европейски проекти. Докато резултатите от такива одити не станат публични, много малък ще бъде шансът публичните средства да се изразходват законосъобразно и целесъобразно.

Може да бъда обвинен, че подавам сигнала в неподходящ момент, тъй като има далече по-важни за страната въпроси за разрешаване. Моето мнение е, че други използват неподходящия момент за да вземат решение с грамадни за българската наука последствия. А ако се счита, че науката е важна за цялата държава, то тогава последствията са за всички български граждани.