News.bg публикува тесктовете Ви без редакция

 

Уважаеми съграждани, уважаеми медии, уважаеми институции,
Етична комисия на Националния съвет за саморегулация в рекламата, Министерство на здравеопазването, автори и разпространители на клипа "Презерватирай се",

След като във вторник вечерта с крайно недоумение гледахме клипа "Презерватирай се", който е вече публично достояние като част от тазгодишната национална антиСПИН кампания на България, написахме открито писмо с намерението да го огласим след 24-часово събиране на подписи. Междувременно текстът му, достъпен онлайн, се появи в няколко медии и получихме отговор на по-маловажната част от въпросите си, преди официално да сме ги задали. Затова сега препращаме оригиналния текст на писмото, заедно с подписите на 183-те граждани, застанали зад него, плюс следното уточнение, необходимо след днешните "обяснения".

От публикуваните във в. "Дневник" реакции на МЗ и представител на екипа зад "Презерватирай се", Камен Воденичаров, разбрахме, че авторите и поръчителите на клипа смятат, че:

- той е провокативен и това е обезпокоило част от гражданството. Грешка. Клипът е безидеен, с долнопробна лексика и визия и е примитивно изпълнен. Задниците по гащи и зелената амеба надали биха могли някого да впечатлят, а гнусната лексика, която разграфява човешкото тяло с думи, използвани от тоалетни драскачи, надали може някого да информира.

Като клип, който показва хъшлашка нехайност към достойнството на онези, които го гледат, и към чувствата на вече засегнатите от болестта и техните близки, той надали може и някого да развълнува или да накара да мисли. Повечето от нас са професионалисти, за които провокацията е естествена част от тяхната работа и делник.

Затова именно правим разлика между провокация и простащина, въпреки че звучат сходно: първата удря в главата, втората обръща стомаха. Предоставените от МЗ чуждестранни антиСПИН клипове, които уж трябва да аргументират съществуването на просташкия "Презерватирай се" само илюстрират тази разлика, защото са наистина провокативни.

Накратко, молим възмущението от аматьорското изпълнение на рекламата да не бъде преиначавано и наричано пуританство: не е.

- той е насочен към младежи от 15 до 29 години. Грешка. Щом нещо се върти по телевизията в национална кампания, то е насочено към всички, които могат да го видят. Освен това, тийнейджърите не са единствените изложени на опасност от зараза с ХИВ. Риск има за всеки.

Сред нас има личности на 20 и на 70, които се чувстват засегнати именно като личности. Никой няма право да говори на младите хора като на идиоти, защото допуска, че те са. Няма право и да го допуска. Не и на национално равнище, не и в кампанията срещу СПИН.

- клиповете били два, като единият бил харесан повече от група ученици. Клиповете трябваше да са 50 и да са изпълнени от различни автори, като "харесването" трябваше да дойде от експерти и фокус-групи. Жалко е Камен Воденичаров да си умива ръцете с децата.

- цената на това творение е 11 хиляди лева, дадени от Глобалния фонд за борба със СПИН, туберкулоза и малария. Преди няколко години един американски филм, Tarnation, обра всички възможни награди по международните фестивали. Продължителността му е 88 минути, бюджетът - 200 долара. Друго да казваме ли?

- за първи път на 1 декември става такава дискусия... "брутално послание към заспало общество". Няма никакъв повод за гордост: дискусия се получи не за СПИН и предпазването от болестта, каквато би трябвало да е целта на тази кампания, а за безобразното изпълнение на клипа и безхаберното отношение на МЗ към темата. "Послание" няма, а докато "творческите екипи" смятат обществото за "заспало" или тъпо, "бруталността" ще идва само от собствената им неадекватност.

- Министерство на здравеопазването само е поръчало клипа, той не е минавал за одобрение през него, преди да бъде пуснат в ефир. Момент така: вие сериозно ли? С това равнище на отговорност към собствените си задачи смятате да ни внушите отговорност към нашето здраве и живот?

Въпросите, които не можем да не зададем с оглед на изнесеното в сряда в печата, са:

1. Как е възможно МЗ да няма контрол над онова, което поръчва и разпространява в името на националния интерес и от национално име? Кой е отговорен за такава безотговорност?

2. Как точно Програма "Превенция и контрол на ХИВ/СПИН" МЗ възложи направата на клип за една от най-важните здравни кампании в България на "Фен ТВ"? След конкурс ли стана това и какви бяха критериите за избиране на изпълнител на поръчката? Кога и къде беше обявен конкурсът и кои бяха участниците в него?

3. След като продукцията стана факт, някой запозна ли с нея организацията, от която са дошли парите?

4. Каква е разбивката на бюджета от 11000 лева?

5. Колко голяма беше фокус-групата ученици, кога гледаха клипа и само в това ли се състоеше оценяването му, преди да бъде пуснат в обращение?

Ще се почувстваме напълно удовлетворени единствено след ясни отговори на тези въпроси, както и след спирането на клипа от излъчване. Междувременно готвим писмо със запитвания до Глобалния фонд за борба със СПИН, туберкулоза и малария и оставаме - за коментари и идеи - на http://www.facebook.com/pages/ANTItpotia/148909105156261